Pontiac only

7 likes

zeer mooie patina,
die heeft al heel wat jaartjes zon gezien :slightly_smiling_face:

1 like

De kast is heel mooi. Zelfde als van @Jaap_Balder net erboven…

2 likes

Dankjewel, Serge. Hetzelfde weet ik echt niet, hij heeft wel meer sterren :stuck_out_tongue_winking_eye: Deze is in elk geval in “Goud-op-staal”, en dan nog in rosé goud :male_detective:. Moet dan nog wel een rosé goudkleurige kroon op vind ik zelf, en een beetje beter passende band, liefst bracelet. En dan nog eens checken of die aardig in mijn antieke Pontiac doos past cq hoort… Heb ik die vorig jaar niet voor niets gekocht :thinking:

1 like

Goud op staal, dat is de Golden Arrow van @Jaap_Balder ook.
Welk modelnummer staat er bij jou achterop?
En welk nummer bij Jaap?

nr is 1237

2 likes

Verrek, zie ik nu pas… Die van @Jaap_Balder Jaap heeft vier sterren. Wat weet jij ervan @Maurits. ?

1 like

Bij deze ook. Plus een 6-je :male_detective:

6 likes

4 likes

De Nageur 1237 6 (of is het een G?) zoals die van @domega heb ik in mijn archief. Daar zit een ETA 1080 in.
Nu is de vraag wat voor uurwerk er in de Golden Arrow 1237 van @Jaap_Balder zit. Die heb ik helaas (nog) niet in mijn archief.
In mijn archief heb ik wel modelnummer 1236 met vier sterren met een ETA 1260 er in.

Ik ben benieuwd wat Jaap te melden heeft.
Misschien komen we dan dichter bij de oplossing van het raadsel van de vierde ster.

Fraaie doos trouwens @domega !

Edit: Op de bodem van de 1237 staat Acier Inoxydable Dus is de kast van staal met een gouden laag erop geperst.
Op de bodem van de 1237 6 of G in mijn archief staat Fond Acier Inoxydable. Dat zou duiden op een messing kast die verguld is. Maar de kast ziet er uit als een goud op staal kast.
Ingewikkeld.

4 likes

5 likes

Bij deze , heel voorzichtig gedaan :grinning:

3 likes

Geweldig, hartelijk dank.
ETA 1080 zo te zien.
Hetzelfde uurwerk als in de Nageur. Dus nog geen verklaring voor de vierde ster.

3 likes

Zou - natuurlijk theoretisch - ook ooit vervangen kunnen wezen :thinking::innocent:
Zal de mijne ook eens voorzichtig openen, sowieso benieuwd of die ook een stofdeksel heeft :male_detective:, ik heb ook een rechthoekige uit die periode met soortgelijke stofbescherming.
Misschien was dit ooit ook een viersterren argument?

2 likes

Er is al veel geschreven over de sterretjes, @Horlog bijv, maar een plausibel antwoord is er niet gekomen.

2 likes

En @Maurits … een stofdeksel voor de 4e ster zou voor mij een verklaring kunnen zijn. De enige manier om deze hypothese te staven is een breed onderzoek.
Laat de vier sterren maar de revue passeren en ons een kijkje gunnen in de mechaniek…
Zoiets had Maurits toch ook voor de hydraulica’s met het extra vierkantje op de plaat gedaan?

Serge

1 like

En ook met de zoektocht naar de vierde ster


Maar zonder resultaat. En ook zonder verbinding met de extra deksel.

1 like

Er zat geen systeem in de sterren, dit was simpelweg onderdeel van het logo. Zo is het mij verteld door een oud medewerker van Kinsbergen, de moedermaatschappij van Pontiac.

Op elke doorsnede of indeling (materiaal, waterdichtheid, leeftijd etc.) die je maakt op basis van de sterren bestaan veel te veel uitzonderingen.

1 like

Beter gekeken en is inderdaad een G :innocent:
Maurits is👌

2 likes

Zeker ook hier op zijn plaats, goed week end.

11 likes