Zojuist mijn meter binnen gekregen.
Dit is direct op het glas gemeten. Zodra ik de meter op 10cm afstand houd dan zakt de waarde ronde de 1. CPM waarde op het glas 1250. Ik heb er zelf geen verstand van maar ben benieuwd of dit schadelijk is? Horloge ligt in een kluis opgeslagen maar heeft voordat ik ook maar enig idee had van radio actieve straling wel een aantal jaar in mijn nachtkastje gelegen…
Nee, tenzij je die openmaakt of dagelijks om je piemel draagt ofzo.
Daarmee zie al direct dat afstand houden loont. Kijk eens wat je meet aan de achterkant? Zal lager zijn door de afscherming van het metaal. Altijd uitlezen in uSv/uur, CPM zegt niet zoveel. De dosislimiet op je huid (pols) is 50000 uSv per jaar dus dit horloge kun je probleemloos regelmatig dragen.
Belangrijk is dat het horloge niet beschadigd is of raakt. Als je het niet draagt berg het dan zodanig op dat huisgenoten er niet bij kunnen en laat het niet vallen want als het glas onverhoopt breekt kan dat een aardige radiologische besmetting opleveren.
Waarbij open maken vele malen gevaarlijk is dan 'm om je jonge heer dragen
Op de achterzijde meet ik rond de 0,7
Het “glas” is plexiglas. Laat dat meer straling door dan glas?
Vanwege de waarde draag ik het jammer genoeg nooit meer…
Wel wil ik het horloge een service beurt geven. Ben benieuwd of er horloge makers zijn die het aandurven…
Absoluut geen probleem, de achterzijde zit op je huid dus dat telt.
Ja, de dichtheid is kleiner dus zal er meer doorheen komen. Maar je zei zelf al: op 10cm is het nog maar 1 uSv/uur en je komt nooit dichterbij dan 10cm aan de voorkant dus ongevaarlijk bij normaal dragen om de pols.
Dat is de vraag inderdaad. Sommigen zeggen: ik heb ventilatie en ik draag een mondkapje. Ik raad, als radiologisch werker, altijd af om horloges met radiumverf open te maken. Want een klein beetje radioactief stof inhaleren kan al een aardige inwendige besmetting veroorzaken met een gevaarlijk radionuclide.
Zie mijn rekenvoorbeeld: Radium (veiligheid, detectie enz.)
Radium? De GM teller geeft antwoord…
Ligt vanwege de gebroken lug al vele jaren op zijn rug. Andere kast is er nooit bij gezocht, en dan nu de mogelijke radiumproblematiek…zo’n vervelend vermoeden dat groeit, naarmate ik de posts hier lees. Geen meter in bezit, dat lijkt me ook niet uniek in dit forum - maar …
Voor het geld hoef je het niet te laten. Grote kans dat ie radium wijzers heeft. In dat geval lekker in de kast laten zitten! Glas ziet er onbeschadigd uit dus in deze toestand geen gevaar.
leuke sub! is een hele vroege 5512
Klopt! Komt uit 61. Dit horloge is door Rolex cadeau gedaan aan Herman Willemse (Nederlandse zwemmer). Hij heeft dit horloge gekregen nadat hij een aantal records had verbroken. Heb alle documentatie erbij🙂
Staan ook een aantal foto’s online dat Herman dit horloge draagt😎
heerlijk, ik ben gek op dit soort verhalen achter horloges! in het kader van dit topic, hoeveel microsievert meet hij?
Dat is een heel bijzondere Rolex met een mooi verhaal!
Valt reuze mee, kun je probleemloos regelmatig dragen.
Dat is fijn! Bedankt!
ik vind het best veel voor een exclamation dial. ik had voor een stuk uit '61 een veel lagere meting verwacht.
dit is aardig hoger dan mijn Rolex sportmodellen uit '56. Die zitten rond de 2,5 - 3.
maar tegelijkertijd niets om je zorgen over te maken. draag hem met een gerust hart en vooral heel veel plezier!