Show your Tank/Reverso (style)!

Je zou denken na de zoveelste “Horloge met je favoriete broodrooster” topic dat alles al aan bod gekomen zou moeten zijn. Maar ik kon geen “Tank only” topic vinden.
Dat kan iets zeggen over mijn zoek-capaciteiten (en daar zal ik hieronder dan ongetwijfeld op gewezen worden) maar feit is dat het Tank-style horloge niet heel erg populair is. In het beste geval wordt hij geschaard onder de categorie “Mooi, klassieker, maar niets voor mij”.
Was ook bij mij het geval, tot een paar maanden terug had ik er echt helemaal niets mee. Totdat ik iemand tegenkwam die de Cartier Tank omhad, ik kon mijn ogen er niet vanaf houden. Daarna valt hij steeds vaker op, bijvoorbeeld in films. Wat sierlijk eigenlijk, zo’n recht horloge. Zou het dan toch iets voor mij zijn?
Aangezien de echte Cartier Tank buiten mijn financiële bereik is blijven er 2 mogelijkheden over, een hommage achtig model (witte plaat, romeinse cijfers) of een (vintage) alternatief. Het werd de laatste.
Er zijn mooie modellen hoor… Eterna, Longines, Hamilton, Bulova, en toen liep ik tegen deze Butex aan, een op dat moment voor mij onbekend merk waar ook niet heel erg veel over terug te vinden is (maar er zijn nog mooie BWC en Butex vintages te vinden!).
Deze zag er nog goed uit, mooie scherpe kast, waarschijnlijk jaren 30/40, dial nog netjes, opgelegde indices, dit zou hem worden.
Zoals @Dao ook al had ondervonden ( NA: Seiko SFP608P1 - Cartier Tank hommage ) is het echt schrikken om hem dan in het echt te zien. Wat een kleintje!
Maar eenmaal om de pols werkt het anders en misstaat het niet.
Het is niet iets dagelijks om te hebben, voor speciale gelegenheden wellicht, maar ik ben er erg content mee.

Nog andere actieve tank dragers?

25 likes

Nope, ik dacht “oh nee… het zoveelste only topic”

Ahh… damn

2 likes

Een @Drebin - waardige reactie… :smile:

1 like

Ja ik heb geen tank en je moet wat nu we niks meer mogen

:upside_down_face:

1 like

ik denk dat deze ook wel een kans maakt in deze “style”

of heb ik het verkeerd begrepen? :thinking::smiley:

5 likes

Tank? Ziet er eerder uit als een Reverso…

2 likes

Het is in ieder geval een tank van een watch! :scream:

1 like

Je hebt gelijk. Was me eigenlijk nooit bewust van het verschil ertussen maar dat is me nu wel duidelijk.
Ik ging er van uit dat een Reverso een horloge was die je om kon draaien maar het gaat dus om de vorm, mijn Butex heeft eerder de vorm van een Reverso dan die van een Tank.
Ik pas de topic titel aan…

5 likes

Tank - Check
Reverso - Check

Cartier Tank Basculante

image

30 likes

Even kijken wat ik aan tank achtigen op de telefoon heb staan.
Adonis uit de jaren dertig.

Jaren dertig Cyma, 75 uur gangreserve!

Jaren 40 (50?) Gruen Curvex met gebogen uurwerk. volgt de kast dus.

10 likes

Een Reverso

Een Certina

Een Elgin

14 likes

Wittnauer horloge is een erfstuk en sinds 1990 in mijn bezit. Horloge heeft enkele jaren geleden, na 30 jaar in een doosje te hebben gelegen een volledige servicebeurt gekregen en kan er nu weer jaren tegenaan. :smile: het horloge is ongeveer 75 jaar oud .groetjes

7 likes

oeps dit is nog een foto van voor de service :blush: er staat nu wel degelijk een kroon op :smile:

1 like

Ik heb wel wat met tankjes. Ze zijn vaak erg klein maar met mijn beperkte polsmaat werkt dat prima.
Twee uit de collectie:

Tissot cal. 19.4 uit 1938:

Tissot heritage quartz uit de jaren 90 (inmiddels ingepikt door m’n vrouw :sweat_smile:)

Verder heb ik er nog een aantal in de projectenbak liggen, maar die zijn nog niet in toonbare staat. :sweat_smile:

13 likes

Wow, what een beauties. Erg mooi, zowel de Cartiers en aanverwanten als de overige vintages. :heart_eyes:


Ga hem morgen weer eens dragen.

3 likes

Met een Nederlands tintje

2 likes

Ik heb ook gemerkt dat ik de enige in mijn omgeving ben die rechthoekige horloges mooi vind. Maar ik heb er wel begrip voor. Dit is mijn rechthoekige Patek (maar dit is dus geen tank?).

15 likes

Cartier Tank Française Chrono

3 likes