Show je Seiko mod of build (Deel 2)

Dat lijkt me ook dat het modificeren van Seiko horloges geen probleem is.

Maar dat zelf horloges bouwen en daar dan een Seiko wijzerplaat (al dan niet OEM) in doen niet wenselijk is lijkt me logisch. Je ziet dat ook niet bij andere merken. Je mag uiteraard wel zelf creaties blijven maken maar enkel er niet een Seiko wijzerplaat in lepelen. Zijn genoeg andere wijzerplaat opties voor die niet van Seiko zijn/zonder logo zijn. Zo moeilijk is het niet. :man_shrugging:

2 likes

Duidelijk!

Tenzij je originele Seiko onderdelen gebruikt hebt, dan mag de Seiko wijzerplaat ook.

1 like

Dus eerst mag je het enkel een Mod noemen wanneer de kast en wijzerplaat OEM Seiko zijn.

Is de kast OEM maar met een andere wijzerplaat waar geen Seiko opstaat, dan is het een Build.

En met een OEM wijzerplaat en aftermarket kast is het ook een Build.

Upgrade je enkel de 7s26 naar een 4r36 dan is het nog een Mod, maar pak je een NH… uurwerk (waar maar 1 ding anders is dan bij een 4r… uurwerk) dan heb je een Seiko Upgrade…? :face_with_raised_eyebrow:

:upside_down_face: dus nu zijn we verder geëvolueerd naar wanneer je iets veranderd (bezel, insert, chapterring, wijzer, enz.) dat je een Fake Seiko hebt :grimacing:

Hier kom je maar op 1 manier vanaf…

Show je creatie, en plaats daarbij je complete lijst met gebruikte onderdelen, OEM en Aftermarket.
En noem het vooral geen Seiko Mod of Seiko Build… dat wordt gaandeweg wel voor je bepaalt wat het is. Mochten de heren er onderling uitkomen :policeman:

Gaat een hoop vrije tijd inzitten :man_playing_water_polo:

SKX007J en zwarte OEM Seiko dag&datum schijven op een 4r36. Aftermarket stem-as en S gesigneerde aftermarket kroon.
Saffierglas en Miltat Jubilee met AliExpress duikers-sluiting.

2 likes

Wanneer het topic veranderd wordt naar show je MOD, build of wat dan ook maar, kunnen er dus ook MODS van andere merken toegevoegd worden. Bijvoorbeeld G-Shock. :partying_face:

1 like

Misschien kun je ook nog even aangeven waar we de aanvraagformulieren voor een mod-vergunning kunnen downloaden en waar we die dan heen moeten sturen en in hoeveelvoud? Moet er niet aan denken om aan de slag te gaan zonder jouw schriftelijke toestemming.

2 likes
1 like

Die had ik even gemist. Maar is dat dan niet de simpelste oplossing?

1 like

Deze sluiten… En daar verder gaan

Ik pruts zelf wel eens iets in elkaar, maar gewoon nooit met een merknaam…

1 like

Nou, vooruit dan, plaatjes ipv eindeloze discussie:

Alles origineel, behalve kast, bezel en band.

5 likes

Dan geef je iemand, die met zijn HF-naam al aangeeft dat het in de bovenkamer niet helemaal goed zit, de macht om jouw creatie af te keuren… en laat je hem zijn hobby op jouw botvieren.

Vanuit HF begrijp ik het helemaal, zijnde semi-openbaar forum met een legitiem bedrijf op de achtergrond wil je geen gelazer hebben met merken omdat er fakes worden getoond.

Maar goed, hierbij weer een creatie van mij die nog steeds niet af is omdat de beoogde kast (aftermarket MM) al de deur weer uit is.

OEM Seiko wijzerplaat en wijzers op een NH34 uurwerk, omdat ik er geen meerwaarde aan hecht om 2x zoveel geld uit te geven aan een 4r34 uurwerk.

Iemand nog suggesties voor een kast?

1 like

Foute Seiko mod, non-seiko onderdeel ( aftermarket ):

Goede Seiko mod, alleen originele Seiko onderdelen:

7 likes

Ik zal het ook nog even in de faq gooien maar onze regels hebben altijd het doel om iets te reguleren of te voorkomen.
Bij mods willen we voorkomen dat we gedoe krijgen met de merkhouders. En dat is lastig want dat kan je niet altijd aan zien komen.
Om toch te proberen eea voor te zijn hebben we ooit. Het volgende besloten:

• alle onderdelen in een modd moeten origineel zijn als ze een merknaam dragen, of ze moeten naamloos zijn.
  • de modd mag niet de benaming voeren van het horloge waarop het is gebaseerd.

Je mag dus een Rolex voorzien van een andere wijzerplaat, een horloge in elkaar knutselen met naamloze onderdelen, een naamloze kast voorzien van Seiko onderdelen etc etc maar geen aftermarket/namaak onderdelen gebruiken waar de naam van een horlogemerk op staat en niet door dat merk is gemaakt.

En voor de puntjes op de ‘i’ : het bovenstaande geldt wat ons betreft alleen voor het plaatsen/aanbieden op dit forum.

6 likes

Bedankt @Jur helder verhaal!!

1 like

Echt?

Dus is een oem skx plaat, met TMI uurwerk, aftermarket wijzers en kast (namoki etc) nou een seiko mod of niet?

Ja dat is een mod/build. Je plaat, waar dus Seiko op staat, is origineel en dus toegestaan.

Mijn Seiko Mod is met OEM monster plaat, OEM skx chapter ring, 4R36 uurwerk en monster wijzers.
De kast is van DLW, net als de bezel en de insert, maar verwijst niet naar of heeft geen Seiko naam op de onderdelen.
De band is van Miltat.

Dus Seiko mod/build.

(correct me if I’m wrong)

1 like

Als er Seiko op de wijzerplaat staat in combinatie met dat aftermarket spul, is het een foute Seiko mod.
En dus niet toegestaan.

Foute Seiko mod.

Niet toegestaan.

Oja? Want ik lees net dit:

1 like

Da’s duidelijk.

1 like

Dan leg mij eens uit, waarom mijn mod fout is? Want overal waar Seiko op staat is OEM (of wel origineel van Seiko). De aftermarket onderdelen dragen geen naam/referentie naar…

2 likes