Voor weinig schafte ik een horloge aan, volgens mij uit de fifties. Lelijk en vies (met echt ongehoord veel DNA) maar bedoeld als oefenproject om mijn skills amateurhorlogemaker te verbeteren. Ik ben overigens nog niet aan het project begonnen, maar ik dacht dat het wel aardig zou zijn om te checken wat voor lume er eigenlijk op de wijzers en wijzerplaat zit…
Met dit ding meet ik een duidelijk verhoogde stralingsactiviteit, achtergrond is iets van 3 uSv/uur maar als ik het horloge bij de ingebouwde geigertellerbuis houd is het meer dan 20 uSv/uur.
Mijn vraag is of er een protocol is hoe om te gaan met deze situatie, om te voorkomen dat de stofresten niet alleen niet in het milieu komen maar ook en vooral niet in mijn loingen…
Ja, de komma is hier wel belangrijk haha. Het ging me meer om het principe dat er sprake is van een verhoogde straling en dat dit hoe weinig dat dan ook moge zijn uiteindelijk voor jonge mensen bij inademen of contaminatie op de huid uiteindelijk toch schadelijk is.
Bij militaire radio’s uit WW II en eerder werden de meetinstrumenten voorzien van wijzertjes met radiumverf. Dit werd in de fabrieken door jonge dames aangebracht met penseeltjes om het precies te kunnen doen maakten die de penseeltjes puntig met de mond. Dat leidde tot grote ellende, zie : The Radium Girls, The Female Factory Workers Poisoned By Radioactive Material
De rest kun je lezen in het radiumverf draadje dat @Cav al aangaf, daar heb ik een rekenvoorbeeld van een inwendige besmetting gepost, dan weet je genoeg…
… en als je, eens je de situatie en gevaren kent, het toch echt wil doen - wat prima is, pre-1950 heb je sowieso vaak radium vlaggen - dan gewoon goeie voorzieningen treffen. Wat ik probeer te doen…
Volledige handschoenen aan die ik achteraf weggooi
Een goed stofmasker (niet zo’n prulding uit de COVID periode)
Niet in het uurwerk blazen of niezen
Luchtafzuiging met HEPA filter vlakbij voor moest er toch iets rondzweven
Glaasje vervangen, en originele ook met de handschoenen weg want daar kleeft gegarandeerd stof aan… ter illustratie, het glas van een militair uit 1942 onder UV licht;
Als de focus op het uurwerk zelf ligt (dus niet specifiek relumen) dan wijzerplaatstofjes met een klein stukje rodico oppikken dat daarna met de handschoenen en glas meegaat
Tijdens het werken wijzerplaat/wijzers ergens afgesloten leggen zodat er geen wind bij kan - ik heb er kleine glazen stolpjes voor
Radium moet geen reden tot paniek zijn, gewoon rustig en verantwoord werken, en nooit uit het oog verliezen waar je mee bezig bent.
Ter info, ik werk elke dag met röntgen en heb ervaring met radioactief gelabelde eiwitten (cesium). Ik ga dit horloge niet open maken want het is onder hobby-omstandigheden volgens mij niet mogelijk om dit verantwoord te doen.
Zeker wel. Maar je moet er wat voorzieningen voor in huis halen en de tijd voor nemen, met geduld en voorzichtigheid kom je al heel ver. Er gewoon niet aan beginnen als niet alle vakjes gechecket zijn.
Dan ben je dus vast en zeker radiologisch werker net als ik.
Helemaal mee eens, helaas beseffen velen nog steeds niet hoe radio toxisch Ra-226 is met een bijzonder hoge E(50) en daarom een zeer hoge volgdosis bij een inwendige besmetting met ook maar een minuscuul deeltje radiumverf.
Dit werd toch vroeger ook gewoon gerepareerd/geserviced door horlogemakers, die dat zelfs beroepsmatig deden?
Ik ken de verhalen over de ‘radium-girls’ maar ik dacht niet dat dat een beroepsziekte onder horlogemakers was. Volgens mij kun je hier best verantwoord mee werken als je wat logische voorzorgsmaatregelen neemt
Vind ik ook. Een beetje kalmeren mag wel. Ja, het is heel vies spul. Je wil het absoluut niet binnen krijgen. Maar dan kan je dus… beletten dat je het binnen krijgt? Buiten een hazmat suit dragen zie ik niet zo veel verbeteringen mogelijk in mijn aanpak. Het moet een wel heel koppig stofje zijn dat tegen de turbo afzuiging van de HEPA filter in gaat, of door de handschoenen raakt, etc etc.
Rest natuurlijk de nadruk… Néém die voorzorgsmaatregelen dan ook effectief. Nonchalance doodt. Niet enkel bij radium, trouwens.
Ik heb genoeg carbon remstof en modern bandenrubberpartikelen ingeademd. Daar is ook nog weinig aandacht voor (lees: geen). En nee, een moderne raceauto heeft geen pollenfilter die dat tegenhoudt. 🫨
In een radiologisch lab op onderdruk en een ventilatievoud van 8 plus een speciale zuurkast zou het wellicht kunnen. En dan altijd iemand achter de hand die kan helpen in geval van een besmetting.
Ik ben nu eenmaal practicum docent op een radiologisch lab die studenten veilig leert werken.
Als je een enkele keer een sigaret rookt zul je daar ook niet meteen aan dood gaan maar het zou toch raar klinken uit de mond van een (long)arts als deze zou zeggen: “ach, rook maar af en toe”.
Het is ieders eigen verantwoordelijkheid maar ik blijf bij mijn onderbouwde standpunt.
Dat vind ik een verschrikkelijk scheve vergelijking - een gegarandeerde inname van iets met lichte kans op grote gevolgen, versus een minieme kans op inname van iets met grote kans op grote gevolgen.
Ik zou een beter kloppende maar nog altijd foute tegenvergelijking kunnen maken en stellen dat je dan ook maar beter nooit met de auto rijdt, want de kans dat je iets tegenkomt is wel klein als je voorzichtigheid in acht neemt, maar de gevolgen zijn desalniettemin stevig.
Ik zou liever het horloge van TS opeten dan mijn hele leven bij de zogenaamde ‘Maximaal Aanvaardbare Concentratie’ (mac-waarde) te moeten werken op een radiologisch lab
Pas hier wel op voor schijnveiligheid: Je radium hoopt zich hierin op tot concentraties hoger dan het oorspronkelijke gevaar waar je je tegen wilde wapenen
Ja, ik test af en toe wel eens de filter ook. Tot nader order reageert de teller nauwelijks, dus de hoeveelheid stof moet sowieso al erg laag zijn (waar ik wel op hoopte). Eens die zelf merkbaar meetbare waarden begint te geven swap ik de filter.
Ik kan natuurlijk het rechtvaardiging principe en ALARA (As Low As Reasonably Achievable) erbij gaan halen en het feit dat het zelfs wettelijk verboden is om radioactieve bronnen in huis te hebben maar dat is op het HF met enthousiaste hobbyisten natuurlijk niet echt handig en de horloges zijn gewoon te leuk om ze niet te verzamelen.
Maar ik blijf wel stellig met mijn mening dat je horloges met radiumverf gewoon beter dicht kunt laten.
Wat iedereen verder doet met mijn mening en advies is mij om het even.