NA: Speedmaster legt het af tegen Chronomaster Moonphase!

Management Samenvatting:
Ik spaarde voor een Speedmaster, maar ik kocht een Chronomaster.
Geen zin in de uitgebreide versie? Jump to [TL;DR] voor foto’s en de NA.

Een vertraagde impulsaankoop
Ik kan me financieel prima redden en hoewel de noodzaak er niet is vind ik het leuk om te sparen voor een nieuwe aankoop. Langere voorpret (en volgens mij geldt dat ook voor de napret), daarbij ook beter voor de WAF aangezien zij dat ook doet voor haar grote uitgaven.
Een aparte bankrekening waar maandelijks een bescheiden vast bedrag naar gaat, regelmatig aangevuld met extraatjes (commissie, meevallers) en de opbrengsten van de verkoop van horloges die de box mochten verlaten. Aangezien tot nu toe de duurste aanschaf een nieuwe Oris Big Crown Pointer Date was hebben we het niet over jarenlange spaarprojecten.
(Ik realiseer me heel goed dat dit niet voor iedereen geldt, voor velen is dit mogelijk wel een meerjarenplan en voor anderen is dit bedrag weer een douceurtje. Dit is mijn persoonlijke ervaring met alle respect voor de situatie van anderen)
Enige tijd terug had ik het besluit genomen dat het nu maar eens moest gebeuren: De Speedmaster ging er komen, en na het passen van verschillende modellen koos ik voor de FOIS.

FOIS-1

Maar er moest natuurlijk wel eerst gespaard worden…
Aangezien dit spaargewijs wel eens wat langer zou kunnen gaan duren groeit ook de kans om te maken te krijgen met het belangrijkste nadeel (maar ook weer de charme) van de spaarmethode ten opzichte van het in één keer aanspreken van geld wat ergens is gestald. Ik heb het hier over: Afleiding.
Deze komt in twee vormen. Allereerst de verleiding om het inmiddels opgebouwde bedrag onderweg toch maar in te zetten voor tussentijds verleidelijk aanbod. Na Seiko/Citizen lonken eerst de prachtige vintages (Omega, Bulova), maar met name als we boven de €1500 komen blijken opeens die Sinn en Oris modellen niet alleen zeer aanlokkelijk maar ook nog eens binnen handbereik. Nieuw, box, papieren met jouw naam erop, Grab & Go.
Maar we weerstaan de verderfelijke bekoringen en verliezen ons doel niet uit het oog. Integendeel, de tijd die ons scheidt van het einddoel besteden we aan een grondig onderzoek naar de Grail. We lezen en kijken reviews en bezoeken de dealersites om te bepalen wie we onze handel gunnen. Gaan we voor de AD ervaring met de Nespresso, complimenten voor het ('s ochtends zorgvuldig geselecteerde) horloge welke je momenteel casual draagt, relativerende prietpraat over deze fantastische hobby en nu we er toch zijn, het passen van wat andere modellen die we alleen van de plaatjes kennen? Of besparen we ons een paar honderd € met een snelle, gruizige, onpersoonlijke postorderaanschaf van de grijze dealer…
Ah, keuzes, en zo veel tijd om hierover regelmatig van gedachte te veranderen.
En op deze manier sluipt de tweede vorm van Afleiding het proces binnen. Bij het bladeren door het aanbod van een kansrijke dealer, tevergeefs op zoek naar een foto van de FOIS die ik niet al 10x gezien heb valt mijn oog op wat eerst een Patek of JLC leek te zijn maar dan wél betaalbaar. Wat was dat?
Een tweedehands Zenith El Primero Chronomaster Moonphase, slechts ietsje duurder dan een nieuwe FOIS… maar… maar… wat is zij mooi…

Nog zo’n €500 te gaan voor de FOIS… En voor deze zou ik nog wat verder moeten sparen…

En met de eindstreep in zicht voltrekt zich het onmogelijke maar onvermijdelijke; na maanden sparen vervang ik zonder enige aarzeling de bestemming van het bijna opgebouwde bedrag.

32 likes

Enter de Zenith Chronomaster 01.0240.410 met het fameuze El Primero uurwerk. In dit geval de 410 variant met de maanfase functie.

Moest nog wel even verder zoeken (en sparen) voor een complete versie (box en papieren) maar enkele dagen terug was het zover. Ik kon deze Zenith de mijne noemen.
Los van het feit dat ik nooit gedacht had ooit een El Primero te bezitten straalt dit model zo veel kwaliteit en klasse uit dat ik er naar moet blijven kijken. De outdated pushers (en wat voelen die geweldig bij het gebruik), verhoogde (“stepped”) bezel, chrono, maand, dag, datum en natuurlijk de volstrekt nutteloze maar o zo mooie maanfase functie, ik kan mijn ogen er niet vanaf houden. Wat voel ik me het mannetje…

Wat maten en getallen:

  • Diameter: 39mm
  • Hoogte: 13mm
    Hoe krijgt Zenith toch al die functionaliteit in zo’n bescheiden formaat gepropt?
  • Caliber: 410Z
  • Jaar: 2000
    Erg mooi hoe de plaat nog redelijk rustig toont met zo veel aanwezige functies.

Zenith introduceerde dit model in 1994 (hoewel het cal 410 El Primero uurwerk al opdook in een 1970 prototype). In 1999 werd de 410 omgedoopt tot 410Z (verschillen leg ik zo uit) en dit uurwerk werd toegepast totdat het model in 2009 uit de catalogus verdween (de COSC certificering stopte al in 2002).
Mijn exemplaar uit 2000 heeft dus een 410Z uurwerk maar is nog wel COSC gecertificeerd (officieel certificaat met Zenith lintje erom was bijgeleverd).
Dan mbt het verschil tussen het 410 en het 410Z caliber:

1. Around the year 2000, the old machinery for the EP from 1969 was replaced with new machinery (financed by LVMH who took over Zenith around that time)

2. While changing the machinery, some optimisation was done in the region of the escapement: the escapement gear got more teeth and correspondingly, the distance between the pallets in the lever was reduced. To upgrade the decreased rotation of the escapement gear, changes had to be made to the escapement pinion as well (and probably also the fourth gear)
(https://www.watchuseek.com/threads/difference-between-410-410z-ep.4805653/)

Voor een leuk overzicht en historie van dit model, zie https://forums.watchuseek.com/f27/short-history-overview-zenith-chronomaster-1041394.html
In 2014 verscheen er een gelimiteerde re-issue (42mm), officieel gebaseerd op het eerder genoemde prototype uit 1970.

Mijn exemplaar kwam dus met doos en papieren en de originele stalen band maar ik denk dat deze ook erg mooi zal staan met een bruine of zwarte leren band. Gaan we naar op zoek.
Overigens, @automan16, heb jij die van jou nog? Bij mijn weten ben jij de enige HF-er (geweest) met dit model?

Vooruit, nog wat visueel geweld:

En kijk die High Beat 410Z daar achter het raam eens mooi te zitten wezen…

Gaat die FOIS er ooit nog komen? Ik weet het niet, op dit moment is hij van mijn radar verdwenen en misschien stond hij er alleen maar op om mij te leiden naar deze grail.
De voorpret was lang en vol af- en verleidingen, de napret hopelijk nog vele jaren.

66 likes

Mooi hoor, gefeliciteerd met deze NA! Ik heb de FOIS maar deze zou er uitstekend naast kunnen :+1: Bijt elkaar niet. Geniet er van!

1 like

:star_struck::heart_eyes:
Veel draagplezier!

1 like

Sexy ding hoor :v:t3:

1 like

Het originele El Primero uurwerk was de 3019PHC, deze kende toen ook al een triple calendar moonphase variant, de 3019PHF in de Zenith Espada en Movado Astronic. De 410 aanduiding kwam pas later.

3 likes

Je hebt helemaal gelijk, en de FOIS is nog steeds een prachtige Speedmaster.
Maar tot over mijn oren verliefd op deze, eventjes geen oog voor iets anders…

1 like

Dank voor de correctie/uitbreiding. :+1:
Zag dat het prototype waar ik het over had inderdaad uitgerust was met de 3019PHC. Was me niet bewust van de naamsverandering (en dus ook niet van de toepassingen van de 3019PH-uurwerken.

1 like

Van harte, wat een gaaf en legendarisch uurwerk. :+1:

1 like

Een steengoed artikel met hele mooie foto’s.

2 likes

Heel mooi, geiet ervan

1 like

Prachtige keuze, en niet eentje die we vaak zien hier. :+1:

1 like

Gefeliciteerd! Erg mooi, gave complicaties gecombineerd, fijne afmetingen en een prachtig merk!

1 like

Ik zou ook altijd Zenith verkiezen boven Omega. Gefeliciteerd.

1 like

En terecht! Ik vind zelf de speedmaster maar een saai ding. Deze is een stuk unieker.

1 like

En dit is een heel leuk compliment. Dankjewel!

Dat moet een mooi moment zijn geweest! Vind het een mooie, ERG mooie Zenith. Ik hou wel van wat doorkijkjes, complicaties en radertjes die draaien en tikken … gaaf! Geniet ervan en veel draagplezier. :ok_hand:

PS Leuke NA geschreven, mooie foto’s. Thanks!

1 like

Mooi hoor. El Primero is toch iets speciaals. De Speedmaster mag er ook wezen, maar ik kan begrijpen dat je deze hebt gekozen.

1 like

Ik dus ook, en met dit horloge word ik van alle kanten verwend…

Wederzijds, dank voor het compliment!

2 likes

Dank, leuk om te horen. Hield er toch ook wel rekening mee dat er reacties zouden komen waarin ik voor gek zou worden verklaard. Niet dat er iets toe zou doen (kom maar op met die reacties!) maar instemming is lekker hoor…

3 likes