Opnieuw vergulden van horloge

Dat klinkt heel leuk! Wat voor atelier heb je en waar ergens?

[quote=“Winne472, post:43, topic:260529”]
Dat klinkt heel leuk! Wat voor atelier heb je en waar ergens?
[/quote] Beste, Dan klik je op mijn naam, en klik dan great topic aan, dan kom je op werkplek verhalen, Daar vind je dan foto s en veel verhalen, misschien best leuk om te lezen, ik woon in Geel Belgie, is niet zo ver he, En wat jij nu aan het doen bent met je horloge, doe ik heel de week door, allemaal voor mijzelf, en hier komen af en toe leerlingen van de horlogemakers school om meer te leren dan wat ze op school krijgen

2 likes

Waw, met veel plezier gelezen. En wat een mooi atelier.
Zou mijzelf in een ander leven ook wel horlogemaker zien zijn. Voor nu lijkt het me een hele leuke hobby om simpele uurwerkjes in en uit elkaar te kunnen halen.
Vaak over gedacht om iets via YouTube o.i.d. te gaan leren maar dat is toch wel lastig. Ik weet dat er cursussen zijn, wellicht is dat iets voor de toekomst :grin::+1:

Tja, Mijn ouders hadden voor mij ook een andere toekomst in petto, Moest perse geneeskunde gaan studeren tegen mijn zin in, en heb dat ook maar gedaan, maar als meisje had je daar weinig in te zeggen, Voor jongens lag dat iets gemakkelijker, die waren wat brutaler denk ik tegen hun ouders, Maar studeren ongeacht wat gaat bij mij vanzelf en kost mij ook geen enkele moeite, Zo zie je vaak waar mensen voor studeren, dat later dikwijls helemaal niet hun beroep is geworden, Dus kan er nog van alles met jou toekomst gebeuren
,

2 likes

Update:
Vandaag naar Haveman gestuurd ben heel benieuwd naar het resultaat.

Op de zijkant van de sluiting lijkt te staan 10 M als in 10 micron. Maar daarvan gaven ze aan dat dit heel prijzig zou zijn als ik dat zou willen laten herstellen. Ze gaan over het algemeen niet verder dan 2 micron en dat zou rond de 250 euro kosten.

Maak wel een foto als hij weer terug is. :+1:

2 likes

Zoveel, wat laat jij dan allemaal doen??? Je Opa s horloge is niet goedkoop geweest toen hij hem kreeg, en het is een juweeltje, ben echt benieuwd als die klaar is.

Geen idee… kan er niks over vinden. Mocht iemand er meer info over hebben dan hou ik mij aanbevolen. :+1:

Het hele horloge en band opnieuw vergulden. Maar de precieze opgave moet ik nog krijgen. Dit was een indicatie van hen.

Dank! Ben ook erg benieuwd. :ok_hand:

Nou ik heb wat zoekwerk gedaan, Je moet het bij Ebay eens zoeken, of bij Chrono24 daar verschiet je van, Tiffany is een groot merk hoor. Misschien is het de moeite om hier een nieuw topic van te maken. Is echt de moeite om te weten wat je van Opa hebt gekregen.

1 like

Dank! Ben er uit idd via EBay… het is een Tiffany Portfolio.
:ok_hand:

1 like

Zal niet veel minder zijn waarschijnlijk. Factuur van mijn kleine Cartier kast was 110eu. Kan me voorstellen dat als hier een band bij komt die ze ook moeten polijsten en voorbewerken, je al snel naar zo’n bedrag gaat.
Maar het resultaat zal er dan ook naar zijn! :smile::+1:

1 like

Ben heel benieuwd idd. :smiley:

1 like

Nou mijn resultaat is zojuist binnen gekomen. Om te zeggen dat ik teleurgesteld ben is een understatement. :-1:

Kast bestaat uit 2 delen, ‘achterkant’ en ‘voorkant’. Achterkant is goed gelukt, niks op aan te merken. Voorkant (waar het ruitje in gaat) heeft nogal wat mankementen. Op 1 oogopslag duidelijk dat er op een groot stuk geen goud zat:

Verder ook wat barstjes te zien in de laag. Het lijkt er ook niet op dat dit tijdens transport gebeurt is want het zat goed verpakt en geen goud in het zakje. Dat dit niemand opgevallen is verbaasd me zeer.

Daarna, bij nadere inspectie zag ik een stofje zitten, bij verwijderen bleek dit onder de goud laag te zitten en er doorheen te steken. Daarom trok ik er dus een stukje vanaf:

Op de eerste foto het goud stukje met stofje eraan. Op de tweede foto is de kast te zien waar het stukje vanaf komt met nog een stof deeltje eraan.

Ik heb telefonisch contact gehad en moest foto’s opsturen (bovenstaande). Ik hoop dat ze het opnieuw gaan doen (lijkt me geen onredelijke oplossing). Wel jammer dat dit dan weer een paar dagen duurt.

Ik houd jullie op de hoogte! :+1:

PS: Hier ook nog wat foto’s van de achterkant:

Ai. :cold_sweat:. Dat is idd een teleurstelling!
Hopelijk lossen ze het netjes op.
Maar hoe dan ook balen dit!

1 like

Ja vooral omdat het 1e puntje wel erg opvallend is. Onmogelijk om dit niet te zien. Mocht het voorbewerken hier niet goed gegaan zijn hadden ze op z’n minst even kunnen bellen om dit te laten weten, i.p.v. het zo op te sturen. Verder is het stofje natuurlijk erg ongelukkig maar ook hier zou je toch meer verwachten.

Benieuwd naar de oplossing :roll_eyes:

1 like

Heb nog geen goed opnieuw vergulde Tank Vermeulen kast gezien. Resultaat valt vaak tegen omdat het polijstwerk vooraf super strak uitgevoerd moet zijn.

Het originele glas zal vaak niet meer passen doordat er in de sponning teveel goud aangroeit.

Volgens mij was de kast al eerder verguld en dan kun jij de losse stukken verwachten

Had, als het mooi en goed moet, een nieuwe kast laten monteren. Kast kost compleet € 1340,-

Dit wilden ze juist zelf doen omdat ze dan wisten dat het “sowieso goed” zou zijn.

Dit komt dus omdat ze over een stof deeltje verguld hebben, als je die dan weg haalt komt er natuurlijk iets mee. Als ik ga verven zorg ik ook dat alles stof & vet vrij is.

Verder was de “schade” toch wel zo groot dat het lastig over het hoofd te zien was. Beetje raar om dit dan maar gewoon in te pakken en op te sturen en niet even iets te laten weten, toch?

Podorie, dit is echt knoeiwerk, dat moeten ze overnieuw maken, zoiets heb ik nog nooit gezien. Wat moet dat een teleurstelling zijn voor je, Hou je ons op de hoogte

1 like

Toch wel hoor, heb er zelf al wat Longines tank laten doen die ik zelf strak had gezet. en met het glas kan je wel eens problemen hebben, maar dat kun je wel opgelost krijgen, Het is bij Winne gewoon slecht gedaan,

1 like

Ik hoor continu wissende verhalen, helaas is die van jou een bevestiging dat er soms wat mis lijkt te gaan in het proces bij hen. Hopelijk krijg je het opgelost!

Samen met een bekende van het forum heb ik een paar kasten, kronen en een sluiting opgestuurd.

In onderstaand topic heb ik een goede ervaring gehad:

Ik zal jullie op de hoogte houden met een voor en na foto’s van wat onderdelen.

1 like

Een foutje kan uiteraard altijd gebeuren maar het stofje komt (correct me if I’m wrong) waarschijnlijk van de polijstschijf. Niemand opgevallen, gewoon overheen verguld.
Het lege stukje (geen idee hoe zoiets gebeurt) is ook niemand opgevallen.

Slechte kwaliteitscontrole, met ogen dicht gewerkt. Teleurstellend. Gelukkig gaan ze het opnieuw doen, maar dat kost me wel weer een week+verzendkosten…