Eens!
Scherp opgemerkt ![]()
En ruilen is huilen zegt het spreekwoord toch, en upgraden voor het upgraden is bij mij niet aan de orde ![]()
En gelukkig maar, anders gaan we met z’n allen teveel op elkaar lijken ![]()
En ook dat is prima, zolang jij je er maar gelukkig bij voelt. Daar gaat het om toch? ![]()
Tijd blijft een beperkende factor. Tijd om een horloge te dragen. Tijd om naar horloges in je collectie te kijken. Feit is en blijft dat met zo’n grote collectie de aandacht of zelfs draagtijd per horloge marginaal wordt. Zelfs als je het puur doet voor het verzamelen, is de mate waarmee je per horloge aandacht kunt geven of kunt genieten lager dan bij een collectie van enkele tientallen max.
@Bermuda je had laatst een deel van mijn collectie gezien. Inkrimpen lijkt nog niet te zijn gelukt. ![]()
Inkrimpen heeft geen hoge prio, dus snelheid zit er niet in. Al zijn er best wat stukken de deur uit. Een SOTC wordt deze reactie niet, maar reduceren en tegelijkertijd het niveau omhoog tillen is al wel langer het doel bij mij. Dat vind ik niet makkelijk en het is daardoor een interessante fase. Toevallig dus, dat jij ernaar vroeg hierboven en ik erover ben gaan nadenken.
Net als bij @fredpanarai1 volgt er een lang verhaal.
Omdat er wat ondergewaardeerde horloges in mijn verzameling zitten is de stap omhoog eentje met relatief grote sprongen, zowel bij vintage als youngtimers en modern.
Long reed XXL:
Geld vond ik tot op heden het minst interessante onderdeel van de hobby. Ik raak er nooit van onder de indruk en het interesseert mij werkelijkwaar niets wat een “duur” horloge kost of waard is bij een ander. Dat klinkt misschien hautain, het is juist tegenovergesteld. Ik geef waarschijnlijk net zoveel likes aan een Patek als een Penanker.
Mijn eigen budget vind ik belangrijk, andermans budget boeit mij nul komma niks. Ik was vooral geïnteresseerd in ondergewaardeerde stukken, die toevallig voor lage bedragen te koop stonden, omdat ik door Frankensteins afgeschrikt was om boven de 1k te shoppen.
Als een horloge boven het budget in mijn horlogepotje was, dan kocht ik het niet, zo simpel. Daar slaap ik geen nacht minder door. Als iemand een horloge draagt die ik niet kan betalen, dan gun ik het diegene. Idem met mooie auto’s of een dikke racefiets. Moet iedereen lekker zelf weten, ik speel mijn eigen spel. Helaas voor mij: ondergewaardeerde horloges hebben mijn grootste interesse en ook in hogere prijssegmenten zijn er stukken die overlooked zijn, pfff - daar gaan we…
Voor 40 of 400 euro kun je nog weleens een risico’tje nemen, maar voor 4000 vind ik dat onacceptabel en niet eerlijk naar mijn gezin. Zulke bedragen concurreren met sparen voor een reis of meer luxe in huis. Dat gegeven verlaagt de koopfrequentie én maakt me kritischer. Daarmee sluit ik zulke horloges niet uit, maar dan moeten het wel blijvertjes zijn en geen miskoop.
Iedere maand weet ik beter waar ik naartoe wil en vooral wat ik níet meer wil. Dat geeft ook wat rust. Het kijken, beoordelen en overwegen is nu een rustgevender proces dan tijdens mijn hoarder-periode, die ik bewust had omarmd om te zien waar het mij zou brengen. Ik had mezelf bewust geen grenzen opgelegd. En dat heeft me veel gebracht.
Ik vind “helaas” heel veel horloges die ik heb erg leuk, dus dan houd ik ze nog wat langer. Wel heb ik er een paar weggeven, dat voelt goed. Daarentegen kwamen de cadeautjes in grotere getalen terug… Sommige Hf-leden zijn de meest vrijgevige mensen op Aarde. ![]()
Hakblok
Ook ligt er een stel horloges op het hakblok om t.z.t. te verkopen. Dat is bij mij een map waarin ik ze opberg. Die komen niet terug in de “kerncollectie”, maar blijven nog even in de roulatie. Ook om zeker te weten dat ze goed zijn voor andermans draagplezier. Als ze niet goed zijn, belanden ze in mijn projectenlade.
Omdat er op mijn shortlist horloges staan die ik nog niet in het echt gezien heb, of omdat ze simpelweg niet te koop staan momenteel, heb ik geen haast.
Het hakblok is vrij resoluut. Als een horloge eenmaal weg is, mis ik het niet.
Dus, dit is mijn procesmatige aanpak:
- Kerncollectie vaststellen
- Map met “slachtoffers” vullen
- Slachtoffermap leegmaken
Kerncollectie naar hoger niveau tillen houdt voor mij in:
- Sentimentele stukken in de best mogelijke staat houden + archiveren/vastleggen informatie
- Wekelijkse roulatie: GADA + Toolwatch + Beater
- Side collections inkrimpen (bijv. het doosje met tankjes beperken tot die ene doos, niet nog stiekem een hele map tankjes bewaren, zoals nu → dus naar de “slachtoffermap”)
Kerncollectie aanvullen + op mijn radar + shortlist
Horloges die ik op mijn radar heb, staan niet automatisch op mijn shortlist.
Maar dat betekent wel dat ik gevoelig blijf voor een goed aanbod. En dat maakt heel het verhaal hierboven vrij wankel. ![]()
![]()
Maar we komen steeds een stapje verder. We = ik en mijn horloges
Zo voel ik mij inderdaad, een curator.
En dat gedeelte van de hobby wordt hier thuis ook begrepen en ondersteund. Ik vind het speuren naar informatie en achtergronden het meest interessante aan de hobby en voor mij werkt dat het beste met horloges of merken die hier fysiek aanwezig zijn, of onderweg mijn kant op.
Mijn doel is die info concreet uit te werken.
Hoe precies? Dat weet ik nog niet. Het verzamelen, vastleggen, ordenen en archiveren van informatie is het begin. Qua output heb ik wat ideeën. Die rol, als curator van mijn eigen collectie, dat vind ik waardevolle tijdsbesteding. Ik vind het leuker dan kunst verzamelen, wat we ook doen.
Thanks Eddie
. Geld is handig dat je het hebt maar maakt je echt niet gelukkiger wat velen wel denken. Ik geniet op mijn manier van het leven, leuke hobby, lekkere vakanties en carpe diem. Voor de kids blijft nog genoeg over hoor, ben niet van plan om het mee te nemen als ik ga hemelen ![]()
Goed verhaal Dennis en natuurlijk ook mijn waardering voor jou, zo te lezen lijken we wel een beetje op elkaar. Waarom zou je ook alleen bij dure horloges een like geven, onzin natuurlijk. En ik weet dat jij ook een ware horloge liefhebber bent. En tevens ook 1 van de leden die mij op het vintage spoor hebben gezet ![]()
Eerlijk is eerlijk, 20 Euro is niet een struikelblok, dat was wat gechargeerd.
Maar aankopen waar alleen ik wat aan heb, richting en voorbij de 100 Euro kan ik lang over nadenken.
Op de een of andere manier is bij mij geland dat het gezin altijd voorop komt. Ik geef gemakkelijk 1000 Euro uit aan iets waar het hele gezin of de kids wat aan hebben. Uitgaven die ik doe voor mezelf passen daar niet zo goed bij. Daarbij heb ik een soort haat/liefde verhouding met luxe-producten, aan de ene kant vind ik het prachtig, aan de andere kant “zonde van het geld”.
Ik heb mijn oog laten vallen op een SuperOcean van Breitling, maar in mijn hoofd is die (afgerond) 6000 Euro zo exorbitant veel geld voor een klokje waar alleen ik plezier van heb. (Ik durf het mijn vrouw niet eens voor te stellen
)
Het is denk ik mijn Calvinistische opvoeding, of misschien ben ik nu eenmaal zo (nature vs nurture
)
Klinkt nu allemaal mogelijk wat dramatisch, maar zo ervaar ik dat zelf totaal niet. Voor mij is 't gewoon, en ik slaap er prima om.
En sinds HF zie ik ook in eens de vintage horloges op Martplaats…dat zijn voor mij te begrijpen bedragen en toch hele leuke machines.
(Ow…die Breitling of iets anders gaat er echt wel een keer komen…bij mij duurt dat gewoon wat langer)
Dat is voor mij makkelijk. Was met interesse begonnen en een aantal mooie horloges gekocht. Vervolgens vaak kijken wat nog meer de moeite van het aanschaffen waard is. Ervaarde dat als geobsedeerd kijken wat de moeite van de aankoop waard is.
Er kwam een bewustwording dat het eigenlijk best nutteloos is. Tenminste, voor mij dan. Je kan maar 1 dragen en de rest ligt in een la in een wel of niet mooie doos. Of in een vitrine bij de grote verzamelaars. Hoe dan ook, je zit er niet iedere avond naar te kijken als, voorbeeld, een aquarium. Ik tenminste niet. Iedereen heeft recht op zijn hobby toch?
Ben ermee gestopt en heb afstand gedaan van een aantal. Nu drie over waarvan 1 exemplaar op dit forum in het blauwe gedeelte staat. De kans dat de andere ook in de verkoop gaat is reëel aanwezig.
Mijn andere hobby’s brengen mij meer voldoening.
Ik lees dit forum wel met plezier. Grappig om te lezen wat mensen drijft.
zo exorbitant veel geld voor een klokje waar alleen ik plezier van heb.
Snap ik echt volledig. Heb ik ook.
Mijn truc wordt veel voorpret hebben, lange aanloop van sparen en andere zaken verkopen, en een mijlpaal vieren met de aanschaf van zoiets moois. Uiteraard tweedehands, waarom zou jij de afschrijving moeten pakken? Scheelt heel erg veel geld en levert je weer een mooie ervaring met een verkoper op als je via betrouwbare kanalen zoals HF handelt.
Zo kun je ook je partner meenemen in het proces dat je ernaar toe leeft, waardoor het ook niet lijkt op een impuls aankoop die de gezinsfinancien op het spel zet!
Doe vooral wat goed voelt
Maar aankopen waar alleen ik wat aan heb, richting en voorbij de 100 Euro kan ik lang over nadenken.
Op de een of andere manier is bij mij geland dat het gezin altijd voorop komt. Ik geef gemakkelijk 1000 Euro uit aan iets waar het hele gezin of de kids wat aan hebben. Uitgaven die ik doe voor mezelf passen daar niet zo goed bij.
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, misschien was ik niet duidelijk genoeg, maar mijn gezin gaat ook bij mij voor. Niemand maar dan ook echt niemand komt iets te kort bij mij.
Al mijn kids en mijn vrouw natuurlijk ook hebben een mooi horloge gekregen, buiten de rest wat ze krijgen. En het leuke is dat mijn vrouw naast haar eigen horloges ook horloges van mij leent/pikt ![]()
Ik kan je verzekeren dat die SuperOceaan een prima horloge is, maar alleen kopen als je er helemaal achter staat en dat het horlogepotje het toelaat
. En geduld is een schone zaak toch ![]()
Er kwam een bewustwording dat het eigenlijk best nutteloos is. Tenminste, voor mij dan. Je kan maar 1 dragen en de rest ligt in een la in een wel of niet mooie doos. Of in een vitrine bij de grote verzamelaars. Hoe dan ook, je zit er niet iedere avond naar te kijken als, voorbeeld, een aquarium. Ik tenminste niet. Iedereen heeft recht op zijn hobby toch?
Dat is de waarheid van een koe, tuurlijk zou je aan 1 horloge genoeg hebben. Maar hobby’s kunnen verschillen en dat moet ook kunnen. Moet zeggen dat ik wel iedere dag naar mijn horloges kijk en dan geniet. Vroeger waren munten mijn hobby en tevens handel, was ook een leuke tijd. Geniet van het positieve verleden/heden en wat de toekomst je komen gaat. Weet wel dat je van het kijken naar een aquarium lekker rustig wordt, maar zou het niet als hobby willen hebben. Geniet dan wel van anderen die er 1 hebben ![]()
Kunnen we even allemaal stellen dat ons gezin voor gaat? Dat hoeft echt niet verdedigd of uitgelegd te worden. Logisch en geheel terecht.
Topic gaat over hoe je stopt met kopen en/of je bestaande collectie uitdunt tot een behapbaar niveau ![]()
Ik heb geen gezin, dat bied kansen ![]()
Stoppen met kopen ben ik dan ook niet van plan, op de short list een MoonSwatch.
Ik verkoop er binnenkort trouwens wel een paar. Want ik draag dus ook een hele rits van wat ik heb niet.
Op die manier een beetje budget vrij maken voor een horloge dat ik wel ga dragen.
Dat hoeft echt niet verdedigd of uitgelegd te worden. Logisch en geheel terecht.
Snap ik, maar om anderen niet te laten denken dat het alleen om mij draait toch maar even vertellen ![]()
Juist ![]()
Ik sta er met een heel ander gevoel in. Heb liever 4 betaalbare horloges dan 1 dure.
In mijn geval kijk ik er elke dag naar de “verzameling “ (mag bijna geen naar hebben met een paar Seiko’s) als ik m terug doe in de horloge doos en wissel soms een paar keer op een dag.
Ik sta er met een heel ander gevoel in. Heb liever 4 betaalbare horloges dan 1 dure.
Moet kunnen toch, zolang je maar geniet van je horloges
. Verder niet boeien toch hoeveel horloges andere leden hebben zolang ze er maar blij mee zijn, dus mag zeker wel een naam hebben ![]()
een paar Seiko’s
…and so it begins… ![]()