NA:::Seiko Presage sharp edges SPB167J1 (🎞 & text heavy)

Mijn laatste nieuwe aanwinst: een Seiko Presage Sharp Edges met blauwe wijzerplaat. Modelnummer SPB167J1 / SARX077.

Ik zal eerst mijn foto’s plaatsen, en daarna een uitgebreider voorstelling geven van deze nieuwe Presage loot, voor de volhouders.

afbeelding

In 2016 startte Seiko met de Presage serie. Zij omschrijven het zelf als een mechanische horlogecollectie waarin Japanse schoonheid, kwaliteit en duurzaamheid op schitterende wijze samensmelten. Veel van deze modellen hebben een bijzondere wijzerplaat.

De bekendste voorbeelden tot nu toe zijn de cocktails met een soort verdiepte sunburst lijnen vanuit het hart naar de chapterring. Mijn eerste Presage Cocktail was de blue moon SARY073. Ongelooflijk veel horloge voor het geld en een schitterende wijzerplaat.

Er zijn ook luxe varianten met een emaille, porseleinen of Urushi wijzerplaat. Zelf heb ik de SARX029 gehad met een Urushi laquer wijzerplaat. Dat zijn meerdere laklagen die op elkaar worden aangebracht volgens een traditionele Japanse methode. Daarmee wordt een schitterende diepte bereikt die doet denken aan emaille.

En nu dus de nieuwe Presage variant die in augustus 2020 is geïntroduceerd. Wat mij het meeste aansprak bij dit model is de wijzerplaat met Asanoha patroon. Dit is gebaseerd op een Japans traditioneel hennepblad, en staat voor snelle/gezonde groei.

Nu was ik vroeger al een fervent hennep-gebruiker. En dan niet in de zin van softdrugs gebruik. Maar bij de visserij gebruikten we gekiemde hennepzaadjes om grote(re) voorns mee te vangen. Tegenwoordig is dat moeilijk, omdat hennep met grote kiemkracht niet meer verkocht mag worden.

De kleur blauw wordt door Seiko aitetsu (indigo ijzer) genoemd. Als ik bij de RAL kleuren nr 5011 kijk bij staalblauw, komt dat wel aardig overeen.
Sharp Edge verwijst zowel naar de strakke lijnen van de kast als het scherpe patroon op de wijzerplaat.

De wijzerplaat is wat mij betreft toch de absolute blikvanger van dit horloge. Het complexe geometrische patroon zorgt ervoor dat het licht telkens weer anders wordt gevangen. Seiko heeft dit op een iets andere manier ook gedaan in de Cocktail serie. Met deze Sharp Edge is daar dus weer een variant op gemaakt. Ik vind hem geslaagd. Dat is ook de reden dat ik voor de blauwe heb gekozen, omdat bij die kleur het effect beter overkomt.

Deze serie omvat nog 3 andere modellen, in wit SPB165J1, groen SPB169J1 en bruin SPB170J1. De laatste heeft geen diashield coating en een lederen band in plaats van een stalen band.

De kast is erg scherp te noemen. Hele strakke lijnen met brush finish en gepolijste delen. De hoekige lugs onderstrepen de Sharp Edge richting de band. Hierdoor krijg ik weer een beetje het grammar of design gevoel van de Seiko’s uit de jaren ‘60, zoals bijvoorbeeld de Lord Marvel 5740.
Wat ik jammer vind is de gekozen diameter. Voor mijn iets dikkere polsen zou 42mm net wat leuker zijn geweest. Gelukkig is de bezel niet erg dik, zodat er genoeg wijzerplaat zichtbaar is en het geheel wat groter oogt.

Wijzers en indices: vlijmscherpe wijzers in dauphine stijl die voorzien zijn van lumen. De keuze voor lumen vind ik bijzonder jammer. Ik hoef in het donker de tijd op mijn horloge niet te zien. En het aanzien van de wijzers gaat er niet op vooruit met zo’n lelijke dot lumen erop. Wat mij betreft dè misser van dit model. Ook de hoeveelheid licht die het oplevert is mager. Dus zó jammer. (hoeveelheid licht op het plaatje is zeer optimistisch)

Zowel de wijzers als indexen zijn uitgevoerd in een frost-achtige look. Dit is wat op dit moment veel wordt toegepast. Omdat de indexen ook gepolijste facetjes hebben, wordt het licht altijd wel wat gevangen. Daarmee is de afleesbaarheid van het geheel erg goed te noemen. Aan de punt van de indices is ook een bolletje lumen aangebracht. De mix van mat en gepolijst is ook doorgevoerd in de omlijsting van het datumvenster.

Uurwerk: de Sharp Edge is voorzien van het Seiko 6R35 caliber dat in 2019 is geïntroduceerd. Dit caliber wordt gezien als een upgrade van het 6R15 werkpaard, maar dan met een gangreserve van 70 uur. Het 6R15 caliber komt tot 50 uur.
Deze beide calibers werken met een tikgetal van 21.600 A/h wat langzamer dan enkele andere 6Rxx movements die met 28.800 A/h sneller trillen (high beat), zoals de 6R21 tm 6R27. Dit lagere tikgetal heeft gevolgen voor de precisie. Voor de 6R35 geeft Seiko als specificatie +25 / -15 seconden per dag. Het bijzondere is dat ook voor de 6Rxx high beat uurwerken door Seiko dezelfde spec’s opgeeft. Daarmee zullen ze wellicht aan de veilige kant willen blijven. Een voordeel van een lager tikgetal is dat daarmee winst voor de energiereserve valt te behalen.
Daarnaast hebben de 6R15 en 6R35 alleen tijdweergave met datumvenster, en de overige hebben extra complicaties zoals dag-subdial, maand-subdial of retrograde dag/datum.
Tenslotte heeft de 6R35 24 jewels, waar de 6R15 het met 1 minder moet doen (behalve 6R15C en 6R15D uit 2012; bijzonder is dat die ook 24 jewels hebben, maar dat op de wijzerplaat 23 jewels staat).
De complicaties van de 6R35 zijn: datumschijf, hacking, handwinding en snelle datumverzet.

Als ik het goed begrijp is het 6R35 caliber ook weer 1mm geringer in hoogte. Bij dit model is de verhouding hoogte <-> diameter in elk geval niet verkeerd met 11,1 vs 39,3. Zelf probeer ik als maximale hoogte 1/3 aan te houden in verhouding tot de diameter. Is die verhouding groter, dan wordt het al snel een dikkerd.

De Sharp Edged heeft een doorzichtvenster, zodat je het caliber kunt bekijken. Niet super spectaculair, maar ik vind het wel meerwaarde hebben. Zeker omdat de bruggen afgeschuinde kanten hebben, en de geskelettoneerde rotor voorzien is van cotes de Genève (een streeppatroon).

Kroon: een behoorlijke kroon met goede grip, voorzien van een sierlijke S zorgt ervoor dat je de wijzers en datum goed kunt verzetten en opwinden.

Saffier: sommige goedkopere Presage’s hebben mineraal glas. De Sharp Edged is voorzien van een sapphire crystal met anti reflectie coating aan de binnenzijde. Ook het doorzichtvenster heeft sapphire crystal.

Band: de stalen band is zeer strak afgewerkt en heeft gepolijst en gebrushte delen. De schakels zijn gemonteerd met het pin en collar syteem waarbij de pen wordt geborgd door een los klein busje in de middenschakel. Verder is in deze band een nieuwere sluiting gemonteerd, waarbij in een (1) microverstelling is voorzien. Tevens ligt deze sluiting wat dieper dan oudere Seiko sluitingen, met als doel dat ook bij kleinere polsen de ruimte tussen de sluiting en de band niet bovenmatig is.

De kast en band zijn voorzien van extra harde Diashield coating ter voorkoming van krassen en voor het langere behoud van de glans. Overigens heeft dit ook een nadeel: als er wèl een kras op je horloge met Diashield komt, is het moeilijker om dit te herstellen.

Waterdichtheid: met een WR van 100m zit dat wel goed voor een afwasteil-duiker zoals ik.

Prijs: hier kunnen we kort over zijn. De prijs is erg fors te noemen. Ik denk dat dit voor heel veel liefhebbers de dealbreaker gaat zijn. Maar zo gaat het met luxe zaken, je hebt het er voor over of niet. Voor mij was het ook het punt waar ik het langst over heb getwijfeld. En dus toch overstag gegaan. Ik weet het: zo sterk als een natte krant :point_left: :joy:
Objectief bezien zou ik een prijs van rond een SARX035 wel reëeler vinden, zeg maar rond de € 600 à € 700. Dat betekent dat er een premium van zo’n € 300 op zit.

Overigens heeft de Presage serie mij vanaf het begin al erg gefascineerd. In het verleden had ik dat met de ana-digi horloges van Seiko en Pulsar. Later werd dat de Sportura serie.

Op Youtube is een vrij uitgebreide review te vinden over de SPB167J1.

Bij Yeomanseiko staan meer foto’s van de witte SRP165J1 en de blauwe sharp edges.

95 likes

Jeetje Wil,

Feli.

Inhaalrace aan het doen?. :sweat_smile:

Weer zo’n lekkertje. Potferdrie wat een hoeveelheid GS zit er toch in die Presage lijn :ok_hand:. Prachtig.

Ik verwacht wel morgen of zo uhhh , nog een NA hoor. :vulcan_salute:

1 like

Mooi man, gefeliciteerd!

1 like

Mooie! Ik heb inderdaad wat moeite met de prijs, en de diameter is voor mij iets te gering.
Leuk geschreven met de mooie foto’s!

1 like

Heel mooi zeg. Geniet ervan!

1 like

Lekker hoor :v: :v: :v:

Mooi horloge en mooi topic! Gefeliciteerd!

1 like

Prachtig! Een leuke serie en de afwerking gaat toch echt wel het prijskaartje te boven. :ok_hand:

Gefeliciteerd!

2 likes

Mooi hoor :ok_hand:, geniet ervan :+1:

1 like

Gefeliciteerd! Erg mooie lijnen.

1 like

Gaaf!

1 like

Mooie aanwinst, mooie review … leest lekker weg met mooie plaatjes.
Van harte en veel draagplezier! :ok_hand:

1 like

Mooi hoor! Gave aanwinst.

1 like

Nogmaals gave aanwinst en vooral weer leuk verwoord!

1 like

Wonderschoon horloge, mooie kast en dito wijzerplaat. :star_struck: Kon minder.

Veel plezier ervan!

1 like

Op de render foto’s vond ik het Seiko-plaatje op de wijzerplaat maar niks, maar op deze foto’s ziet het er verrassend fraai uit. Mooi ding!

1 like

Dat was een van de punten waar ik over twijfelde. Maar hij draagt verrassend groot. Gelukkig.
Ter info: mijn polsomvang is 19,3com.

1 like

Prachtig horloge en een heerlijk uitgebreid verslag. Top ! :clap:

1 like

Mooi :+1:t2: proficiat.

1 like

Hij is in de nominatie om op de verlanglijst te komen, maar de Sarx035 en/of Sarx057 heeft mijn voorkeur tot nu toe. :+1:

1 like