schaamteloze kopie vs goede hommage

Onbegrijpelijk. T zijn maar horloges… en je koopt die dingen omdat ze tof zijn. Om er dan met een hommage van rond te gaan lopen snap ik echt niet.

Kwetsbare vintage is een ander verhaal, dat gaat stuk als je er naar kijkt. Maar goed… daar zijn weer geen hommages van

1 like

Aan de andere kant, als je zo’n uitgekauwd Rolex design wil kopiëren, doe ook maar gewoon

Dan lijken jullie sukkels met al jullie submariners nog meer op elkaar

1 like

Ach, ik wilde in 2011 of 2012 (niet meer helder op mijn netvlies) een horloge zonder datum, maar met Snowflake hands en graag niet te groot.
Enter the OWC 9411 Snow Flake, uit Orange New South Wales (Orange Watch Company), eigenaar mar Nederlandse roots.
Uiteraard een herkenbare kast, gelukkig niet een moderne Rolex kloon, te groot, leuke wijzers, prima afwerking, keramische bezel inlay met lume, toen nog uniek voor een microbrand.
Echt een fijne Homage die ik makkelijk aandoe en waar ik niet bang voor hoef te zijn hem eens op de boot, vakantie, speeltuin aan te doen, snap je punt helemaal @The_Don .

3 likes

Dat kan met een skx ook… dan verkies ik een origineel design.

:upside_down_face:

Geïnspireerd op een ander horloge is niet erg… maar een clone is niet voor mij.

Dat bedoel ik met origineel. Zelf iets verzinnen. Gekke indexen… vreemde kast… etc. Niet alle divers moeten op een Sub lijken.

1 like

Positieve toevoegingen zijn misplaatst in een topic over hommages. Oftewel jatwerk.

Er zijn mensen op dit forum die dat soort horloges niet liken. :slight_smile:

We zijn het zowaar eensch.

Ik word wel moe van horlogereviewers die om het even welk horloge als “op Rolex lijkend” bestempelen, ook als het om evident totaal verschillende ontwerpen gaat. Dat soort “journalisten” zou je zo uit het schrijversgilde moeten bonjouren. Het is lui en gewoon ongepast. Net zo lui als een ontwerp van een ander jatten.

Dan Henry anyone ?

3 likes

Ok, maar die maken natuurlijk alleen (enkele) iconische horloges na, zoals de UG nina etc. Terwijl er van elke rolex wel een hommage is.

Er zijn genoeg horloges waar de inspiratiebron erg duidelijk is… maar die horloges komen in de regel ook niet op de serieuze websites terecht.

Laat me raden: Jij hebt zeker geen jonge kinderen en je klust ook niet vaak in en om het huis en in de tuin? Je ligt ook nooit onder de auto, caravan en fiets voor allerhande reparatiewerkzaamheden. Je bouwt geen zandkastelen? :thinking:

Punt is iedereen heeft een ander leven, ik draag ook niet hommages als beaters maar ik heb er oprecht geen problemen mee om ze wel te dragen. Ik snap je weerstand en dat is je goed recht maar het neigt wel naar snobisme 🫣

9 likes

Die vent is gek. kijk alleen al naar zijn profiel foto. word er bang van… :neutral_face:

1 like

Tuurlijk wel. En die rolex zit gewoon meestal om mijn pols… als ik geen vintage horloge draag.

Nee… want dan kan ik de auto of fiets weggooien.

Als ik weet dat ik ga klussen draag ik een squale of skx hoor. Of doe m af. Maar voor huis-tuin-keuken gebruik echt niet.

1 like

Je spreekt jezelf ook wel tegen :thinking:

Er is niks mis met Hommages, of schaam je je voor de commentaren van Fate en Han :rofl:

Eens met ieder zijn/haar leven en dus zijn/haar keuzes.

En over snobisme:
Worden überhaupt niet vaker ‘prestige’ horloges gekocht uit een gevoel van verhevenheid; snobisme dus? Vanuit een kijk mij nou succesvol/geslaagd/ik laat het lekker breed hangen insteek. Wat op zich prima is, maar niet als het gepaard gaat met “Als jij het niet hebt ben je minder/ een looser”
Vaak zie ik Rolexen in het wild bij personen die er status aan (denken te) ontlenen en in status zit een element van verhevenheid.

Dit forum is een wilde verzameling liefhebbers die over het algemeen de techniek, heritage, afwerking etc waarderen en is daarmee niet een doorsnee van de samenleving. Ik kan hier genieten van zowel de blijheid van een forumlid met een NA hommage als van een NA Patek.

Ik persoonlijk koop dus geen hommage, maar als iemand zijn/haar afwegingen maakt, zich verdiept heeft en er blij mee is: lekker doen

15 likes

Dat mag natuurlijk @Ruud alleen vind ik een skx niet zo mooi als deze OWC.

Het wensenpakketje toen was een betaalbaar model duiker, voor naast mijn IWC FliegerChrono, iets voor op vakantie, de speeltuin, de zaterdagse boodschappen etc.

Blauwe wijzerplaat zonder datum
Snowflake wijzers, dat had dus ècht geen enkel merk op dat moment.
Een relatief compacte kast.
Keramische bezelinlay, dat leek me om het krasvaste handig, maar goed mijn smaak heeft zich ontwikkeld en nu zou ik kiezen voor minder glanzend aluminium.
Solid stalen band
Saffierglas

En tuurlijk is het een horloge “In Spirit Of” Tudor’s vintage 9411, maar dat was praktisch gezien geen optie.
Zoeken, zoeken, zoeken en bij deze OWC uitgekomen, ook nog eens een sympathiek merk:

http://www.orangewatchcompany.com/

Overigens als je even mijn collectie hier checkt zul je zien dat die breder dan breed is en behalve deze OWC geen homages bevat.

1 like

Daar zit bijna 3 jaar tussen. En hommages durf ik te dragen… ik doe het niet.

Nee.

Dat vind ik ook prima hoor. Ik heb ook minder moeite met een Invicta 1953 dan een Plagiani.

En heb een Sla017. Is ook geen 62mas natuurlijk.

Daar zijn de meningen toch echt over verdeeld. Vaak zijn het in mijn ogen gewoon rip offs. Replica’s met een andere naam erop.

Het argument dat je niet wilt klussen met een duur horloge vind ik weinig steekhoudend in dit verband. Een horloge waarom je je geen zorgen hoeft te maken kan ook gewoon een horloge zijn uit een lagere prijscategorie, hoeft niet gelijk een ‘homage’ te zijn. Die term alleen al is een totaal eufemisme.

4 likes

Het moet wel heel diep zitten als je hebt lopen spitten om een bericht van 2,5 jaar oud op te rakelen :rofl:

Zo dapper

1 like

Inderdaad. Ik zie de relevantie van het logo niet zo heel erg bij een 1:1 kopie. Meestal zie je het logo in praktijk toch niet, dus dat als onderscheid nemen tussen replica en een hommage klinkt voor mij een beetje als juridisch geneuzel. Ondertussen kan iedereen zien dat het ordinair jatwerk is.

2 likes

Hi Jumper

3 likes