Niet mijn kopje thee… maar ondanks dat wel een leuk topic gemaakt

10 Gulden 1973, FDC - coins4all
10 Gulden 1973, FDC
Niet mijn kopje thee… maar ondanks dat wel een leuk topic gemaakt
Niet te geloven inderdaad. Als zelfs een Ali-wijzeropdrukker te duur is…
Bedankt voor het compliment en dat je het topic waardeert!
Toch vind ik dat kleedje waarop gewerkt wordt wel deftig
Dit was tenenkrommend
Ik voel me nu echt zo kut
Overkomt mensen vast ook bij jou, gezien je magnusasinusche kennis?
Na het lezen van dit topic werd ik nieuwsgierig naar dit soort horloges.
Ik meende mij iets te herinneren over een horloge met een dollar als wijzerplaat.
Google leverde een hit wat verwijst naar een artikel op het horlogeforum uit 2006 met titel dollar watch.
Na het lezen van dit topic werd ik nieuwsgierig naar dit soort horloges.
Ik meende mij iets te herinneren over een horloge met een dollar als wijzerplaat.
Kijk eens naar “Corum Coin Watch”. Dat is wel de bekendste
+/- €8,- voor het zilveren tientje
Mocht je die uit 1970/1973 bedoelen, dan hoor ik graag waar je deze koopt voor deze prijs .
Het idee van een munthorloge is wel geinig. Qua vorm komen ze soms aardig overeen en het gebruikte zilver van oude guldens is hier een leuk matriaal voor. Dat munten geen indexen hebben en vooral druk in het midden zijn, maakt ze wel wat ongeschikt voor dit doeleinde…
Ik begrijp je volkomen, het spijt me dat je dit geweld hebt moeten zien.
Die had ik ook gezien, online had ik ook nog een horloge gezien met Juliana rijksdaalder met een stalen band voor €83,-. Heb er zelf geen interesse in maar zo ziet het eruit.
Er is nog één type beschikbaar bij de Koninklijke Nederlandse Munt met een zilveren €5,- munt waar je naar de koning kijkt om te zien hoe laat het is. Deze is trouwens te koop voor €99,95
Als die er ook is met Maxima wordt het al iets aantrekkelijker.
Als die er ook is met Maxima wordt het al iets aantrekkelijker.
Nog niet genoeg, ik wacht wel op de reverso uitvoering
Weliswaar niet rond de €8,- maar in FDC voor €15,- (fleur de coin, de munt is direct na het slaan verwijderd voordat deze worden opgevangen in bakken, ze behouden hun zogeheten stempelglans omdat ze niet in omloop zijn geweest)
10 Gulden 1973, FDC
Je kunt op de bekende veilingsites kijken waar ze deze tientjes veelal per opbod aanbieden om het rond de €8,- te kopen.
Die zal dan snel uitverkocht zijn. Deze nog steeds niet…
Inderdaad, munten gebruikt voor horloges, ringen, armbanden, etc. zijn hun verzamelwaarde kwijt. Mbt kwaliteitsbepaling, afhankelijk van de munt ga ik voor de zekerheid wel even langs bij een handelaar aangesloten bij de nvmh, de rest durf ik zelf wel aan. Over munten waar reeds een gaatje in zit kunnen we voor Nederland recenter kijken (tenzij wij toch dezelfde tijdspanne bedoelen), Nederlands Indië onder Wilhelmina had nog centen en stuivers waarbij een gaatje bij de slag hoorde. Zelf heb ik (helaas) nog nooit met een metaaldetector naar schatten gezocht maar ik krijg wel eens een vraag van een bekende die munten gevonden heeft tijdens het zoeken en die zijn inderdaad vaker dan eens van een dusdanig slechte kwaliteit dat enkel het vinden ervan waarde heeft. Leuk trouwens om hier ook een muntenverzamelaar tegen te komen en bedankt voor de succeswensen, ik wens jou niets minder🤝!
Ik ben destijds gaan verzamelen door mijn oom, waar hij vooral op type en muntmeester verzamelde gaat het bij mij om de jaartallen. Hij leerde mij ook om van tevoren te bepalen hoe en wat te verzamelen. Ik concentreer mij op de Bataafse republiek, overzees, koninkrijk (Napoleon uitgezonderd) en lokaal geslagen munten (een muntenwaag of gewichtjes vind ik ook leuk). Ook moet het, van mijzelf, een wettig betaalmiddel zijn geweest. De almanakken zijn vooral handig voor wat basale informatie (en het afvinken😉)maar de opgegeven waarde zal ik nooit betalen, ook hier kunnen wij elkaar de hand geven. Mbt tot de rijksdaalders en guldens van Juliana heb ik het via mijn buren vernomen, zij hebben zich destijds laten strikken om in te slaan, bij hen was het dan om het zilver te doen. Ook was ik een keer bij een muntenhandelaar toen er iemand binnenkwam met een stapel ogenschijnlijk gouden munten die hij wilde inwisselen voor de koers, allemaal vals, destijds als goud uitgegeven door de bank (mij is ontschoten welke bank dit was).
Ook de jaarsets horen er voor mij bij (guldentijdperk), ik heb ze (gelukkig) voor een appel en een ei kunnen kopen. Aan de andere muntsets die ter gelegenheid zijn uitgegeven voor bijvoorbeeld goudkuipje begin ik niet. En wereldmunten…Ik heb ze nooit verzameld maar kreeg ze vanuit mijn omgeving en voor je het weet heb je ze uit alle windstreken…in volume, ik heb er geen munthouders voor overigens(Ik gebruik ze van Leuchtturm trouwens, ook de capsules). De enige manier om het kwijt te raken is per kilo en blij zijn met wat men biedt😅.
Ik ben trouwens op de hoogte van toverlantaarns, zelf zal ik niet gauw beginnen hier een collectie in op te bouwen maar ik begrijp de charme ervan. De site zal ik morgen eens bekijken, ben wel nieuwsgierig. Met een collectie van duizend exemplaren is het op z’n zachts uitgedrukt omvangrijk te noemen.
Zelf heb ik helaas geen kinderen maar wel een petekind van negen jaar, een nichtje van negen en nog een neefje van drie. De oudsten laat ik zo nu en dan wat munten zien en vertel dan wat over de tijd waar de munt uit komt in de hoop dat ze later misschien ook gaan verzamelen.
Hallo Ferry,
Ik ben 37 en begrijp heel goed dat je jouw collectie hebt uitgedund. Eigenlijk ben ik ook al bezig met het vraagstuk om het door te geven. Mocht ik de interesse niet weten te wekken zijn er wel een aantal die ik zal doorgeven omdat ik die van mijn moeder heb gekregen. Zo te zien heb je een gigantische collectie gehad (en nog steeds). De FDC muntset uit 1974 heb ik ook in mijn collectie. Omdat ik niet echt met wereldmunten bezig ben heb ik ze ook nooit in dergelijke volumes gekocht maar vind het toch wel leuk ze te hebben, het staat nog op mijn lijstje om ze uit te zoeken maar ben toch actiever met de Nederlandse en overzeese munten. Bonken bijvoorbeeld, geweldig, ze zijn niet om aan te zien maar ik vind ze heel bijzonder.
Mbt de van Gogh munten, wie weet neemt het museum ze wel over .
Qua verzamelingen komt het meeste uit mijn jeugd en tienerjaren, deze ben ik aan het inventariseren want het is tijd om er afscheid van te nemen.
De kinderen (de jongste nog niet, hij heeft vooral interesse in speelgoedautootjes in de vissenkom van mijn tante te laten vallen)zijn momenteel in de ban van de Pokémonkaartjes, dat is pas een dure hobby😅.
Maar ja, het is verzamelen.
De toverlantaarns zijn erg leuk maar ik ben eigenlijk weer een beetje aan het kijken naar mijn volgende horloge. Na deze post ga ik die site waaraan je refereerde eens bekijken.
Groet, Herman
Hallo Ferry,
Mijn excuses voor de late reactie.
De strip gaat wel, ik open deze niet en kom er zo ook niet aan. Het is alweer even geleden dat ik die heb gezien. Een aantal jaar geleden heb ik een viertal bonken gekocht in een voor mij acceptabele kwaliteit voor deze “munten” (zf), eigenlijk buiten mijn verzamelgebied maar gewoon voor de heb.
Royaal van je om dan de helft af te staan van de van Gogh munten. Bij het station in de buurt was een kiosk die Chinese van Goghs verkocht, misschien wilt hij ze overnemen , als hij er nog staat (nog een documentaire gezien over de mensen die deze van Goghs na schilderden waardoor ik zelfs een van die schilderijen wilde kopen).
Gisteren heb ik i.v.m. een lopende renovatie e.e.a. moeten inpakken. Als straks alles gedaan is deel ik een aantal kamers anders in, een “freubelkamer” voor mijn vriendin en voor mij een hobbykamer.
De website “Luikerwaal” heb ik bekeken, een leuke, zeer informatieve site. De toverlantaarns zijn erg interessant maar ik denk niet dat ik daar een collectie in begin, wellicht één om in een aanstaande vitrine te zetten als interessant gespreksonderwerp.
Vroeger is bij mij het verzamelen begonnen met suikerzakjes en voetbalplaatjes. Zo hoop ik dan dat het zich ook ontwikkelt bij de kinderen. We zullen zien.
Mijn horlogeverzameling staat nog in de kinderschoenen (net als mijn kennis ), voordat ik op het horlogeforum terechtkwam had ik reeds een dertigtal “merkenplakkers” waar ik, nadat ik hier leerde, te veel betaalde voor kwalitatief mindere horloges. Er zitten wel een paar dierbare bij die voor geen enkel ander horloge geruild zouden worden. Gefeliciteerd overigens met je nieuwe aanwinst! Ik heb nog een horloge (vintage longines van een oudoom geweest) welke naar een horlogemaker moet. En binnenkort wil ik mijn derde Seiko kopen maar ik ben er nog niet uit welke.
Groet, Herman
Hallo Ferry,
Het lijkt erop dat het een zeer geslaagde vakantie was en dan nog eens twee NA’s op de koop toe!
De hitte zou niets voor mij zijn geweest trouwens, alles boven 25°c vind ik al te warm. Ik zal dadelijk even kijken bij je NA-topic, ben benieuwd.
Een drankje op zijn tijd vind ik ook lekker maar heb zelden de gelegenheid, als het kan drink ik graag een glaasje rum en dan eigenlijk alleen deze.
Ik heb “vroeger” veel geschilderd en getekend maar dan spreken we over zo’n twintig jaar geleden. Zo af en toe maak ik nog iets voor mijn vriendin. Ze doet aan ATC (artist trading cards) je ruilt dan kleine, bijvoorbeeld, beschilderde kaartjes ter grootte van een pasje. Leuk is dat het de wereld rond gaat en er niet voor betaald mag worden, enkel de verzendkosten.
De renovatie schiet al aardig op, volgende week wordt het opgeleverd maar er zijn nog een aantal punten waarvan ik vind dat de mannen daar nog wat aandacht aan mogen besteden. Daarna moeten de vloeren nog gelegd worden en wordt er nog geschilderd en behangen en veranderen we een groot deel van de inrichting.
Ik heb met mezelf de afspraak gemaakt dat na de renovatie eerst geïnventariseerd wordt en dan verkopen waar ik niet meer mee speel.
Bedankt voor het aanbod en de tips trouwens mbt de toverlantaarn!
Over de Rolex is het toch voor de meesten “Nur wer die Sehnsucht kennt”. Wel jammer van de Grand Seiko, een van de merken die ik hier pas ontdekt heb en ook graag in mijn collectie wil hebben, welk model had je mee willen nemen?
De Longines van mijn oom is onderstaande, heb er eind augustus een topic voor aangemaakt om meer informatie in te winnen, trouwens ook een merk waarvan ik gecharmeerd ben.
Was mijn vriendin maar blij met een mooi horloge. Ze heeft eigenlijk niets met horloges, wel jammer. Maar toch, we waren laatst in Maastricht en bij de bijenkorf had ze een Rado gezien die haar aansprak, een sprankje hoop.
Groeten,
Herman