NA: Tissot PRS516 Automatic Chronograaf

Ongeveer drie jaar geleden, ik hing koud een maand op dit forum rond, kwam ik dit topic tegen met foto’s van de destijds nieuwe PRS 516 chronograaf:

Meteen helemaal verliefd op het model, dus ik wist gelijk; die moet er komen. Wel meteen een domper op de vreugde, de prijs; die bedroeg (en bedraagt nog steeds) een voor een Tissot best schokkende 1800 Euro, toch een 600 Euro meer dan z’n voorganger.
Dus meteen het plan aangepast naar: die moet er ooit komen…

@anon50762135EV stak me meteen een hart onder de riem:

Waar hij volkomen gelijk in bleek te hebben; want hier ligt nu bij mij op tafel een full set met getekende garantiekaart uit september 2017, die me inclusief invoerrechten en verzendkosten uit Australië minder dan de helft van de nieuwprijs heeft gekost. Dat is een serieuze afschrijving in 10 maanden tijd. :hushed:

Afijn, het horloge; was het die drie jaar wachten waard of niet… :thinking:
Begin maar even met wat specificaties:

Ref. Nummer: T100.427.16.051.00
Waterbestendigheid: 10 bar (100 m / 330 ft)
Materiaal kast: 316L rvs kast met keramische lunette
Diameter: 45 mm
Lug-to-lug: 49 mm (h.o.h. bandpennen)
Lugwijdte: 22 mm
Dikte: 15.8 mm
Gewicht: 144 g
Glas: Saffier dubbelzijdig ontspiegeld
Uurwerk: VALJOUX A05.H31 (13 1/4’’’, 30 mm), 27 jewels, gangreserve tot 60 uur

Uurwerk is dus een ETA A05.H31, wat een gemodificeerde 7753 is; wijzigingen betreffen de layout en tot 60 uur verlengde gangreserve:


Het vreemde is dat het uurwerk op de ETA site niet te vinden is, maar Tissot specifiek is het ook niet, het wordt namelijk ook gebruikt in de Rado D-Star 200. Verder heeft Hamilton een kaliber dat ze kortweg H31 noemen wat qua specificaties vrijwel identiek is. De overeenkomst in naam zal vast ook niet helemaal toevallig zijn. Wordt onder ander gebruikt in de Hamilton Pan Europe Chrono.

Mijn grootste twijfel was natuurlijk de maat; ik had hem nog nooit gepast en met mijn amper 16 cm polsomvang is 45 mm natuurlijk een enorme klatser. Lug to lug zegt een hoop maar die kon ik online nergens vinden. Die heb ik gelijk opgemeten, die is 49 mm (Hart-op-hart afstand tussen de bandpennen). Dat is natuurlijk wel relatief weinig voor een 45 mm horloge. Om de pols valt de grootte me ook niet tegen:

De punten van de lugs steken ietsje naast m’n pols, maar de band buigt nog mooi naar buiten om de pols heen zodat deze niet uit beeld verdwijnt. Ook buigen de lugs mooi met de pols mee waardoor ze niet gaan zweven:

Wat me wel een beetje tegenvalt is de enorme dikte van de kast (bijna 16 mm) en het forse gewicht (144 gram) waardoor het horloge wel een beetje topzwaar is.

Wellicht dat de versie met stalen band daar iets minder last van heeft door het tegengewicht van de band.

De sluiting is van het vlindertype; iets waar ik nooit echt een fan van ben geweest; veel gepiel om hem dicht te krijgen, vel ertussen, etc. Maar als het eenmaal zit, zit het redelijk comfortabel, de kromming van de sluiting loopt mooi om m’n pols heen. Wel heb ik er een gaatje bij moeten knippen, de band is niet gemaakt voor zulke kleine polsen. :sweat_smile:

Afwerking van de kast is fraai en de vorige eigenaar is er netjes mee omgegaan. Een paar kleine krasjes op de lugs en wat schrammen op de sluiting en de band. Toch heeft hij het wel voor elkaar gekregen om een minuscuul krasje op de keramische bezel te maken, net bij de y van tachymeter. (niet te zien op de foto’s overigens).
Heb nog wel een paar slordigheidjes van Tissot ontdekt; de chronowijzer staat niet helemaal netjes op 0, en “swiss made” staat toch echt niet mooi gecentreerd achter de zwevende index als je recht van voren kijkt. Bij foto’s van sommige exemplaren op internet zie ik hetzelfde euvel, dus dit is niet het enige exemplaar met dit euvel.
Stoor ik me eraan? niet echt, en ik ben eigenwijs genoeg om te wennen aan het gewicht van dit horloge. Ik kan m’n ogen er niet voorlopig nog vanaf houden dus ik ben meer dan blij met deze aanwinst!

Genoeg gekletst; plaatjes.

De beroemde zwevende indices:

Fraai met perlage afgewerkt uurwerk met een halve autovelg als rotor vanwege de link met de auto/motorsport. Overigens hebben ze er ook een boekje met rondetijden van races in diverse motorklasses bij gestopt. :smile:

Allemaal bedankt voor het kijken.
Groet, Wilko

39 likes

Zo zeg. Prachtig verslag van een hartstikke leuke Tissot. :+1::+1:

1 like

Wat een mooi verhaal. Erg leuk om te lezen, fraaie plaatjes/uitleg… van harte met je nieuwe aanwinst en veel draagplezier! :+1:

1 like

Mijn beste,

Een aangenaam verhaal, schitterende foto’s en een juweel van een horloge!!
Ziet er fantastisch uit. Band past er ook prima bij.
Ik wens je dan ook een sprankelende tijd met deze gevierde aanwinst. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Mooie klatser, maar erg fors voor jouw pols.
Ik heb daar de goede pols voor! Over 10 maanden neem ik hem wel over voor minder dan de helft van jouw aankoopprijs :wink:

2 likes

Mooi verhaal, veel draagplezier :+1:

1 like

Ja die had ik kunnen zien aankomen :joy::joy:, ik moet ook niet van die moderne horloges kopen, de vintage maten passen mij beter.

Pracht horloge ! Met een mooie 3D wijzerplaat wat m helemaal maakt :heart_eyes:
Veel plezier er mee !

1 like

Dank je
M’n vrouw wijst me er net op dat juist een foto van voren met dat mooie relief in de wijzerplaat ontbreekt. :hushed:
Bij dezen. :sunglasses:

6 likes

Gefeliciteerd met deze Tissot, echt een prachtig horloge.

1 like

Gaaf! Van harte!

1 like

Ziet er mooi uit! Ik heb die van mij ook weg gedaan vanwege de dikte. Mooi om naar te kijken maar allertminst goed draagbaar. Niettemin veel draagplezier gewenst!

1 like

Leuk om te lezen en bekijken.:+1: Gefeliciteerd met deze fraaie aanwinst!

1 like

Had je deze versie? Ik kan me niet herinneren dat ik deze hier op het forum ooit gezien heb. Al kan ik hem natuurlijk best gemist hebben. :sweat_smile:

Nee, niet deze specifiek maar de Heritage PR 516 GL. Zelfde dikke kast, excuus voor de verwarring!

4 likes

Ah ok, die heb ik wel eens gezien. Ook een fraai model. :+1:
Maar de moderne Tissot’s mogen inderdaad best een maatje kleiner en dunner…

1 like

En m’n vrouw wees me er ook net op dat niet de chronowijzer en swiss made scheef staan, maar dat de chapter ring een fractie rechtsom gedraaid zit. :thinking:
Als ik deze foto belijk denk ik dat ze gelijk heeft. :sweat_smile:

Erg mooi model, veel plezier ermee!

1 like

Ik weet nog dat toen ik deze voor het eerst zag ik dacht: “dit is mooier dan een Speedmaster Moonwatch” (zoekt dekking…) en die mening is niet veranderd…

Helaas voor mij te groot en -dik anders had dit een opvolger van de verkochte Speedy kunnen zijn.

Veel draagplezier (hopelijk lukt dat met deze polsgrootte)!

2 likes

Waar dient het knopje voor wat links op de kast zit?

1 like