NA: Zenith Black Rainbow 🌈

Enige tijd terug plaatste ik een NA waarin ik beschreef hoe mijn reis naar de Omega Speedmaster eindigde bij de Zenith Chronomaster

Aan het eind van mijn verhaal stelde ik mezelf de vraag of die Speedmaster er nog ging komen en ik moet zeggen, geheel naar verwachting duurde het wel 2 weken voordat het weer ging jeuken en ik mezelf erop betrapte de eerste symptomen van de maanziekte te vertonen

Aan de andere kant realiseerde ik me op een gegeven moment dat het niet zozeer het gemis aan een Speedmaster was die mijn interesse naar dit model wekte, het was het gemis aan een zwarte chronograaf

Kijk, dat biedt mogelijkheden

In de tussentijd had het Zenith-virus mij behoorlijk te pakken en dagdroomde ik soms zelfs, en nog steeds, over een Zenith-only collectie (4 stuks, ik weet al precies welke!).
Dan dus op zoek naar een zwarte Zenith chronograaf en op een gegeven moment vond ik deze:


De Zenith Rainbow 01.0472.400, van ergens tussen 1996-1999

Iets over deze serie, je komt ze (hier) niet zo vaak tegen

Na de heropleving van de mechanische horloges in de jaren 80 en het feit dat Zenith weer snel kon produceren (zie Charles Vermot) leken de Zenith zaken er weer goed voor te staan. De El Primero werd weer vanaf 1984 geproduceerd, andere merken (Ebel, Panerai, zelfs Ulysse Nardin) gebruikten (het ontwerp van) de El Primero en natuurlijk de Rolex Daytona die vanaf 1988 een paar jaar werd voorzien van (een sterk gemodificeerde versie van) de dit uurwerk.

De Rainbow serie van de El Primero werd van 1992 tot 1999 geproduceerd en wordt de eerste moderne El Primero genoemd.
Manfred Rössler zegt in zijn Zenith bijbel: “
 Zenith designers finally developed a modern El Primero, the Rainbow”.
Dit is slechts ten dele waar. De “De Luca” serie van El Primero (1988 - 1996) was natuurlijk geen ontwerp van Zenith zelf maar van de Italiaanse import agent die de ouderwetse ontwerpen van de El Primero niet kon waarderen. Maar deze “Daytona hommages met datum” (mijn classificatie, sommigen hadden zelfs een Mercedes wijzer, bij mijn weten niet gebruikt bij Rolex Daytona) waren zeker al sportief en stijlvol.
Maar ok, de Rainbow kwam dus van de hand van de Zenith ontwerp afdeling en is eigenlijk de verzamelnaam van een aantal “robust sports watches”, de chronograaf versies waren voorzien van het El Primero uurwerk maar er zijn ook (lastig te vinden) non-chronograaf Rainbows.
Alle chronografen (op de Flyback versie na) hebben een “screwdown” achterdeksel voorzien van de zeilboot die in 1934 de America’s Cup won. Nou heb ik niets met zeilen en ik heb dus geen idee waarom nou juist dit schip zo tot de verbeelding sprak
 (anyone?).
Daarnaast hebben ze allemaal “screwdown” pushers en kroon. Er zijn 2 bezel versies: tachymeter (fixed) en diver (rotating), respectievelijk 50 en 100m waterdicht.
Alle modellen (en er zijn veel soorten en kleuren) zijn in gelimiteerde (paar duizend) oplage gemaakt en er is een groep fanatieke verzamelaars die zich op de Rainbow richt, met als holy grail de Mango:

Maar zoals gezegd, zelfs als ik die had zien liggen, ik was op zoek naar een zwarte chronograaf en vind dit een prachtig exemplaar. Geen doos/papieren en de enige manier om te bepalen dat hij uit 1996-1999 komt is het feit dat hij is voorzien van een bezel pip. De duikers kregen deze pas vanaf 1996. Het vreemde is dat de eerste modellen (1992-1996) waren voorzien van het moderne Luminova maar daarna (tot 1999 toen tritium werd verbannen) werd er tritium gebruikt (T Swiss Made T).
Hij ziet er op een paar krasjes na goed uit voor een horloge van deze leeftijd, alleen de achterdeksel lijkt wel met een schuurmachine bewerkt te zijn geweest. Gelukkig heb ik een redelijk geprijsde, juiste achterdeksel op Chrono24 kunnen vinden. Deze is onderweg.
Ben erg blij met deze zwarte chronograaf. Nu die andere 2 Zenith modellen nog


Andere Rainbow eigenaars op HF?

56 likes

Die is mooi zeg . Prachtige aankoop.

1 like

Gaaf model inderdaad. Volgens heb ik zo nu en dan wel eens een rainbow voorbij zien komen in WDWV, maar ik weet niet meer wie dat ook alweer was.

1 like

Mooi hoor, van harte!

Ik heb voor deze zwarte chrono van Zenith gekozen:

Welke andere Zeniths staan op je lijstje?

11 likes

heel mooi! en leuk om er iets over te lezen, zo leer je nog eens wat :wink:

1 like

Ja, die mooie CP2 van jou
 :star_struck:
Dat was de zwarte Zenith Chrono waar ik in eerste instantie voor ging (was vergeten dat in mijn NA te melden), en toen kwam ik de Rainbow tegen.
Ik moet er ook bij zeggen dat ik de Rainbow relatief voordelig kon krijgen (ongeveer de helft van de prijs van de CP2). Zijn beide prachtige chrono’s.

De andere 2 Zeniths die ik voor ogen heb zijn de:


Zenith Defy Classic

En een mooie vintage, een (ronde) Port Royal of Cal. 135

Betekent dat ik afscheid moet nemen van alle andere horloges of nog héél lang sparen.


Geeft niet, ik heb de tijd


5 likes

Die is gaaf :ok_hand:t2: Gefeliciteerd

1 like

Van harte! Mooi ding. :ok_hand:

1 like

Pfff mooi hoor! Geniet ervan! :smile: :+1:

1 like

prachtig!

1 like

Zenith is wat mij betreft ondergewaardeerd. Ik heb drie el primero’s en de een is nog mooier dan de ander. Moet wel zeggen dat deze hoog op m’n wish list staat. Gaat dus ooit de vierde worden. Moet wel zeggen dat ik de rainbow met de “kleurtjes” nog leuker vindt. Ga binnenkort eens kijken of ik ze met z’n drietjes op de foto krijg.

1 like

een Zenith-only collectie :ok_hand:

kan het zijn dat je een echte Zenith liefhebber bent :thinking: :wink:
zeker niet mis, in tegendeel, gewoon voor gaan zeg ik :smiley:
dit is weer een horloge waar je veel geniet van gaat hebben en als het kwartet volledig is nog meer :ok_hand:

1 like

Gefeliciteerd en veel plezier met je NA!

1 like

Ja, die is inderdaad bijzonder. Ik noemde de Mango, maar dit is natuurlijk ook een speciaal exemplaar

3x ZEP, ben benieuwd


Mooi diepzwart zeg :ok_hand:t3::ok_hand:t3:, genieten!
Ook de mango mag er zijn :wink:!

1 like

Mooi! En mooi verhaal!
Weet zeker dat als je de 4 Zenith’s hebt je wel weer wat nieuws bedenkt. :sunglasses: En ik ken je niet eens :rofl:.
We are all the same here.

2 likes

Nee, nee, nee, met die 4 Zenith’s ben ik echt weer helemaal klaar! :innocent:

2 likes

Mooi verhaal en horloge zeg!

Veel draagplezier ermee :slight_smile:

1 like

dit model lijkt een beetje op een De Luca, mooi hoor

2 likes