Seiko sumo; ja of nee

Klopt, kijk maar naar de BMW 2 serie tourer…yuk😁

Er zit wel een wezenlijk verschil in afwerking, materialen en motoren tussen ‘gewone’ auto’s en auto’s van het Duitse trio. De kwaliteit van Audi, BMW en Mercedes is namelijk wel echt vele malen hoger. Voor kwaliteit betaal je zowel in horloge land als in auto land.
Vind jij een A6, 5 serie of een E-klasse geen luxe auto?

Voel jij helemaal geen verschil tussen een Rolex en een Seiko Sumo of iets dergelijks?

Nee.

Het is op z’n hoogst een poging tot pseudo-luxe om de prijs te verantwoorden. Ik had een A5 of 5-Serie mogen rijden voor een baan die ik had, koos de doekoe, kocht een full-option Citroen DS3 en reed daar in één jaar 52.000 km mee weg.

Perfecte auto. Goede stoelen, betrouwbaar vermogen, fijn interieur, goed afgewerkt. Ik zie de toegevoegde waarde van de auto’s die jij noemt niet.

Als we het specifiek over de Submariner hebben:

Nee. Het blijven duikers. De één is raar ontworpen maar enorme value for money, de ander een overpriced cliché.

Een Grönefeld One Hertz is een hoger segment. Net als een Bentley Continental. Alles wat daar onder zit is gerommel in de marge. :slight_smile:

In mijn hoofd, he? Er zullen zat mensen zijn die luxe anders beleven dan ik.

1 like

Je ziet het wel weer: zoveel mensen, zoveel meningen.
De een vindt het mooi, de ander helemaal niks. Of het zit als gegoten, of het lazert van je pols.

Ik heb zelf meerdere Seikos en de Sumo zit bij mij fantastisch. Wel met een verstelbare sluiting op de standaard band, dat wel. De SKX007/009 draagt minder lekker, maar is een totaal ander horloge.

De enige, die het uiteindelijk kan bepalen, ben je zelf. Wat vind jij mooi en wat draagt goed.

Andere vraag dan: Is de meerprijs van een Marinemaster het waard om ipv voor een Sumo voor de Marinemaster te gaan?

kan me herinneren dat @anon50762135EV hier iets over heeft geschreven in zijn blog, toch? Of waren dat alleen de SKX007-Sumo-Shogun?

Met horloges is het hetzelfde als met auto’s.
De duitse 3 vertegenwoordigen een hoop status, de echte kwaliteit wordt gemaakt in Japan!
Voor die status betaal je, net als de zwitserse horloges itt Seiko.:slight_smile:

3 likes

Qua interieur kwaliteit en afwerking kunnen de Japanners bij lange na niet tippen aan dat van de Duitse 3.

2 likes

Klopt, maar kwa bedrijfszekerheid zijn ze superieur aan die Duitsers.:wink:
Zeker naar mate de leeftijd toeneemt!
Beroepsmatig rijd ik al jarenlang in de top wat de duitse automobielindustrie te bieden heeft en geloof me, wat je daar tegenkomt aan ellende, dat heb ik bij nog geen Jap gezien…

2 likes

Hmmm, komt mij ook bekend voor. O.a. van een topic a la ‘Marinemaster gezocht’ 1-2 maanden geleden. Was wel interessant!

1 like

Zonder normstelling is kwaliteit een container begrip. Gaat een beter afgewerkte auto ook langer mee als een niet goed afgewerkte auto. Gaat een horloge wat 2 x zo duur is ook 2 x zo langer mee ? Maar kan ook zo zijn dat dit voor jou geen rol speelt.
Welke normen nemen we ? Iedereen heeft een ander gevoel of gedachte bij het begrip kwaliteit. Wat is je referentie kader ? En tja smaak speelt gelukkig een zeer grote rol in ieder mens zijn of haar leven anders liepen we allemaal met hetzelfde om en reden we allemaal in dezelfde auto en wilde we allemaal dezelfde vrouw…

Om maar met een cliche te spreken. Over smaak kan je niet twisten.
Zo ook over de sumo. Je vind hem mooi of niet. Voor de 1 draagt hij lekker en voor de ander niet. En ja hij is beter afgewerkt en kan hier door een prettiger draagcomfort hebben. Maar als je van die horror armpjes hebt kan een skx toevallig net lekkerder zitten. Kortom passen die hap en als hij bevalt kun je voor jezelf overwegen of je er de doekoes voor over hebt.

1 like

Neuh, voor mij niet. Ik vind de MarineMaster weer te dik en lomp. Da’s een smaakzaak waar ik veel mensen niet in mee krijg, maar het zij zo.

Ik zou je aanbevelen om voor een meerprijs ten opzichte van de Sumo gewoon de Shogun aan te schaffen.

Voor onder 1000 Euro te vinden. Ding is DiaShield gecoat, ongeloofelijk licht, mooi geproportioneerd… Het zou voor mij wel eens de Seiko Diver to end all Seiko Divers kunnen zijn.

1 like

Ten eerste doet zelfs een doodsimpele Koleaanse KIA tegenwoordig al aan erg straf afgewerkte interieurs (al zijn de stoelen martelwerktuigen), dus ik vraag me dan af waar je in rijdt en hoe vaak je in andere auto’s rijdt, en van welk bouwjaar. Ten tweede zijn er hele volksstammen die Lexus toch net even boven Mercedes plaatsen.

Dan het volgende: Ik heb gisteren een tijdelijke Astra in ontvangst genomen in afwachting van mijn bestellingsronde. Nu dacht ik een uitgesproken Frans-rijder te zijn, maar allemachtig zeg, dat ding rijdt als een tierelier. Interieur is goed en mooi, stoelen zijn goed, infotainment is gewoon goed bedienbaar, responsief en logisch, motor is goed, schakelen is goed. Wegligging subliem… Beter dan een Mondeo 150pk waar ik laatst in zat. Wat een auto. Ook zeker beter dan de 190pk BMW 120 automaat van een makker van me.

En dan gaat het om een redelijke basis-versie, dus niet eens verschrikkelijk luxe afgewerkt.

Dus ik zoeken op de interwebz, en kom ik toch Duitse recensies tegen waarin ze 'm inderdaad boven de Golf en BMW 118/120 plaatsen… Zo zie je maar weer dat er een zekere dynamiek in de autowereld zit. Een Opeltje, godbetert.

Dat, dus. Veel mensen definieren in deze discussies geen objectieve meetbare criteria voor kwaliteit, of wat zij als kwaliteit ervaren. Robert M Pirsig schreef er in z’n klassieke “Zen and the Art of Motorcycle Maintenance” hele hoofdstukken over vol. Wat is kwaliteit? Hoe ervaar je het?

Wat ik wel merk is dat mensen nooit met MTBF-cijfers, NCAP-cijfers en materiaal-rapporten aankomen om de kwaliteit van een horloge of auto aan te prijzen, maar erg vaak met softe argumenten als het vermeende geluid van de dichtslaande deur of het “gevoel” wat ze er bij krijgen. :slight_smile:

2 likes

Ik vind hem erg mooi, met name de kast en in kwaliteit super, niet te vergelijken met de skx. Maarrrrrrr ik vond hem te groot. Zo jammer eigenlijk…:thinking:

Mvg. Bertjan

4 likes

De Sumo is een dijk van een klok.
Ik heb door Rob saffier en andere band aan laten zetten.
Dus ik heb bij mijn auto extra opties aangekruist :wink:

dus ik zeg tegen Sumo JA!

4 likes

Oh ja en wat lume betreft!

1 van de Beste!

1 like

Ik vind zelf de Sumo fijner dragen dan de turtle. Ja hij is groot, maar door de vloeiende lijnen voelde hij minder ‘‘lomp’’.

1 like

Wat een gave leren band, die staat hem goed! Maatwerk van een van de bandenmeesters?

2 likes

Grappig, ik vind de Shogun juist zo ongeveer de enige oninteressante duiker van Seiko. Weinig spannend design, lelijke band, zeker niet meer presence dan de Sumo, maar wel 2/3x zo duur. De meeste Seiko’s raken echt een sweetspot omdat ze in hun prijsklasse enorm veel bieden. De SKX en monsters onderin, de Sumo in het betaalbare midden en de Marinemaster in de betaalbare luxe, of high-end standaard klasse.

1 like

Off topic misschien, maar hulde voor deze verwijzing… moet 'm eindelijk eens uit gaan lezen!

2 likes