Opkomende horlogemerken

Luitjes,

Ik probeer de laatste tijd te speuren naar verzamelwaardige horloges. Uiteraard kom je vaak bij de gevestigde merken uit.
Helaas is mijn budget dusdanig, dat ik voor zo’n merk echt wel een tijdje moet sparen.
U weet alles van horloges dus mijn vraag aan jullie:
In welke merken is het handig om nu te investeren, die in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid best wat waard kunnen gaan worden? Dan praat ik over horloges van een paar honderd euro.

Ik lees bijvoorbeeld op buitenlandse fora dat het Deense merk Bering behoorlijke kwaliteit levert voor een momenteel lage prijs. Kwalitatieve horloges met keramiek en saffierglas voor een paar honderd euro, waarvan de prijs bij iedere nieuwe serie met 100 euro omhoog schiet. Uit voorzorg maar alvast eentje aangeschaft.

Heeft u zo wat voorbeelden van opkomende merken, die mogelijk de moeite waard kunnen zijn? Het blijft speculeren natuurlijk, maar toch.

2 likes

Onder het mom van die soldaat in de 2e wereld oorlog die in Duitstland een Rolex kocht van $120 :sunglasses:

3 likes

Of eentje die men later op mijn zolder onder het stof vind, en dan bij “tussen kunst & kitch” in de uitzending komt.

3 likes

Ik verwacht horloges zoals Puma en Adidas
die zelfs als het segment horloges stopt
nog qua naam interessant blijft vanwege de sportkleding
zeker zodra je daar zelf al een serie van bij elkaar hebt
bijvoorbeeld 5 Adidas horloges samen zullen niet 5 x meer waard zijn dan 1 exemplaar maar mogelijk 10 x meer.
zeker wanneer je er de verpakking bij bewaard.

verder mogelijk de Swatch horloges die sport gerelateerd zijn.

1 like

Puma en Adidas… ben je nu serieus??? Zelfs bij het pandjes huis moeten ze die meuk niet.

Ik zou kijken naar mooie Seiko’s zoals de Sumo of een Samurai. Evt. vintage zoals een 62MAS etc. Dan heb je horloge’s met een brede doelgroep, superkwaliteit van een HORLOGEMERK en relatief betaalbaar wat je zoekt.

Denk dat ik je vraag begrijp. Maar waar we het hier over hebben, is eigenlijk gewoon speculeren. En waar je ook in speculeert, het blijft altijd zéér lastig. Er zijn namelijk zoveel factoren die spelen en kunnen meespelen, dat zelfs professionals er veel vaker naast zitten dan dat ze gelijk hebben.
Met horloges is dit niet anders. Als het gaat om ‘beleggen in horloges’ hoor/lees je vaak de merken Rolex en Patek Philippe. Maar een horloge van een dergelijk merk vraagt om een flinke investering en zekerheid is er nooit. Ben je niet bereid een dergelijk bedrag te ‘investeren’ dan is er nog wel een andere optie die ik kan bedenken. Maar ook hier geldt, geen enkele garantie. In het verleden zijn meerdere Limited Edition-modellen van Seiko in korte tijd fors in waarde gestegen. Deze zijn in eerste instantie duurder dan de standaard versies, maar kunnen dus snel meer waard worden. Voorbeelden uit het verleden zijn LE Monsters, Sumo’s en Samurai’s. Dit laatste model is trouwens, evenals de Spork, ook in de standaarduitvoering (Spork is er maar in één uitvoering, maar wel nog in K en J) behoorlijk in waarde gestegen sinds Seiko stopte met de productie ervan. Hierbij speelt mee dat beiden slechts relatief kort zijn geproduceerd.
Nou ja, succes met je zoektocht!

Edit: ik heb zo lang zitten typen dat inmiddels iemand anders ook al Seiko heeft geopperd. Nou ja, hopelijk voegt mijn verhaal, met iets andere insteek, toch nog iets toe.

1 like

Als je vroeger een Dinky Toy of Gorgy had gekocht
was die na 3 dagen bij een pandjeshuis ook niks waard geweest.
kwestie van iets goedkoop inkopen en goed bewaren
en ik neem aan dat ze over 30 jaar nogsteeds wel behoefte hebben aan een LCD hardlopers horloge.
kijk naar de idiote prijzen die ze soms voor oude Swatch horloges neertellen

1 like

Hou toch eens gauw op zeg, Puma en Adidas? :smiling_imp:
Pak dan meteen TW Steel, heb je tenminste nog iets aan staal waarde :sunglasses:

Even serieus, wat @TagEd schrijft, alleen de nu al exclusieve exemplaren geven enige zekerheid. De rest is pure speculatie.

3 likes

99,9% van alle horloges wordt alleen maar minder waard. Als het om geld gaat moet je deze hobby dus niet hebben.

Dit dus.

Op korte termijn is het puur speculeren en op lange termijn onvoorspelbaar welke modellen/merken in waarde zullen stijgen. Bij merken/modellen met een naam voor waardestijging heb je wat meer kans, maar ook geen enkele garantie.

1 like

Ik ben bang dat je een horloge niet als investering moet zien. Inderdaad gooien de duurdere merken jaarlijks hun prijzen naar boven waardoor na een jaar of 10 het horloge het dubbele kost en een tweede hands dus net zoveel waard is als deze ooit nieuw heeft gekost.
Maar dit is, naar mijn bescheiden mening, een luchtbel die gewoon kapot kan.
Komt nog bij dat je in die 10 jaar je horloge 2 maal hebt moeten laten servicen. Ten minste dat wordt geadviseerd en dat adviseer ik je ook. Je kan natuurlijk ipv om de 5 jaar om de 6 jaar doen maar eens moet je olie verversen.
Ik heb een aantal horloges tweede hands aangeschaft zonder onderhoudshistorie. Deze gaan naar de service als ze de tijd niet meer goed gaan bijhouden of hun gangreserve verliezen.
Een servicebeurt voor een ETA 2824 komt al gauw op 200 euro. Maar wellicht weten anderen op dit forum waar het voor minder kan. Bij een gerenommeerde reparateur krijg je er dan wel weer gewoon garantie op.

Ik heb nog niet zo lang geleden via marktplaats een horloge gekocht voor 1100 euro waarvan de goedkoopste op Chrono24 op dit moment 1800 euro doet. Het horloge liep mooi op tijd, de wijzers van de chronograaf gaan mooi naar de nul stand na een reset, de rotor loopt soepel, het horloge staat niet als gestolen geregistreerd en het is geen namaak. Eerlijkheid gebied me er wel bij te vermelden dat de originele band, doos en papieren er niet bij zaten. De band met sluiting en de doos ook gevonden op Marktplaats voor respectievelijk 180 en 30 euro. Dus alles bij elkaar heeft dit horloge mij 1310 euro gekost. Ik weet vrij zeker dat als ik dit horloge morgen kwijt wil ik er minstens 1650 voor kan krijgen. Ik ga even niet vertellen om welk horloge het gaat. Dat is ook niet relevant voor het verhaal. De nieuwprijs van het horloge ligt rond de 5000 euro en het is een mooi merk.
Een ander horloge van mij op een veiling gekocht voor iets minder dan 500 euro. Als ik dezelfde voorbij zie komen op Chrono24 gaat hij niet voor minder dan 700 euro.
Dit soort deals zijn, als je echt een investering wilt, veiliger dan gokken op een opkomend merk wat ooit misschien wat waard wordt. Nogmaals, dit is hoe ik er tegenaan kijk.
Ik gebruik Chrono24 als benchmark, hoewel je soms wel erg stevig geprijsde horloges daar tegen komt. Toch geeft het je een idee van wat iets moet gaan kosten.

Kijk wel uit voor namaak/imitatie horloges.
Bij twijfel, raadpleeg dit forum. Er zitten echte experts hier die een namaak er zo uit halen.

En koop gewoon wat je mooi vindt en geniet van de aanschaf. Dan zit je eigenlijk nooit fout.

2 likes

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga zeker eens kijken naar de genoemde exemplaren. En inderdaad blijft het speculeren.
Wat dat betreft sluit ik me aan dat je een horlogemerk moet nemen in plaats van een modemerk wat horloges maakt.

De A merken zijn voor mij nog niet relevant. Seiko’s zijn inderdaad redelijk in waarde gestegen als je kijkt naar de duurdere modellen de afgelopen jaren. Vostok ( Europe ) is ook redelijk aan het stijgen in waarde volgens mij.
Het gaat me niet om het geld, maar wel om een leuke klok de relatief waardevast blijft.

De speculatie maakt het juist interessant :wink:

Inderdaad stevig geprijsd. Niet soms, maar meestal. Zijn ook voornamelijk handelaren met handelarenprijzen. Wat mij betreft kan daar 20-30% af om op een redelijke prijs voor particuliere verkoop te komen.

Even nog 'n paar dingen. Waar jij zegt ‘A-merken’, bedoel je (waarschijnlijk) ‘premium merken’. Seiko is ook een A-merk, in marketingtermen (en daar heb je het in dit geval over). Seiko is dan wel weer een beetje een vreemde eend, omdat het zich in alle segmenten begeeft, van budget tot premium. Maar, de door mij genoemde voorbeelden en het segment waarin ik het dus zou zoeken, als het gaat om Seiko, zijn de Limited-versies van de (lagere) middenklassemodellen en de kort geproduceerde, maar wel populaire/gewilde modellen.

1 like

Was in 1960… …maar evengoed leuke winst. :wink:

1 like

Nomos en glasshutte original zijn ook behoorlijk aan het stijgen

1 like

Wat je ook ziet is dat de Glashuette VEB (Volks-Eigene Betrieb) horloges, uit de DDR, wat gewoon werkpaarden voor de arbeiders waren, ook flink in de lift zitten. Alleen vanwege de enorme opwaardering in “horological level” die sinds begin jaren '90 uitgevoerd is, en nu afstraalt op die - vaak best fraaie om te zien trouwens - werkpaardjes.

En wat Nomos betreft - ik had 10 jaar terug beter kunnen/moeten nadenken om mijn Tangente Expo 2000 te verkopen. Had ik nu ruim meer dan de nieuwwaarde (1200 gulden!) voor gekregen…

2 likes

Nieuwe horloges van een paar honderd euro kopen om er misschien over jaren een paar honderd euro op te verdienen, lijkt me niet echt een goede tactiek. De kans is een stuk groter dat je die horloges aan de straatstenen niet kwijt kan later.

Ik zou voor vintage horloges gaan, maar dan nog moet je heel goed weten wat je koopt en wat je doet.

2 likes

Ik zou Seiko’s 6309 opkopen…:wink:

2 likes

Het is overigens een stuk toffer om goede deals te zoeken en ze direct proberen te verkopen voor meer als je het mij vraagt. Dan weet je in ieder geval snel genoeg of het rendabel is wat je aan het doen bent.