Show hier je radioactieve ☢ rakkers!

Zo dan! Kwistig met radiumverf bewerkt.

Ehm nee, niet dat je m helemaal niet kan dragen maar ik zou 'm toch maar een mooi plekje in de vitrine geven, dan is het dosistempo erbuiten aanzienlijk lager.

Heel mooi horloge trouwens… Alle cijfers ook met radiumverf zo te zien.

Ja, ik heb het idee dat geverfde cijfers erger zijn dan de wijzers…?

Moeilijk te zeggen, het zit er wel dik op ja bij de cijfers

1 like

zou best kunnen. wellicht dat de wijzers later opnieuw zijn gelumed met minder radioactieve verf.

Je zou hem kunnen meten met de cijfers allebei over elkaar heen gelegd, en dan het deel van de plaat proberen te pakken zonder wijzers. En vervolgens ook precies boven de wijzers meten. Dat geeft een indicatie (doe ik zelf als ik wil weten of de wijzers wel/niet radium zijn).

1 like

Slim! ,:+1:

Gaat je nooit goed lukken met een GM buisje dat nog groter is dan de wijzerplaat.
Beter afdekken met een stukje blad lood, dat houd de gamma straling grotendeels tegen.

Maar opgepast met radiumverf en ook met lood (giftig).

valt nog best mee hoor. Heel precies is het niet, maar bij radium wijzers meet ik wel een verschil boven de wijzers en ernaast.

toegegeven, het is indicatief. niet meer dan dat.

1 like

Wat is het record?

Achterzijde

Hopelijk ligt het eraan dat m’n meter weer een keer gekalibreerd moet worden.

De plaats waar je meet maakt aardig uit. Goed om te weten waar de GM buis precies zit in het apparaat.

Stel je van de nauwkeurigheid niet teveel voor bij goedkopere GM teller. Professionele gecalibreerde tellers kosten een veelvoud. Maar echt nodig is dat niet. Een grove schatting van de hoeveelheid radiumverf is voldoende.

Gm buis zit aan de achterzijde. Beeld kan worden bevroren vandaar dat de teller naast het horloge kan worden gehouden.

Tot nu toe was dit het record. (Niet heel blij mee)

Volgens mij heb jij de wisselbeker zojuist verdiend

Als je dit ziet passeren, met de tekst “het glas is weg”. :see_no_evil:

5 likes

:hushed::hushed::see_no_evil::see_no_evil:

:radioactive: :no_entry:

1 like

:scream:

1 like

Kan je er wel makkelijk bij om die resterende lume weg te krabben… :dizzy_face:

3 likes

Weg krabben, blazen, likken, … :grin:

2 likes