Blij dat ik hier al 15 jaar niet van op de hoogte ben.
Kant en klare service packs en ook nog eens op voorraad bij de fabrikant, wat een luxe allemaal.
Als ik een uurtje google kan ik ook wel die rubbertjes vervangen. Dit topic wordt heel interessant gedaan over een nautilus waterdicht maken, maar dit is onzin. Ook buiten Zwitserland kan je zeker zijn van een waterdichte nautilus. hier hebben we dezelfde testmachines staan als daar.
Die onderste pakking is misschien nog wel naar PP specs te vinden bij een externe leverancier. Maar die grote pakking is geen simpel o-ringetje. Dat is een model specifiek onderdeel. Als PP geen onderdelen levert aan externen, dan weet je dat er maar een paar opties zijn: niet vervangen, zelf iets fabriceren wat er op lijkt, een oude pakking uit een andere PP gebruiken of een onderdeel van een replica gebruiken. Want ik kan me niet voorstellen dat er een Chinees voor deze aantallen in een malletje heeft geïnvesteerd. En dit geldt ook voor andere niet/minder generieke onderdelen die aan vervanging toe zijn. Bij een volledige revisie zullen dat er altijd een aantal zijn. Dus je krijgt straks een soort Frankenstein terug als je pech hebt. Of weer een halfbakken service.
Maar een ander punt. Vraag me eigenlijk ook af waarom niemand het heeft opgemerkt tot nu toe: als dit het horloge van die eerder genoemde site is, dan was de vraagprijs al 2k lager dan die van wereldwijd de allergoedkoopste van een Italiaanse particulier op C24. Voor die prijs kun je hopen op een mazzeltje dat je een goede te pakken hebt, maar moet je natuurlijk gewoon meerekenen dat hij naar PP moet voor een service. Of gewoon de budget optie en blij zijn met wat je hebt. Dat kan ook, maar dan horen problemen erbij.
hierboven had ik al laten zien dat ook die specifieke verpakking gemakkelijk origineel te verkrijgen is.
Ik denk dat er horlogemakers zijn die dit meelezen met gefronste wenkbrauwen. Waterdicht maken is 1 van de makkelijkste dingen. Ik heb zelf een 3800 opengemaakt en die verpakking vervangen is geen rocket science, waarvoor het naar zwitserland moet.
Die o-ring geloof ik wel, maar dat andere stuk rubber is wat anders. En bij een volledige revisie worden er doorgaans meer onderdelen vervangen. En heeft de horlogemaker in kwestie wel alle info voorhanden? Modelspecifieke instructies voor revisies? Alles bij elkaar lijkt het mij een onaantrekkelijke optie. Zeker als je voor maar een klein stukje van de waarde van het horloge gewoon een PP serivce hebt, en het horloge z’n waarde behoudt. Misschien wordt hij er wel meer van waard zelfs
Het topic moet even worden ontdaan van de onnozele bijdragen van de alom aanwezige experts die met zekerheid de status van deze Patek hebben vastgesteld.
Daarna wordt het topic weer geopend.
En oh ja. Deze Patek is echt en origineel