Inmiddels ben ik goed twee weken aan het rondneuzen op horlogeforum.nl en ben overspoeld met bergen aan info en foto’s. Ik vermaak mij hier prima, waardeer de leuke reacties van velen op mijn posts en de diversiteit aan smaken en respect voor elkaar op dit forum.
Zoals sommigen misschien inmiddels hebben gezien knap ik sinds kort hobbymatig oude horloges op, voor mij een manier om tegen de weggooi maatschappij in te gaan en een prachtig oud object met een verhaal een tweede leven te geven. Veel juweliers gooien dit soort horloges domweg in de prullenbak omdat het financieel niet interessant is voor hen om tijd in te steken. Begrijpelijk, maar wel jammer.
Zwaar gehavende SEIKO 7005-7110 na een opknapbeurt, en inmiddels te koop op Marktplaats.
Ik probeer zelf deze horloges met enige winst voor een reële prijs te verkopen. Een leerproces voor mij, tevens is de omzet hiervan een spaarpotje voor een nieuw horloge en nieuwe opknap projecten waar ik (hopelijk) wederom enige winst uit haal.
Over een nieuw horloge gesproken, ik heb dus een nieuw horloge op het oog. Zelf heb ik al een in 2019 nieuw gekochte Seiko Solar Chronograph (groen - bruin) en een in 2022 nieuw gekochte Oriënt Chronograph (zwart - rood) in de collectie. De ene wat meer klassiek ogend en de ander sportief. Voor een wat meer ‘dressy look’ heb ik mijn oog laten vallen op een SEIKO Style '60s ‘open heart’ met witte wijzerplaat: foto’s doen het horloge geen recht, hoe het licht speelt met o.a de wijzerplaat heeft mij voor het betreffende model doen vallen.
Het betreffende horloge.
Ditmaal om mijn pols.
Het enige waar ik zelf in eerste instantie iets minder over te spreken was is de matte uitstraling van de bezel zelf. Dit had ik liever hoogglans (keramisch?) gezien, maar dan ben ik ook aan het zeuren. Misschien is de matte afwerking juist een mooi contrast tegen het vele glimmende van de rest eromheen…
Nu ben ik zelf nog niet zo bekend met de diversiteit aan merken en modellen in deze prijsklasse, vandaag mijn vraag: wat is jullie idee/advies voor een vergelijkbaar ‘dressy’ horloge voor onder €600,-?
Ik neig zelf vanwege m’n smalle polsen voor niet al te grote modellen (46mm of kleiner), daarbij val ik toch vaak voor de door de jaren '60 en '70 geïnspireerde modellen:
- niet te grote of grove (RVS) kast
- smalle bezel
- liever geen vlak glas maar bol
- smaakvolle combi materialen
- rustige vormgeving en neutrale kleur
- moet met (bruin) lederen bandje uit te rusten zijn
- liefst een automatisch mechanisch uurwerk
- krasbestendig materiaal (mineraal glas, saffier etc.)
- merk met historische waarde en waardevastheid
- bij voorkeur nieuw (uitlopend model is ook prima)
Dit zijn een beetje de ideeën waar ik momenteel mee speel. Doel is om voor het einde van dit jaar een beslissing te nemen, dus heb nog genoeg tijd om mij te oriënteren (en sparen ).
Ik ben benieuwd met welke suggesties jullie komen.