Sparen voor een Grand Seiko!

Er zijn nog vele andere kanalen, tussenhandelaren, bureaus, websites etc.

Mij persoonlijk is dat het gezeik niet waard. Aanklikken, aftikken en nog even wat centjes aan de postbode geven is de meeste moeite die ik wil doen.

1 like

Top prestatie man, houden zo!

Ik heb zelf een BB Pro en heb nog maar weinig GS’en IRL mogen aanschouwen, maar als ik het zo lees staat je besluit al min of meer vast.
Grand Seiko staat ook beter bij een prestatie van dit formaat :wink:

1 like

Dat vertrouw ik dus niet, eerlijk gezegd, want dan gaan ze uit van een horloge van maximaal 17,50.

Het is net wat @Abbiflap zegt, er zitten op Chrono24 veel Japanse dealers. Eerlijk is eerlijk, het eindigt er voor mij altijd mee dat ik zaken doe met SoloJapan. Magi heeft een dropship mogelijkheid vanuit Spanje, en ik krijg altijd goeie prijzen van 'm.

Toen ik laatst aangaf dat hij aanzienlijk duurder was dan die gasten op Chrono matchte hij de prijs gewoon.

De mannen van Seiyajapan zijn al heel erg lang op een sabbatical, dus kom ik om te browsen alleen nog maar op de site van Sakura Watches terecht. Die hebben een groot aanbod GS en The Citizen staan.

Mocht die site in het Japans gerendered worden, in Chrome gewoon met de rechter muisknop klikken en automatisch vertalen aanzetten. Ik krijg Japans standaard vertaald in m’n browser, dat scheelt.

De mannen van de Seiko boutique willen niet meer steken of snijden sinds GS upmarket aan het gaan is, die deden moeilijk over 5% korting. Dus heb ik SoloJapan gebeld voor m’n laatste 4(!) Grand Seiko’s, en betere prijzen gekregen.

Maar ook als ik een SBGX265 via Chrono uit Japan importeer voor zo’n 1425 + 30 shipping + 25% voor invoer, BTW en zo, heb ik er eentje op de mat liggen voor 1820 ballen.

Da’s altijd nog bijna 600 Euro minder dan de 2400 waavoorr hij bij de lokale boutique of AD in het venster staat.

8 likes

Goed bezig!
Een mooie GS is altijd een goede keuze. Suc6!

2 likes

Ik weet niet of de SBGA465 al is genoemd maar ik zie dit horloge als het betere en goedkopere variant van de Snowflake. Verder is die ook wat kleiner.

Foto van Reddit.

Via Chrono24 nieuw te koop (inclusief belastingen) voor ongeveer €3700,-

5 likes

De SBGA465 is in mijn optiek een sleeper hitje. Eigenlijk vind ik de wijzerplaat één van de mooiste die ik ooit van Grand Seiko gezien heb. Ik verkocht de mijne omdat hij toch wat zwaar was, en de Shunbun lekker licht draagt en dus ook niet draaide aan mijn pols, maar op de keper beschouwd vind ik de Kirazuri misschien wel mooier dan de Shunbun. Ik beveel 'm dus van harte aan.

Hier staan heul veul live foto’s van m’n NA:

De reden dat ik er niet over begon is omdat hij boven de 3K uit kwam, en aan het budget van @Weppenzeiler dacht.

2 likes

Succes :wink:

Thanks, jij ook en succes met je keuze :wink:

1 like

GS heeft ook mijn voorkeur.

1 like

Het mooiste cadeau heb je jezelf op 5 december 2025, 10 jaar geleden gegeven💪🏼
Als je dat kunt overwinnen ligt de rest ook binnen handbereik.

Go for it!

3 likes

Ik merk dat ik geïnspireerd ben door dit topic. Een spaardoel hebben voor over 1 a 2 jaar is best een mooi streven (met mijn Chronomaster heb ik het eerder ook voor elkaar gekregen).

Voor mij moet het ook een Grand Seiko zijn. En ik heb het liefste een spring drive. Op 5 december 2025 hoop ik dit horloge te bezitten (of vergelijkbaar, al staat deze nu bovenaan).

Heb jij je horlogedoel al iets helderder @Weppenzeiler?

7 likes

Ik ga het de komende maanden even goed uitzoeken. Heb SoloJapan op Facebook even geliked, kan ze op Chrono zo snel niet vinden. En Sakura even open gezet.

Bedankt voor de tips!

Ik kan dat nog wel een beetje toelichten hoor, het bescheiden maandbedrag.
Wij zijn van de spaarpotjes.

• Potje voor de auto waar elke maand geld in gaat, we proberen zo’n 5 jaar met een 2e hands auto te doen en sparen in de tussentijd voor de volgende.
  • Potje voor onze 3 kinderen waarvan 1 momenteel op de havo zit en de tweede volgend jaar naar het VWO gaat.
  • Potje vakantie.
  • Potje in en om het huis.
  • Potje noodgevallen.
  • Potje algemeen waar we minimaal 5k in willen hebben.
  • Potje spaargeld.
  • Potje brillen (4 van ons 5-en dragen een bril).

Op die manier komt ons geld elke maand wel enigszins op zeg maar. We hebben wel voldoende maar dat wil ik eigenlijk niet aanwenden voor horloges.
Daarnaast hebben veel verslaafden (in herstel) twee specifieke eigenschappen.

• Ik wil het en ik wil het nu.
  • De ziekte van meer.

Dus ik begin met rustig sparen, dan heb ik het doel en kan ik dat van me afzetten zonder dat mijn hoofd er maar mee bezig blijft. En ik doe het rustig aan. Ik ben 44 en heb tijd zat om voor andere en eventuele duurdere horloges te sparen.
Ik ben al blij dat ik een hobby als dit kan bekostigen. Dat was 9 jaar terug wel anders :blush:.

11 likes

Nog niet veel helderder hoor. Gisteren de knoop doorgehakt en het met vrouwlief besproken.
Ik heb inmiddels al wel wat screenshots gemaakt van horloges die me mooi lijken. Ik ga me de komende paar weken wat meer verdiepen in het quartz/automaten verhaal bij GS. En dan denk ik in de zomer even bij Eugène van Baal of Schaap & Citroen langs om eens wat in het echt te bekijken en vast te houden.
En verder eens bij de door @Fate_Amenable_To_Change genoemde Japanners kijken hoe of wat.

Tudor heb ik voorlopig even van me afgezet. Wie weet dat dat t.z.t. nog veranderd, maar dat zien we dan wel weer.

En tof dat je nu ook aan het kijken bent voor een GS.

1 like

Mooi topic met twee merken waar ik beide wel wat mee heb… Als ex bezitter van twee GS’en en nu in bezit van een Tudor BB36 die ik vrijwel dagelijks draag moet ik zeggen dat beide geen slechte optie zijn.

Met name de SBGX261 die ik een tijd heb gehad spookt nog met regelmaat door mijn hoofd en kan mij niet loslaten. Zit er zelfs over te dubben deze wederom aan te schaffen via JP. De variant die ik had was gebruikt via het HF en als ik die nogmaals aanschaf dan wil ik deze graag nieuw om er zelf de eerste krassen op zetten. :smiley:

Dat gezegd hebbende bevalt de blauwe BB36 mij ook erg goed. De kast diameter gecombineerd met de simpele no-date plaat en de kleur blauw die exact goed is maken het een prachtig ingetogen model met een sterk eigen karakter. Ook wellicht een tikkie meer “eigenzinnig” en “tool” dan de 261.

Moraal is dat je met beide merken niet fout kan gaan. GS is echt prachtig in de afwerking (al hebben ze ook wel wat missers in de collectie) maar Tudor heeft ook echt een eigen karakter en is zeker geen rommel!

3 likes

Je moet alles bekijken en passen je koopt geen pakje stroopwafels eh!!… dit is een extensie van je Zaratsu polished stalen ballen.

En nee, je bent die mensen niet tot last :smile:

En wat je ook nog kunt doen is gewoon een rondje door je schuur/huis lopen, er is altijd wel troep dat weg kan en je weer wat euros in het potje gaan (nu moet ik toegeven dat ik het zelf ook niet doe)

1 like

Lekker bezig is een understatement. Erg knap :clap:.

Eigenlijk is zo bijna alles al gezegd.
Als quarts geen probleem is, is GS quartz echt goud.

Baseer je mening over quarts trouwens niet op de standaard quarts horloges tot een paar honderd euro. High end quartz is echt een totaal andere beleving. Ik geloofde dit, voorafgaande aan mijn neo- vintage high end GS quartz ook niet, maar het is toch echt zo. De perfecte tik naar de volgende markering, zonder stotter, terugslag, goedkoop geluid of andere narigheden. De afwerking van de plaat en wijzers, die elke seconden anders met het licht spelen.

Dan te bedenken dat ze er alleen maar beter in geworden zijn.

Mijn voorliefde blijft mechanisch, daar ik dit ook leuker vind om aan te knutselen. Maar voor een dagelijkse topper, zonder gezeik, zonder hoge kosten, is high end GS of The citizen quartz zoals @Fate_Amenable_To_Change al uitgebreid toegelicht heeft, briljant.

8 likes

Respect!!!
Als je echt een horloge wilt waar je vele jaren plezier van hebt, zou ik voor de Ranger of de BB Pro gaan.
Ik heb ze beiden gehad, de Ranger nog steeds. Deze kunnen echt wel wat hebben en zien er na vele jaren nog steeds goed uit.
Ik betrap me erop dat ik ook meer en meer naar GS aan het kijken ben. Ik denk gewoon dat iets wat zo precies afgewerkt en gepolijst is, na wat krasjes zijn charme verliest. En je wil je GS zeker niet zo maar overal opnieuw laten polijsten.
Dus IMO, als je nog andere horloges hebt, zeker een GS voor speciale gelegenheden.
Indien je gewoon met dezelfde topper elke dag wil rondlopen, dan de Tudor. Voor mij zelfs de Ranger op nato. Ik heb nooit kunnen wennen aan de fake rivets op de Tudor staalband.

Deze kan echt wel tegen een stootje!

3 likes

Man, je doet het gewoon heel goed. Ik ken je weg niet, maar je kan rete trots zijn dat je zo sterk bent en die troep hebt verslagen en nu de juiste weg verder neemt. Wat je keuze ook wordt, elke keer dat je je pols draait tovert een glimlach op je gezicht en zie je dat er nog veel tijd is om te genieten van al het mooie!

Zo, sentimentele modus uit, koop een toffe knaller. Ik draag een tudor en ik ben gewoon erg happy.

2 likes

Ik vind dit een prachtig verhaal. Ik wil je graag voor een bescheiden bedrag sponsoren. Stuur me een dm en dan gaan we dat regelen.

groet
Richard

12 likes