Ik ben bang dat je een horloge niet als investering moet zien. Inderdaad gooien de duurdere merken jaarlijks hun prijzen naar boven waardoor na een jaar of 10 het horloge het dubbele kost en een tweede hands dus net zoveel waard is als deze ooit nieuw heeft gekost.
Maar dit is, naar mijn bescheiden mening, een luchtbel die gewoon kapot kan.
Komt nog bij dat je in die 10 jaar je horloge 2 maal hebt moeten laten servicen. Ten minste dat wordt geadviseerd en dat adviseer ik je ook. Je kan natuurlijk ipv om de 5 jaar om de 6 jaar doen maar eens moet je olie verversen.
Ik heb een aantal horloges tweede hands aangeschaft zonder onderhoudshistorie. Deze gaan naar de service als ze de tijd niet meer goed gaan bijhouden of hun gangreserve verliezen.
Een servicebeurt voor een ETA 2824 komt al gauw op 200 euro. Maar wellicht weten anderen op dit forum waar het voor minder kan. Bij een gerenommeerde reparateur krijg je er dan wel weer gewoon garantie op.
Ik heb nog niet zo lang geleden via marktplaats een horloge gekocht voor 1100 euro waarvan de goedkoopste op Chrono24 op dit moment 1800 euro doet. Het horloge liep mooi op tijd, de wijzers van de chronograaf gaan mooi naar de nul stand na een reset, de rotor loopt soepel, het horloge staat niet als gestolen geregistreerd en het is geen namaak. Eerlijkheid gebied me er wel bij te vermelden dat de originele band, doos en papieren er niet bij zaten. De band met sluiting en de doos ook gevonden op Marktplaats voor respectievelijk 180 en 30 euro. Dus alles bij elkaar heeft dit horloge mij 1310 euro gekost. Ik weet vrij zeker dat als ik dit horloge morgen kwijt wil ik er minstens 1650 voor kan krijgen. Ik ga even niet vertellen om welk horloge het gaat. Dat is ook niet relevant voor het verhaal. De nieuwprijs van het horloge ligt rond de 5000 euro en het is een mooi merk.
Een ander horloge van mij op een veiling gekocht voor iets minder dan 500 euro. Als ik dezelfde voorbij zie komen op Chrono24 gaat hij niet voor minder dan 700 euro.
Dit soort deals zijn, als je echt een investering wilt, veiliger dan gokken op een opkomend merk wat ooit misschien wat waard wordt. Nogmaals, dit is hoe ik er tegenaan kijk.
Ik gebruik Chrono24 als benchmark, hoewel je soms wel erg stevig geprijsde horloges daar tegen komt. Toch geeft het je een idee van wat iets moet gaan kosten.
Kijk wel uit voor namaak/imitatie horloges.
Bij twijfel, raadpleeg dit forum. Er zitten echte experts hier die een namaak er zo uit halen.
En koop gewoon wat je mooi vindt en geniet van de aanschaf. Dan zit je eigenlijk nooit fout.