Mijn nieuwe aanwinst - een Raymond Weil handwinder uit de jaren '70:
En omdat ik me net een meneer voel ermee, doen we er meteen een sfeermuziekje bij.
Eerst had ik die Seiko tank…
Ruim een half jaar geleden had ik al eens een Cartier Tank hommage om te proberen. Die heb ik niet lang gehad: het bevestigde absoluut dat ik een tank kan hebben en kan waarderen, maar… de uitvoering ervan was niet zo geweldig. Die Seiko was best okee, maar ik kreeg er verder geen gevoel bij.
Sinds ik die verkocht, bleef ik eens in de zoveel tijd zoeken naar een betere hommage. En hommage, omdat ik het geld niet over heb voor de Cartier zelf. Voor geen enkel horloge in die prijsklasse overigens, maar een tank zie ik helemaal als ‘leuk voor erbij’.
Maar jeetje wat zijn de meeste tanks verschrikkelijk. Vaak te groot (een ‘moderne tank’ vind ik een tegenspraak in termen), saai, net niet en de vintage tanks die leuk zijn, zijn moeilijk te vinden en duur. Tot ik deze tegen kwam op eBay. Geen idee wat de waarde ervan zou moeten zijn. Raymond Weil is in ieder geval hier op het forum niet vaak voorbij gekomen en ik lees wat tegengestelde meningen over het merk (Zwitserse historie of plakmerk). Maar dat maakte me niet zo uit: het is gewoon een goed gelukt horloge. Handwinder, zag er goed uit, was niet duur en heb er nog wat vanaf gekregen zodat ik met €100 klaar was - gewoon op basis van wat ik er voor over had.
En man, wat ben ik positief verrast. En negatief verrast, maar dat komt zo. Perfect formaat (de Seiko oogde net wat kleiner en net iets te fijntjes voor mijn smaak), in zeer nette staat, cabochon erop, twee bandjes besteld waarvan ik één echt fantastisch vind passen, ik was oprecht heel blij!
Was. Want ik merkte al snel dat hij zo’n 10 minuten per dag te snel liep.
Oeps…
Ik wist dat ik een risicootje nam: er stond niets over servicehistorie en geen foto van het uurwerk, alleen dat hij liep. Het was een gokje van mijn kant en had al rekening gehouden met een eventuele service. Maar wat dacht Dao, eerst zelf wat proberen?
Even mijn kast opengetrokken met mijn horloge-bewerk-spullen… Zoutzuur? Meh. Ammoniak? Neh. Schuurmiddelen? Doe maar niet. Ductape? WD40? Nee nee nee. Ah! Een überprofessionele demagnetiseermachine! Okee zo’n blauw doosje van Ali dus met één knop erop. App gedownload waarmee je zogenaamd zou kunnen checken of je horloge gemagnetiseerd is en verrek, hij gaf aan dat het zo was. Gedemagnetiseerd… geen verandering. Ander horloge boven de iPhone gehouden en geconcludeerd dat al mijn horloges gemagnetiseerd waren! Onee, de conclusie was dat je niets aan die iPhone functie had want die geeft dus bij alles magnetisme aan. En de Raymond Weil? Niet meer lopen - dood.
Helaas.
Zoek de horlogemaker
Toen heb ik dit geniale topic van @Chlorophyl kunnen gebruiken:
Echt fantastisch. Ik kwam uit bij @vinwat, een kwartiertje bij mij vandaan. Zowel door de leuke verhalen over zijn clinics, zijn kundige reacties en vriendelijke profielbeschrijving heb ik hem benaderd en hij wilde me wel helpen tegen een vriendelijke prijs. Leuk contact gehad en hij heeft hem een servicebeurt gegeven, waarbij het werkelijke euvel meteen duidelijk was bij het open maken: roest.
Lekker dan, eBay verkopert. Ik heb het aangekaart toen ik hem wegbracht, als hij echt niet meer te repareren was zou hij het geld terugstorten. Hij wist het niet (en ik neig hem te geloven) en ik vind zelf dat ik mijn verantwoordelijkheid niet heb genomen door aan de voorkant even wat meer te vragen.
Gelukkig hoefden er nog maar twee onderdelen vervangen te worden en die had Vinwat zelf, daarna was hij weer tiptop in orde! Wel net op tijd geweest, enkele maanden later zou hij niet meer te repareren zijn geweest door het vocht binnen.
Hij kan er weer tegenaan!
Bij de eBay verkoper ga ik even kijken of ik niet (een deel van) de reparatiekosten vergoed kan krijgen. Denk het wel en zo niet, dan vind ik het de aanschafprijs + kosten van de service nog steeds dik waard.
Dit is een blijvertje. Het andere bandje heb ik nog even niet geprobeerd, is iets minder klassiek (iets sportiever) maar gaat er vast nog wel eens op:
Ik heb er uiteraard een goudkleurige gesp bij gekocht. Het is niet helemaal in de klassieke stijl van dit horloge natuurlijk, maar maakt het misschien net iets hipper. En misschien valt het tegen, maar het is toch al te laat om het bandje nog terug te sturen en ik heb weinig anders van 19mm om mee af te wisselen.
Goed dan: nog één foto om het af te leren:
Bedankt voor het kijken en @vinwat, bedankt voor de hulp en leuk je een beetje te leren kennen!