Weet je wat ik “angstig” vind - en ik zeg het niet voor het eerst volgens mij? Je bent net een ruime maand lid en gaat ons nu even vertellen wat volgens jou de normen en waarden zijn en wat voor “troep” nieuwe leden (nu vraag ik je!) zoal aanbieden? Please.
Bij geschreven woorden mis je de nuances die een gesproken woord wel heeft. Bel elkaar, zie elkaar! Ruis is zo vervelend.
Aldus een relatief nieuw lid, die ook al jaren meeleest.
Eens!! Ik denk dat het nog steeds veel beter is dan MP… maar dat er ruimte voor verbetering is dat geloof ik direct. Ben benieuwd naar de voorgestelde veranderingen.
Ik druk het zelf meer uit in de Gunfactor… door de enorme aanwas van nieuwe leden is die zo goed als weg, dus je krijgt:
- hoge vraagprijzen
- lowbal offers
- niet geheel waardheidsgetrouwe beschrijvingen
- en als laatste zit er vaak niets persoonlijks meer in de overdracht.
Goed en wijs punt @BramUtrecht. Ik liet mij meeslepen en uitlokken. Nieuwe leden zijn net zo veel waard als de “oude garde”. Laat hierover geen misverstand be- en ontstaan!
Ik zou toch nog even willen benadrukken dat een deal uit minimaal twee personen bestaat. Als ik lees dat een overdracht weinig persoonlijk is, bekijk het eens vanuit een andermans perpectief.
Op internet laten mensen zich gauw meeslepen en laten zich negatief uit over een ander, hoe verder weg hoe beter.
Ik gooi er nog eens een oude quote in.
Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Eens, maar - net als wanneer je bij een nieuw bedrijf gaat werken, of net aanschuift op een verjaardag waar je nog niemand kent - , het is wel aanbevelenswaardig om eerst even te luisteren en te kijken alvorens het hoogste woord te voeren, laat staan iedereen te maat te nemen
Ik koop ook alleen van leden van het forum die regelmatig posten. Ze mogen dan ook bij mijn thuis komen en andersom
Of aan te verkopen, tenminste zo denk ik er over. Het is wat mij betreft niet de eerste, de hoogste bieder of wat dan ook maar de “betrouwbaarste” koper.
Ik koop en verkoop ook alleen van leden van het forum die regelmatig posten. Ze mogen dan ook bij mijn thuis komen en andersom
Ik heb hier veel gekocht en weinig verkocht, altijd, op een deal na, tot grote tevredenheid! Die ene niet goede deal was een DOA en daar heb ik als koper mijn verlies genomen.
Dus hier tot nu toe niets dan goede transacties, alsmede reviews e.d.
Ik heb tot nu toe gelukkig alleen maar goede ervaringen met koop en verkoop op het forum. En af en toe hele leuke kontakten bij persoonlijke overdracht.
Het voordeel van het forum ten opzichte van bijvoorbeeld marktplaats is voor mij dat je meestal kunt putten uit ervaringen van een ander en als het om de een of andere reden toch niet goed gaat het terecht komt bij ervaringen.
Ik zal ook maar eens hier reageren.
Ook ik heb hier meerdere deals gemaakt.
Soms persoonlijk en soms gewoon via de post.
Bijna altijd goed gegaan op 2 keer na.
De eerste was een automaat die na 1 dag was gestopt met lopen. Even contact opgenomen met de gene waar ik hem gekocht had. Werd meteen netjes opgelost door hem kosteloos te laten maken. En een paar dagen later had ik hem weer terug.
De tweede keer brak me de hele kroon stift af met open maken. Ligt nu bij de horloge maker en ook dat komt helemaal goed. Wel gekocht bij leden die hier al jaren actief zijn.
Verder kocht ik ook al jaren (ja ik weet het) op marktplaats. Maar daar word je dus niet vrolijk van. Daar ben ik maar.mee gestopt.
Ik ga voor een duurdere aanschaf (lees: enkele honderden euro’s) altijd persoonlijk kijken. Ook ik heb al meerdere malen meegemaakt (vooral met het kopen van een wagen, nog niet bij horloges) dat men iets aanbiedt als zijnde in zeer goede staat en dan blijkt er van alles mis te zijn.
Ik ga zelf altijd voorzichtig met mijn spullen om en heb meestal ook redelijk hoge eisen als ik iets overkoop, maar dat is ook omdat ik problemen/ontevredenheid achteraf zoveel mogelijk wil vermijden. Als ik zelf iets aanbiedt, dan probeer ik ook zo volledig mogelijk alles wat niet in orde is aan te duiden, want wat ik zelf niet graag heb doe ik een ander ook niet aan.
Maar als ik iets verkoop, dan ga ik niet iets terugnemen omdat men niet tevreden is over het (in dit geval) horloge op zich. Bij een mankement uiteraard wel, aangezien een verborgen mankement er altijd kan zijn. Maar ik ben geen winkel met een “niet tevreden geld terug” periode van 2 weken ofzo. Als je dat wil dan moet je maar nieuw kopen.
Het heeft niets met verkoop te maken. Je hebt mensen die zorgvuldig zijn in hun advertentie, omschrijving en communicatie. Die zie je ook veel terug in de algemene horlogepraat. De actieve leden. Je ziet er ook veel die een horloge adverteren, geen bijdrage leveren aan de algemene praat, of alleen een waarde of uurwerk willen weten. Dat bedoelde ik met brengen of halen.
Mijn duit in het bekende zakje maar met mate gezien mijn newby status van 5+maanden.
GBV (Gezond Boeren Verstand) zou altijd de boventoon moeten voeren maar, incluis mijzelf, laten we dat wel eens varen gezien ons enthousiasme over het zo gewenste horloge of het feit dat we dit forum een zeer warm hart toedragen en er van uitgaan dat we allemaal zo zijn. Statistisch gezien is dat onmogelijk dus een teleurstelling, hoe groot of hoe klein, zal er altijd inzitten.
Ik heb op dit forum tot nu toe slechts een paar horloges gekocht en verkocht, altijd naar volle tevredenheid. Beperkte bedragen (< €300,- bijvoorbeeld) zou ik zo overmaken, voor een flink geprijsde klok rij ik het hele land door, is leuker en veiliger. Wel ben ik bij mijn laatste verkoop (Speedmaster) wel opvallend vaak ‘Marktplaats’ gedrag tegen gekomen zoals biedingen vreselijk ver onder de vraagprijs, geen reactie meer en wat me het meest stoort is het ontbreken van elke goede omgangsvorm (dit zal wel met mijn bouwjaar te maken hebben vrees ik) d.w.z. geen ‘goedendag’ of ‘vriendelijke groet’, zelfs een keer alleen in een PB een belachelijk bedrag en een vraagteken. Onbegrijpelijk, had ik niet verwacht op het forum, weer wat geleerd
Afijn, als het zich zelf niet reguleert kunnen aanvullende maatregelen wellicht uitkomst bieden.
Bij deze een voorstel om de mogelijkheid te bezien het verplichte lijstje bij een advertentie uit te breiden met een uiteenzetting wat het retourbeleid is van de verkoper. Dan kan de potentiële koper dat meenemen in zijn afweging om wel/niet tot koop over te gaan. Het is maar een voorstel.
Aha, thanks Zulu en eens met je stelling. Onvolledige advertenties etc mogen ook zo weg van mij, gebeurt elders (fb) ook.
Als in het ‘ervaring met verkopers’ topic iedereen over iemand heen valt als die een wat negatieve review geeft, dan kom je er nooit achter wie betrouwbaar is. Per PB werd er geroepen, alsof negatieve ervaringen via pb moeten. Gewoon eerlijke reviews, de verkoper kan altijd reageren. Nu stelt die rubriek niets voor.
Je hebt vind ik wel een punt hier. Echter, mensen zijn kennelijk niet in staat om normaal en objectief te zijn (mijzelf incluis soms). Dan wordt het moddergooien, waar de gemiddelde kijker vervolgens niets aan heeft. Er lijkt geen tussenweg te zijn?
Laat er maar een discussie ontstaan. Niemand is objectief.
Gewoon name and shamen in ‘Ervaringen met kopers’ !