Als je niet voor een nieuwsorganisatie werkt die je redactioneel verantwoordelijk houdt voor je uitingen ben je geen journalist. Zo is een paparazzi ook geen persfotograaf.
Hij wordt op internet als sleuth gepresenteerd, een soort amateur detective, en verder dan dat kom ik ook niet.
Klinkt als heel veel Italiaanse luxe producten. Als ik er bij nadenk klinkt het als heel veel luxe producten.
Ik zou de daadwerkelijke commerciƫle introductie of de daadwerkelijke start van de verkoop als ijkpunt willen zien, geen testfases met prototypes. Wat mij tegenvalt is dat die betrokken bedrijven dat niet gewoon uit het archief kunnen tonen door gewoon interne memos over die commerciƫle introductie op tafel te leggen. Dan is eea gewoon helder.
We kunnen hier over Perezcopeās methodes en conclusies klagen, maar het gebrek aan governance en transparantie in de luxewereld is natuurlijk een godsliederlijke schande te noemen. Dat is ook exact wat hun toestaat om de consument te tillen voor vreemde bedragen.
Ik vraag mij af hoe dat gaat gaan als ze product paspoorten moeten gaan leveren die inzicht geven in de lineage en supply chain, binnenkort.
Van alle merken die in dit topic besproken worden aangaande wie was het eerste met een duikhorloge is Rolex de enige met een continue geschiedenis en waarvan ik hoop dat ze een gedegen archief in al die jaren hebben bijgehouden. Het huidige Blancpain en Zodiac hebben niks van doen met het oorspronkelijke bedrijf. Ik denk dan ook niet er van beide merken een volledig archief over hun activiteiten in de jaren 50. Oftewel claims onderzoeken over wanneer horloges precies zijn geĆÆntroduceerd is heel lastig werk. We kunnen denk ik gewoon niet bepalen of Blancpain in 53 al klaar was met de fifty fathoms, tenzij iemand echt met duidelijk bewijs komt. Dat hebben zowel de Swatch groep als deze Perezcope niet echt gegeven. Wellicht dat er ooit familie van oud medewerkers met een geweldig archief naar buiten komt, maar ik betwijfel het.
Tja⦠ik denk dat het voor Brussel geen zak uitmaakt of het 53 of 54 was en welk merk nu de primeur had.
Dus ze zullen wel bij het verhaal blijven.
Wist trouwens niet dat lineage ook een onderdeel was van die product paspoorten. Dacht dat het voornamelijk voor CO2 voetafdruk was zodat ze een extra belasting kunnen heffen als je Hollandse garnalen in Marokko laat pellen.
Wij zijn op dit moment bezig met een zeer grote Duitse partij die naast koelkasten ook onderdelen aan de auto-industrie levert. Die willen als onderdeel van hun master data CO2 footprint gemodelleerd hebben in hun uiteindelijke productaanbod.
Dat model is zo complex dat je stijl achterover zou slaan van de mankracht die daar op is gezet. Je moet weten waar de materialen vandaan komen, waar de leveranciers zitten, hoe de verpakking is in transit, hoe je productieproces van invloed is, en tot slot het uiteindelijke goed.
Ik ben best OK met data modelleren, maar wat zij daar aan het doen zijn gaat mij de pet te boven. Het is, kort en goed, geen triviaal punt āvoornamelijk de CO2 voetafdrukā even in een product paspoort jenzen. Als je het tenminste correct wilt doen.
Daās met een garnaal nog redelijk makkelijk, maar met een ruitenwisser niet.
Overigens is bekend dat transport van Marokko naar hier maar zoān 8% van de voetafdruk vertegenwoordigt. Je kunt beter een banaan uit BraziliĆ« halen dan 'm in BelgiĆ« proberen te kweken, zeg maar.
Tuurlijk niet. Maar als jij een luxe fabrikant bent die prat gaat op heritage lijkt het me logisch dat je die bewaakt en daar transparant over kunt zijn.
Zo niet, dan ben je een lege marketing shell die niet te vertrouwen is. Een soort van Spaghetti Scametti avant la lettre.
Als ik nou lees dat het zwaarste vergrijp wat Seiko ooit gepleegd lijkt te hebben is dat ze een zwitsers handwindertje in een obscuur KS horloge stopten, in de jaren 80, voel ik mij gesterkt in mijn voorliefde, daās alles wat ik zeg.
Ik vrees dat ik dit inmiddels gewend ben gewordenā¦
. Dat is niet niks. Vraag me af wat er de toegevoegde waarde van is. Buiten geld graaien dan, want dat is denk ik toch echt het onderliggende motief of vergis ik me?
dat kan best waar zijn, maar dan doe jij nu iets volgens dezelfde standaard, of gebrek eraan, die perezcope hanteert. Van horen zeggen kan iedereen wel roepen toch ? En iedere GD/AD leeft van mensen met teveel geld en te weinig kennis dus ik snap dat die groep hier tegenin gaat. Nooit het eigen nest bevuilen !
Als ze nu eens leren om uit te leggen aan de klant dat in een 60 jaar oud product wel eens onderdelen worden vervangen om het draaiende te houden, remblokken ?, OEM of zo getrouw mogelijk bij gebrek eraan, dan ben je pas goed bezig en voelt geen enkele klant zich meer genaaid.
Overigens, en terug OT naar het kraken van marketing sprookjes, valt me op dat van een aantal merken nu wel vaststaat dat als die claims maar moeilijk hard te maken zijn, er juist onevenredig veel marketing en geld tegenaan gegooid wordt , terwijl je van de makers van de beste duikhorloges ter wereld je niet echt veel verneemt, namelijk Sinn en Bell& Ross ā¦
bll en wie ??? Vertel , vertel ā¦
Omdat die ;
tot wel 5 en 11 KILOMETER diep kunnen
want ze zijn gevuld met olie
waardoor er sowieso geen water meer bij kan
ze hierdoor maar een heeeeel dun glaasje nodig hebben, en geen 25mm puist
en daarmee wel draagbaar zijn
en ook nog onder iedere hoek afleesbaar zijn in tegenstelling tot 99% van de overige, en dus functioneel in tegenstelling tot etc etc, zoals dit plaatje laat zien
Maar vind je die R, of O, of BP gewoon mooier, ga er dan voor want jouw smaak jouw pols. Maar niet meer drammen over dat het van die goede horloges zijn want HF weet nu, dat is BS en vind je 35K ook wel okay voor een duikertje dan is Ressence het merk voor jou.
met de Lasalle lijn ook nog, waarmee ik alleen maar wilde aangeven dat ze volgens mij allemaal wel eens boter op hun hoofd hebben gesmeerd, en wij dat niet allemaal met zoete koek moeten slikken.
En door het, verder, ver weg te blijven van dat soort onzin maakt Seiko, maar ook Nomos, Anordain, Zenith, zich vele malen sympathieker dan de meeste Swiss massa merken, dat blijft staan.
Hier, voor rond de 300 euro, is toch (h)eerlijk ? . Als ik ooit nog eens een veld inga ;
Voor de rest heel interessant. Ik werk met internationale mediabedrijven en daar zie ik ook hoe ze internationaal heel ver zijn met het monitoren van hun voetafdruk. Dat niveau halen nationaal gerichte organisaties echt nog niet. En straks gaat dat een concurrentienadeel opleveren, want er wordt straks van alles gevergd van de monitoring van je supply chain, en dan moet je wel die data en modellen hebben.
Dan rijst de (vind ik) boeiende kwestie: wat zijn merken die wel betrouwbaar zijn (als in: geen marketing bull shit) en die voor hun producten nog een reƫle prijs vragen? En ook nog wat origineels brengen (geen overduidelijk jatwerk)?
Je noemt Sinn. Dat zou voor mij een kandidaat zijn.
Daarnaast Nomos. Hoewel die natuurlijk met hun ontwerp wel leunen op ontwerpen van weleer (Lange).
Zenith? Kan, maar inmiddels al lang niet meer erg betaalbaar.
Je noemt B&R. Helaas veelal wat samenraapsels qua ontwerp vind ik.
Seiko? Misschien.
Misschien voer voor een apart topic? Welke merken vinden we sympathiek?
Ik ben niet in de positie om hier namen te noemen.
Wat ik doe is weergeven wat ik vernomen heb over de gang van zaken, overigens in een setting waarin de betrokken personen 0,0 incentive hadden om er oneerlijk over te zijn.
Zodiac nog steeds als een van de eersten, maar zonder doorlopende geschiedenis. Rolex als een van de eersten, met daadwerkelijk een doorlopende geschiedenis.
Blancpain, Panerai, Omega, Breitling en Longines als (zeer) snelle volgers in de jaren '50.
Rado, Oris, Seiko, Certina, Doxa en Citizen als (veel) latere volgers.
Waarvan een deel overigens de markt van de duikhorloges heeft laten ontploffen, wat ook wat waard is.
Dit artikel maakt, ondanks alle andere marketing onzin, de Rolex Sub wel een wat āgroterā duikhorloge in de geschiedenis dan het al leek. Al ben ik meer fan van Blancpain en Zodiac .
Precies. Beoordeel ieder horloge op ontwerp, comfort, afwerking en overige merites.
Onderaan de streep boeit het toch niemand wie de eerste was. Diverse merken waren bezig met de ontwikkeling van duikhorloges, goeddeels in dezelfde periode.