Show hier je zelfbouw horloge

Is toch ook prima, ik vind trouwens dat Seiko overall prima uurwerken maakt. Te beginnen met de NH35 tot de high end uurwerken toe. Tussen de NH35a en de NH36 zit trouwens niet zoveel verschil. Maar over wat voor issues heb je het met de 6R15, ik heb zelf 6 Seiko’s met diverse uurwerken erin maar niet 1 met de 6R15 dus ben wel benieuwd?

Ik zou het vriend Google vragen, of de zoekfunctie van deze site gebruiken.
Heb zelf geen 6R15 uurwerk.

1 like

M’n eerste poging ooit tot het bouwen van een horloge resulteerde in onderstaand:

Miyota 8215 uurwerkje en voornamelijk Bliger onderdelen. Moest allemaal niet teveel kosten want eerste keer, maar het klokje tikt al ruim een jaar zonder problemen. Geslaagde eerste poging naar mijn mening.

12 likes

Dat kan je wel zeggen, ik vind het een mooi resultaat. Strak vormgegeven en echt een stoere look. Vooral de dial is mooi, leuk dat golfpatroon. Het lijkt wel alsof de uur markeringen continu de lume weergeven en ook leuk hoe je dat met de wijzers hebt gedaan, wat voor glas zit erin saffier of Plexi?. Lekker leren band erom heen. En dat noem jij een eerste poging :wink:, kan zo de winkel in :smiley:. Kortom een tof project en een prima resultaat :+1: en een met een Miyota 8215 of een NH35 uurwerkje is echt niets mis toch, als ik zo naar de rotor kijkt staat die mooi op zijn plek :+1: :ok_hand:.

Ben je op dit moment weer met een nieuw project bezig? Ben benieuwd wat je in je gedachten hebt. :ok_hand:

1 like

Dankje! :slight_smile::+1:Ik heb de bon er op nagelopen, PVD gecoat kastje van Neiton en er zit inderdaad saffier in.

Over lumen gesproken…

…die doen het ook prima.:sunglasses: Plaat is van Bliger, niet duur maar kwalitatief prima.

Ik zit er weleens aan te denken om iets klassiek te maken, maar nog geen hele concrete plannen. Wordt waarschijnlijk wel met een NH35 of 36 uurwerk oid, meer keus en makkelijker onderdelen voor te krijgen.

De rotor van een 8215 wint ook maar naar één kant toe op en is daarbij niet echt mooi stil, verder tot op heden wel een probleemloos en aardig hufterproof uurwerkje gebleken dat prima blijft lopen. :ok_hand:

Als ik wat oude horloges die ik nog heb liggen weer aan de praat heb en verkocht, dan pak ik de draad wel weer op wat het bouwen betreft. Geeft mij mooi de tijd om te bedenken wat ik precies wil.
:watch::thought_balloon:

1 like

Hartstikke leuk horloge man.
Je doet je forumnaam wél eer aan.

2 likes

deze hebben ik en mijn vrouw gemaakt, alles uit losse onderdelen en uurwerk uit elkaar gehaald en weer opnieuw opgebouwd door haar! Ik heb alleen het fijne werk zoals oliën en wijzers en plaat monteren gedaan. Ongelofelijk trots op haar dat ze met wat kleine instructies dit voorelkaar heeft gekregen!

9 likes

Moet echt zeggen dat ik die plaat echt wel mooi vind, heel in de verte iets weg van Omega alleen dan met een grote golfslag :wink:. Maar de uur markeringen springen er op die plaat mooi uit. En dan die kast van Neiton, mooi met die PVD coating minder snel kans op krasjes. Je hebt de bon nog, nu vraag ik mij af wat je nu kwijt was aan de onderdelen van het horloge, dus niet de tijd die je erin gestoken hebt. Heb daar zelf dus totaal geen idee van.
En precies wat Eddie zegt, je doet je naam eer aan, weet zo gauw niet wat voor andere naam je zou moeten hebben maar dit is toch wel meer dan knutselen :smiley:.
Mooi die lume op de plaat, heb je ook enig idee hoelang de lume verlicht blijven. Dat scheelt nog wel eens tussen de horloges.
Als je iets klassieks gaat maken, ga je er dan ook extra complicaties bij maken of gewoon een strak klassiek horloge? Ben benieuwd wat het gaat worden, dit topic zal nog wel een tijdje blijven staan :smiley:

1 like

Ziet er leuk uit, heb je de onderdelen uit andere horloges gehaald en daarmee dit horloge opgebouwd? Nog leuker is dat je het samen met je vrouw hebt gedaan, dat kunnen er maar weinig zeggen hier op het forum. Leuk ook die extra complicatie met de seconden. En dan zeggen ze wel eens dat vrouwen niet technisch zijn, nou jullie hebben het tegendeel hier wel bewezen. :+1:. Wat voor uurwerk zit erin dit horloge, is het een automaat of quartz. Zit ik er ver naast als ik denk dat deze 36 mm is :innocent:.
Al met al een mooi unisex horloge, geen ruzie maken met elkaar wie hem mag dragen :wink:. Wat ik ook leuk zou vinden is als mensen die een horloge zelf bouwen wat foto’s plaatsen van de opbouw, zowel leerzaam en leuk om te zien. Die leren band staat goed op het horloge, mooi project dus van jullie beiden en complimenten aan je vrouw en voor jou ook natuurlijk :+1: :ok_hand:

Ik was in totaal 98 euro en een paar cent kwijt voor kast, uurwerk + adapterring, wijzers en bandje incl. verzending. Wel wat kortingcodes gebruikt maar dat zal geen wereld van verschil hebben uitgemaakt. Kast en uurwerk zijn beiden momenteel rond de €40,- p/s, de Bliger plaat €15,-.

Misschien juist niet, wat meer richten op eenvoud en kwalitatief mooie materialen. Misschien apparte dial met secondewijzer, staat allemaal nog open… Ik zal het t.z.t uiteraard posten.:blush::+1:

1 like

Lees ik het nu goed, kast €40,00 en uurwerk €40,00, zo zie je maar alles wordt duurder.

Eenvoud kan soms juist HET horloge maken, alleen vind ik het soms jammer als ze een aparte dial met seconden maken dat die op de verkeerde plek op de dial zit of dat die een cijfer afsnijdt. Als voorbeeld hier een foto van mijn Hamilton aviation waar ze de seconde complicatie hebben gezet dat had m.i iets kleiner gekund en hoger geplaatst, tekst mechanical kleiner onder Hamilton zetten of gewoon op de case back.
Blijf het natuurlijk nog wel een mooi horloge vinden anders had ik hem niet gekocht. Maar jammer dat de 6 op de dial niet te zien is, jammer maar kan niet alles hebben, of ben ik nu een zeikerd :wink:.

4 likes

Na een kwartier nog zichtbaar maar wel sterk afgezwakt.

Klopt, wordt een uitdaging iets voor onder de 100 euro in elkaar te knutselen met nieuwe onderdelen.

Dat is inderdaad een lastig dingetje, helemaal als je iets met bestaande onderdelen maakt moet je het doen met wat er is. Het is ook een uitdaging om zo een kloppend plaatje te creëren.

1 like

Daar hoef je je zeker niet voor te schamen :ok_hand:
Mooi gedaan en een eigen smoel.
Super !

2 likes

Dankjewel het horloge is wel groter dan 36mm (uit mn hoofd 43mm) maar dit was goed om op te werken het was een seagull st36 uurwerk goedkoop genoeg om fouten op te kunnen maken en eenvoudig de basis uit te leggen. Het is gemaakt met passie en iets wat ik bij me zal blijven dragen voor altijd.

2 likes

Van welk model is deze wijzerplaat?

1 like

Dit is de wijzerplaat en wijzerset van de SLA035 The Black Series limited edition MarineMaster

2 likes

3 likes

Deze wedergeboorte van de Steinhart Apollon.

En hier het uitgebreide verhaal:

4 likes

Ha Marijn, leuke mod heb je gemaakt mi.i idd beter dan die andere kast. Moest wel even goed kijken naar die hoekige einden bij de bezel. Zeg altijd dat ik kippig ben, nou ben ik dus echt. Vandaag bij de oogarts geweest, wordt een operatie dus. Maar goed al met al is die kast mooier dan het origineel en ziet het er mooi strak uit. Aan het Soprod uurwerk zal het niet liggen :wink:. Maar jou kennende, of het een blijvertje is zal de tijd uitwijzen. Lekker bezig geweest man, eerst maar eens van gaan genieten :ok_hand: :+1:

2 likes

Dit topic is mij helemaal ontgaan!
We zijn inmiddels een jaar verder sinds het horloge af is, maar beter laat dan nooit!

De basis van dit horloge is een Seiko SKX171. Het glas heb ik vervangen voor saffier. De bezel en bezel insert heb ik vervangen. Het enige wat ik heb laten uitbesteden is de Kanji day wheel.

Dit was de originele SKX171:

En nu is ie zo geworden:

Zo nu en dan plaats ik de originele bezel ook wel weer eens er op. Dat is het leuke van zelf aan kunnen passen.

12 likes