Hij mag, en kan, weer om de pols:
Hi allemaal,
Voor een nieuw hoofdstuk in mijn leven wilde ik heel graag een ‘‘military style watch’’ hebben. Hopelijk zal elke keer naar dat horloge kijken me doen herinneren hoe zwaar militairen het kunnen hebben en dat dan weer discipline bij mij oproept. Ik wil mezelf verbeteren in elk opzicht en daar hoort een stukje discipline bij, de beste vorm van zelfliefde.
Nu is mijn holy grail uiteraard de 5517 Milsub van Rolex, jammer genoeg buiten mijn budget op dit moment maar wie weet dat ik er ooit een kan bemachtigen. Na wat verder onderzoek kwam ik uit op CWC, helemaal ingelezen en wauw wat een cool merk. Uiteraard erg prijzig als ik kijk naar de specs van sommige horloges en dat je daarvoor een ‘quartz horloge’ voor terugkrijgt. Ik kan me vinden in de verschillende meningen die ik op verschillende fora heb gelezen. Het is prijzig, het is op papier allemaal mwah mwah vergeleken met de concurrentie, maar de historie en het design van CWC zijn naar mijn mening super top.
Dus ik heb lang gezocht naar een CWC model dat ik heel graag zou willen, ik heb hierbij vooral gekeken naar de divers. Met koeienletters ‘QUARTZ’ op de wijzerplaat zag ik veel voorbij komen, hier had ik mijn twijfels over. Het is uiteraard uniek en tijdens de introductie in 198x van military issued divers was het juist een innovatief iets, een moderne techniek. Ik vind het jammer dat er soms op quartz wordt neergekeken want ik vind eerlijk gezegd dat er veel meer voordelen zijn met quartz uurwerken dan met een mechanisch uurwerk. Met name precisie en het niet opwinden dan wel via de pols of met de hand.
Toch moet ik zeggen dat ik het ergens niet zo nice vondst er zo dik Quartz op de wijzerplaat staat, misschien is dat een vooroordeel omdat het met ‘goedkope’ horloges wordt geassocieerd, de CWC horloges zijn echter absoluut geen goedkope horloges.
Mijn eerste keuze viel op de ‘’CWC RN QUARTZ DIVERS WATCH MK.2, MATTE TOP (RN300-MT QS120)’’, het horloge is military issued. Ik dacht ja dit wordt hem, want echte soldaten dragen dit ook Toen nog even verder kijken naar reviews en toen was ik ook zeer geïnteresseerd in de SBS diver, special forces materiaal dacht ik. Wow wat nou als ik hetzelfde coole horloge draag als de leden van de SBS. Allemaal mooie en grote dromen in mijn hoofd. Maar ik moet eerlijk met mezelf zijn, ik zal nooit soldaat zijn. Ik werk elke dag achter een bureau, een keyboard warrior geen real life warrior. Ik hou van scheikunde, natuurkunde, wiskunde, techniek, edelmetalen en vooral van horloges. Wat denk ik nou? Dat als ik een CWC military issued horloge haal dat ik me op hetzelfde niveau kan brengen als de echte strijders van de wereld? Het zat me toch niet lekker, de horloges waren top en mijn liefde voor leger gerelateerde dingen zijn ongekend. Ik verlies mezelf nu ook weer een beetje tijdens het typen, ik ben iemand die nu heel bezig is om heel eerlijk naar zichzelf te zijn. Ik zie de onzekerheden, ik zie de dingen die ik wil verbeteren, het klinkt misschien heel raar maar ik wil een horloge dat mezelf herinnert van dat ik moet doorzetten.
Na heel veel denken bleef mijn CWC liefde aanwezig en ik kon maar geen keuze maken, totdat de CWC Tit300 diver werd geïntroduceerd. Toen dacht ik echt ja, dit is een kans dat als ik die niet neem dat ik er spijt van ga krijgen. Allereerst de prijs, pffffff, 999,17 GBP op hun site, maar na importbelasting en valutaconversiekosten en noem het maar op dan kom je wel uit op een flink bedrag van denk ik wel minimaal 1500 euro. Maar het horloge, ik was op slag verliefd. Er zit wat historie in het ontwerp, er staat geen ‘quartz op de dial’, het horloge is niet ‘military issued’, mijn liefde voor techniek, scheikunde en metalen kwam terug in dat het horloge werd uitgevoerd in titanium. Het horloge heeft fixed springbars zodat je zeker weet dat het een degelijk ding is. Dan de specs, saffierglas, accuraat uurwerk, 120 click bezel, niet te dik met zijn 12,1 mm dikte etc. Ik was helemaal verliefd, ik dacht alles wat mij interesseert komt bij één in dit horloge, maar dan ook echt alles. Ik heb dus gisterenavond de CWC titanium diver besteld en hopelijk komt die snel binnen. Ik zit op een punt in mijn leven dat ik mezelf echt eens wil veranderen, als ik terugkijk naar de laatste 10 jaar dan heb ik spijt en schaamte van ontzettend veel keuzes in het leven. In de komende 10 jaar wil ik zo min mogelijk spijt hebben en realistische doelen hebben bereikt. Het verleden en de toekomst zijn dingen die nog niet bestaan, ik wil mijn verleden dan ook afsluiten, het bestaat niet meer. Ik wil de toekomst in en dat samen met dit horloge die mij hopelijk elke dag kan herinneren aan wat ik moet doen. Want alleen vandaag kan ik iets doen aan de toekomst.
Ik wil me excuseren voor het verhaal dat niet gerelateerd is met horloges op die horlogeforum, maar ik wil wel zeggen dat mijn passie voor horloges absoluut is en dat horloges op vele manieren toepassingen hebben en verschillende gevoelens kunnen opwekken in het leven. Hetzij een grail horloge nadat je iets moois hebt behaald hetzij je allereerste horloge dat weer gevoelens bij je naar boven brengt.
De CWC Ti300 is voor mij een bijeenkomend geheel van al mijn interesses en zal voor mij ook een spirituele betekenis hebben dat mij hopelijk de moed en discipline geeft die mij veel verder zal brengen in het leven.
Ik heb dit jaar ook een Rolex 124060 gekocht, mijn grail watch, ik was 3 weken zo blij en ik heb hem eindelijk kunnen krijgen nadat ik bij de AD 7 jaar heb zitten aankloppen maar daarna voelde ik mij op horlogegebied ontzettend leeg. Mijn grail watch, is dit het? Dit gevoel? Een submariner, het ultieme duikhorloge, de kroon, de status, alles! Maar toch…
Zoals ik zei ben ik verdwaald, in het leven, als na het halen van mijn grail watch mij geen voldoening geeft dan moet ik toch echt 10 keer nadenken en denken welke richting ik op wil. De submariner gaf mij geen moed of discipline dat ik moet doorzetten in moeilijke tijden. Het horloge zei eerder tegen mij: man relax toch, je hebt een Rolex, je droomhorloge, doe rustig aan, alles is goed. Maar nee, ik krijg het juist het gevoel dat ik stil sta met dit horloge. Erg apart he? Dat horloges zoiets met je kunnen doen, maar dat hoort ook bij de wereld van horloges. Ik hoop dat jullie net zo passievol als ik zijn wanneer het gaat om horloges, wat een mooie dingen.
Tot slot wil ik iedereen bedanken voor het lezen van mijn allereerste post.
Link naar het horloge: CWC Ti300 Titanium 5 Quartz Divers Watch
Je hebt een hele goede keuze gemaakt met deze CWC. Ik heb er meerdere gehad en heb nog steeds een mooi exemplaar uit 1982.
Alvast heel veel plezier met deze diver. Ik denk dat hij binnen een paar dagen wel binnen is. CWC is supersnel met verzenden.
Mijn volgende (en laatste CWC) wordt de reïssue 1980 RN diver.
Als het goed is betaal je geen UK VAT, alleen btw, inklaringskosten en verzendkosten.
Niet vergeten plaatjes te posten als hij binnen is hè?
Heel tof! CWC verzend met DHL Express, dus dat is de volgende dag binnen.
Benieuwd naar de foto’s, ik heb zelf deze, de issued SBS Mk2:
Ik vind de RN Mk2 ook erg tof, ben alleen bang dat ik dan teveel overlap ga krijgen met deze, maar zeg nooit, nooit!
Denk dat voor nu, de G10 (of de GS) de volgende wordt.
Dankjewel voor het mooie verhaal!
Ik ben benieuwd hoe het horloge je staat als hij om je pols zit.
Niks van aantrekken, er komt geen hond in dit topic .
Verder kan je het verleden uiteraard niet ongedaan maken, of doen alsof het niet geweest is, je kan enkel een betere versie van jezelf proberen te zijn, en dat is al heel wat.
Dat er quartz op de dial staat vond ik net bij dit merk zo leuk staan. Waar het destijds zoals je zegt iets was om mee op te scheppen als fabrikant is het nu net het tegenovergestelde. Dat CWC dit toch blijft doen en omarmd vind ik net cool. Soort van ‘we just don’t give a f***’.
Geniet in ieder geval van je NA, en post er hier zo nu en dan een fotootje van
Tof!!
Kin omhoog, borst vooruit! Van tegenslag word je beter en van een nederlaag moet je leren.
Dat zijn de harde lessen die ik in mijn 48 jaar telkens weer ben tegengekomen.
Vooral genieten van alles en iedereen die je liefhebt.
Dit CWC Topic is een kleine harde kern van liefhebbers van het merk.
Ik heb er veel gehad en ben nu terug bij 1 de G10.
Is je CWC Ti al onderweg?
Ik overweeg ook een aan te schaffen. Ben erg benieuwd wat je ee van vindt, met name het gewicht van 48 gram.
Hi ROC,
jammer genoeg nog geen verzendbevestiging gekregen. En inderdaad super licht super comfortabel! Stalen horloges op NATO banden zijn meer uit balans omdat een kant een stuk zwaarder is natuurlijk. Hopelijk kan titanium dat ‘probleem’ enigszins verhelpen.
Verder is het super uniek dat het de ‘1992’ bezel heeft. Ze hebben die bezel maar 1 jaar geproduceerd in de historie van CWC.
Ik hoop het horloge snel te ontvangen en ik zal dan een uitgebreide post maken voor iedereen met heel veel foto’s.
Ik ben benieuwd en wacht met jou in spanning af
Hey, hier deze aangeschaft als experiment. Maar bevalt heel goed op veel verschillende kleuren nato’s.
Interessant leesvoer: