Zoals goed gebruik van ons aller @Fate_Amenable_To_Change beginnen we dit topic met een toepasselijk nummer. Daar het vandaag over de Seiko Bell-Matic gaat kunnen we natuurlijk niet om onderstaande klassieker heen:
- Was ik op zoek naar weer een (Seiko) Vintage? Nee, zit juist te azen op iets moderns op staal…
- Was ik op zoek naar een horloge met een mechanisch alarm? Nope, wist amper van het bestaan af…
- Was ik overdonderd door wat ik zag in het blauwe topic van @split_time?
% Yes!!!
Zoals gezegd, de Seiko Bell-Matic, in dit geval uit 1967! Waar hebben we het dan over?
Gemaakt vanaf 1966 is de Bell-Matic Seiko’s eerste horloge met een mechanisch alarm!
De Seiko is uitgerust met het 4006 uurwerk met, in dit geval, 27 jewels. Hoewel hacking en handwinding ontbreken is er dus wel een mechanische alarmfunctie!
Door de kroon op de 2 uur positie uit te trekken, wordt het alarm geactiveerd en is de buitenste indicatorring draaibaar. Een markering op de buitenste ring geeft aan wanneer, gedurende de volgende 12 uur, het alarm afgaat. Door het weer in te drukken wordt het alarm uitgeschakeld en kan de tijd worden ingesteld.
Hoewel een handwinding functie dus ontbreekt is de kroon wel draaibaar met een gevoel alsof er “iets” wordt opgewonden. Dit is de veer die het hamertje van het alarmmechanisme opwindt: met 6 omwentelingen is deze volledig opgewonden en heeft de alarmveer genoeg kracht om het alarm ongeveer 11 seconden te laten rinkelen.
Hieronder nog wat meer informatie over de werking van het uurwerk en alarmmechanisme
Hoewel een leuke feature is deze alarmfunctie niet de reden dat ik verliefd werd op deze prachtige Bell-Matic. Nee dat was in 1e oogopslag direct de combinatie van de heerlijke kastvorm en de prachtige zilveren sunburst wijzerplaat. (Ik blijf een sucker voor mooie sunbursts )
Hoewel ik in principe geen uitgesproken Seiko fanboy ben, doet Seiko in mijn ogen hier ongemerkt toch iets heel erg goed. Deze Bell-Matic is immers al de tweede “Seiko Matic” met zilveren sunburst en gave kastvorm in mijn collectie in slechts enkele maanden tijd. Een tijdje terug werd de collectie al verrijkt met… Een goddelijke NA: Praise the Lord Matic!
En ook nu zijn dit wat mij betreft weer dé hoogtepunten van dit horloge!
Met 38mm diameter is deze kast voor 1967 begrippen groot te noemen, maar voor mijn 17,5 cm pols is dit precies de sweetspot. Gezien zijn bescheiden luglengte ligt hij perfect op mijn, volgens sommigen, damespols(je).
De zilveren sunburst wijzerplaat is na 54 jaar nog vrijwel in perfecte staat. Een klein beetje puntvorige patina ,bijvoorbeeld rondom het Bell-Matic logo, mag de pret niet drukken en zorgt mijns inziens juist voor dat extra vintage karakter!
En bovenal het grote voordeel van een zilveren sunburst als je het mij vraagt: het combineert zo lekker met bandjes in allerhande kleuren! Helaas is de lugmaat een enigszins incourante 19mm, maar laat nou net de hierboven aangehaalde Lord Matic ook die lugmaat hebben! Inmiddels dus, met deze echt fantastisch dragende en combinerende bruine Hodinkee Amagoh en een mooie meegeleverde blauwe Rios croco, een 6-tal mogelijke bandjes voor beide “Matics”. Genoeg keuze om lekker te gaan combineren dus!
Een ander mooi detail van de “belle Bell”, de “hoge” vlakke plexi. Geeft die lekkere vintage vibe en ik blijf het een fijn vinden om eens in de zoveel tijd het glaasje weer als nieuw te kunnen maken met polywatch.
Conclusie: weer een vintage Seiko “Matic” waar ik twee tellen voor het openen van het blauwe topic geen notie van het bestaan had… En weer een schot in de roos! Zo blijft de horloge smaak na ruim 200 dagen HF zich lekker ontwikkelen. Deze “belle Bell” gaat lekker wat polstijd krijgen met verschillende bandjes en is een prachtige toevoeging aan de horlogedoos. Trrrriiinnnggg!