Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel VI

Inderdaad Bert. Mooie bezel! Eigelijk zou je ook zo’n Dugena erbij moeten hebben naast je Okeah. Maar ja waar eindigt het verzamelen? Prijs is ook geen geintje.

Nog even in de 3133 gids gekeken, het klopt allemaal aardig. Deze Dugena is van 1970. Een vroeg stempel op een 3133 caliber is van 1976. De Okeah’s zouden dateren van eind zeventiger jaren tot in de tachtiger jaren.

2 likes

Klopt. Op de oude site van Polmax3133 staat deze Dugena ook als inspiratiebron voor de latere Okeah.

Ooit een keer de onderdelen van een 7733 en 3133 vergeleken. Veel onderdelen zijn uitwisselbaar. Wel geinig om te weten: de veer van de chronominuut wijzer was in de eerste jaren zilverkleurig bij de 3133. Deze zijn alleen nog in de latere koperkleurige los te krijgen. De grap is dat je bij CousinsUK gewoon de 7733 zilverkleurige veer voor de helft van de koperkleurige voor de 3133 kunt kopen.

5 likes

En nr 2 is binnen

20 likes

In mijn gedachten heb ik in het verleden iets gelezen over de Valjoux 7730, de moeder van de 3133.
Gevonden en inderdaad veel overeenkomsten. Leuk om te lezen.
history-of-the-valjoux-7730

3 likes

Leuke link Dirk. De ‘inhouse’ movements van Breitling, IWC en Panerai waren in de sixties/seventies omgekatte Valjoux 7730.

1 like

Heb nieuwe spulletjes voor m’n Amphibia binnen, in een ander topic wat meer text en uitleg:

https://www.horlogeforum.nl/t/vostok-boctok-wostok-praat-modding-en-fotos-spammen/96101/2721?u=david_gee

Deze wijzerplaat vind ik erg mooi; wat moderner en wat mooier bewerkt dan de klassieke Amphibia platen. Moet nog ff geduld hebben voordat ik het avontuur aan ga om de wijzerplaat en datumwiel te (proberen :crossed_fingers: te) vervangen, dus voorlopig nog met m’n huidige wijzerplaat. Ook leuk :slight_smile: , veel beter dan de generieke SKX insert die ik eerst had.

12 likes

Even over importkosten.

Ik zie hier en daar weer wat discussie over importkosten. Het valt ook niet mee om de juiste info te vinden wat je nu echt extra moet betalen als je iets van buiten de EU koopt. De site van de douane legt het uit met voorbeelden: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_organisaties_en_bedrijven/rekenvoorbeelden
Je ziet hier dat je ook BTW moet betalen over de verzendkosten. Op sommige sites zie je dat je geen BTW over verzendkosten moet betalen, maar dat is niet (meer) juist. Ik neem aan dat de douane echt wel de juiste info weergeeft en ik heb zelf ook mogen ervaren dat je wel degelijk BTW over de verzendkosten betaald.

Even alvast een tip: het is echt belangrijk dat de verzendkosten (shipping costs) goed op je pakket staan vermeld. Als deze er niet op staan, dan is de vervoerder in Nederland verplicht na te gaan wat de verzendkosten zouden zijn van het land van verzenden naar Nederland en vervolgens deze fictieve verzendkosten mee te nemen bij het berekenen van de BTW die zij namens de douane op de ontvangen moeten verhalen. Een vervoerder als PostNL of DHL kijkt hierbij naar de verzendkosten zoals zij deze zouden hanteren en die zijn vaak veel hoger dan de daadwerkelijke verzendkosten vanuit bijvoorbeeld Rusland of de Ukraïne. Dus geef de verkoper door dat ze de juiste verzendkosten vermelden.

Nu even een voorbeeld: de meeste Vostoks zijn echt wel onder de €150 te koop.
Stel je koopt een Vostok van €75 en de verzendkosten zijn €10.
De invoerrechten onder de €150 zijn €0 (voor horloges boven de €150 overigens slechts €0,80 per horloge).

Nu de extra kosten:

  • 21% BTW van het aankoopbedrag inclusief verzendkosten (21% van €85) = €15,75
  • Inklarings- en afhandelingskosten van de vervoerders. Bij PostNL is dat €4 (tot aankoop €150, anders €13) en bij DHL is het €10. Let op: betaal deze kosten wel online, anders rekenen ze meer.

Totaalkosten van de Vostok geleverd door PostNL zou dan zijn €75 + €10 + €15,75 + €4 = €104,75

Je Vostok waarvan je dacht deze te kopen voor €85 blijkt eenmaal aangekomen dus bijna €20 meer te kosten. Nu kun je mooi vergelijken of het toch de moeite waard is om iets van buiten de EU aan te schaffen.

11 likes

Idd 2209 is moeilijker te reviseren

2 likes

Als het horloge mooi vindt en je hebt het geld zou ik zegen doen (mijn mening )

2 likes

Helder overzicht! Dank!

2 likes

Wow! Die is netjes!! Lekker strak en geen poespas!

3 likes

Trouwens, als iemand hier wel zin heeft in een nieuwigheidje, maar zonder importheffingen… deze mag misschien weg:

Ik verzend vanuit NL. :slight_smile:

10 likes

Dat vind ik een hele mooie.

2 likes

Hans betaal je ook binnen de EU invoer en BTW ?

1 like

Even inhakend op mijn eigen verhaal, deze variant kwam ik online tegen, “mijn” wijzerset, andere bezel en plaat.

1

8 likes

Nee

2 likes

Nope.

Tenminste niets extra. Gewoon de prijs uit het EU land van herkomst.

2 likes

Jeroen ik denk dat deze productie na de val van CCCP is tot de, россии begon (overgang periode. zonder aanduiding.)

2 likes

dank

1 like

Je betaalt wel BTW, maar het tarief dat geldt in het land van herkomst. Op een horloge uit Duitsland bijvoorbeeld zit 19% BTW (was gedurende korte tijd zelfs even 16%).

2 likes