Verwarm een wok op hoog vuur. Doe 200 gram kinderarbeid in de pan, voeg daar een eetlepel gevaarlijke werkomstandigheden en een scheutje extreme arbeidstijden aan toe. Breng het rustig aan de kook en schenk de aan de laars gelapte milieuregels zachtjes roerend in de pan. Laat het op een laag vuur een kwartier sudderen. Strooi bij het opdienen een handje omgekochte ambtenaren over het geheel.
Ach, Rolex heeft 70 jaar geleden een aantal horloges ontworpen en daar varen ze sinds die tijd ook nog steeds op. Daar heeft een ontwerpafdeling ook bijzonder weinig te doen. (Maar goed, uiteindelijk komen de ontwerpen wel uit hun hoek).
Denk je dit serieus of is dit een cynisch ironische verwijzing naar imperialistische 1970 propaganda? Heb je ook bronnen die ondersteunen dat kinderarbeid voorkomt in horlogefabrieken? En dat er gevaarlijke werkomstandigheden plaatsvinden in deze fabrieken? Ik bespaar je het antwoord: nee, dat heb je niet. Omdat het een onzinverhaal is.
Waarom zijn Chinese producten goedkoop? Schaalbaarheid. De afzetmarkt voor Chinese producten is vele malen groter dan Westerse producten. Hoe meer je produceert hoe goedkoper de productiekosten. Het is echt een fabel dat Chinese fabrieken alle regels aan hun laars lappen. De communistische partij moet daar niks van hebben; zij proberen de arbeidersklasse altijd te beschermen tegen de bourgeoisie(-ondernemer).
Is er kinderarbeid? Jazeker. Er wordt geschat dat tussen de 5 a 10% van de kinderen tussen de 10 en 15 naast school óók werken. De meerderheid, geschat wordt 70 a 80%, van deze kinderen woont op het platteland (‘rural areas’) en werkt op het land. Deze arbeid is nodig voor de plaatselijke bevolking. Deze vorm van ‘kinderarbeid’ zie je ook in meer ontwikkelde landen, bv Turkije. Het idee dat China één grote ongeorganiseerde bende is waar elk mens wordt uitgebuit is zwaar overdreven.
Als ik grotere polsen had zou ik waarschijnlijk voor een Pagani gaan. Maar zoveel verschil maakt het andere uurwerk en sluiting nu ook weer niet. Hij is ook wat goedkoper dus blijft top voor mij
Deze is misschien toch wel een beetje erg optimistisch, schaalbaarheid is een onderdeel maar zeker niet het einde van het verhaal. Milieuwetgeving en arbeidswetgeving zijn in China, ten opzichte van wat wij hier gewend zijn, een lachertje. En als je toevallig Moslim bent en uit het noordwesten komt dan gelden er al helemaal andere spelregels.
Het ontwerp is eerlijk geleend van MVMT, de stippen bij de five minute markers hebben zowaar lume, wat hilarisch is omdat er verder nergens lume is toegepast en je dus alleen maar groene stippen ziet in het donker
Het is ook een heel leuk horloge om te zien. De specs zijn ook top voor het geld, en eigenlijk zijn we gek dat we nog seiko’s kopen. Maarja, het is zo’n mooi merk he😅