Opknappen gouden Longines uit 1882

Ik ben vandaag begonnen met een heel spannende klus. Het gaat om een gouden Longines zakhorloge erfstuk uit de rijke Friese familie Dekema. De kast is erg netjes het uurwerk ziet er prachtig uit en de emaille wijzerplaat heeft slechts een klein barstje.
Dit is het oudste horloge dat ik tot nog toe op mijn werkbank heb gekregen. En wat een kwaliteit!
Dit horloge heeft nog een apart knopje naast de kroon om van opwinden naar wijzerverzet over te schakelen.
Het glaasje is al eens vervangen want dat is van kunststof.
Heel bijzonder dat men mij zo’n familiestuk toevertrouwt.

Helaas loopt het niet meer,


Niet schrikken, ik denk dat ik weet hoe het weer in elkaar gezet moet worden. :grinning:

Ik houd jullie op de hoogte,

64 likes

Gaaf om iets in handen te hebben dat al zo oud is en heel wat meegemaakt heeft. Ik hoop dat je het weer aan het lopen krijgt.

1 like

Geweldig, veel succes en we kijken uit naar het vervolg :+1:

2 likes

Nu al de kluts kwijt met zoveel onderdeeltjes :grinning::grinning:

1 like

Mijn beste,

Prachtig hoor, om zo’n “hoogbegaafde” vintage onder handen te nemen!!
Mijn complimenten!!
Succes. :+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Ben benieuwd. Ik ga dit topic volgen.

Die minuutpijp kan nog lastig worden. Is nog zonder “klik” zeg maar. Veel succes, mooie klus! :+1:

Heb je de gouden tip om dit voor elkaar te krijgen?

1 like

Hmmm… Mijn eigen erfstuk uit 1904 heeft sinds mijn eigen revisie niet-meelopende wijzers, dus ik heb de gouden tip zeker niet… Nooit de moed gevonden om er opnieuw aan te beginnen. Probleem begon nota bene pas na een paar dagen goed functioneren. :slightly_frowning_face:

Zal alles te maken hebben met de juiste smering. Is een kwestie van experimenteren denk ik. Wellicht meer de heel zware vetten gebruiken, zoals de veertonwand-vetten van Moebius.

Heel gaaf, dit topic ga ik zeker volgen!

Mij is bij de Schoonhoven avondopleiding verteld dat je bij deze oude munitenpijp systemen de frictie kan veranderen door de as die in de pijp zit meer of minder krom te buigen.
Probeer dat eens, is een kleine klus en kan groot resultaat hebben.

1 like

Mooi project, ik vind die oude zakhorlogeuurwerken altijd fascinerend. Veel succes, ik ga dit volgen. :+1:

Gisteravond lekker bezig geweest, het uurwerk ging soepel in elkaar.
Natuurlijk dankzij de hoge kwaliteit en perfecte afwerking.
Een goedkope Mickey mouse penanker kost heel wat meer moeite!

Gelukkig geen ernstige mankementen tegengekomen alleen een paar details optimaliseren.
Goed gesmeerd en het prachtige vergulde uurwerkje kwam weer tot leven.:sweat:
Hier de plaatjes:


Het ouderwetse opwind/wijzerverzet systeem waarbij je een pen moet inrukken om de wijzers te verzetten.


Veerton en brug


Radertrein kroonrad en tonrad


Het echapement werkt

Nu is het uurwerk aan het inlopen, als ik tijd heb zal ik het uurwerk afregelen en inbouwen dan laat ik het eindresultaat zien.

20 likes

Mooi om te lezen.

Vakmanschap!

Mooi werk :+1:
Altijd een heerlijk geluid dat tikken van zo’n groot uurwerk. :ok_hand:

En een opluchting…dat het wil tikken, de verantwoordelijkheid weegt zwaar op dit moment.

1 like

Geweldig leuk om te volgen!

Ziet er overigens uit als een kunstwerkje.
Eerlijk gezegd heb ik meer bewondering voor de fabricage van dit stuk techniek, dan voor een smartphone die over max 5 jaar op is.

2 likes

Ja daar kan ik inkomen, Sleutelen voor een ander is spannend, zeker als het een relatief zeldzaam uurwerk is.
Succes verder!

Mooi hoor, prachtig uurwerk zeg!