Theedoos vol vintage dressers. Welke zal ik nu weer eens dragen (op zondag)?

Voor een van de leukste vaste rubrieken hier op het vintage deel wil ik nog wel eens speciaal een horloge uit een doos vissen. Ik bedoel natuurlijk ‘Welke vintage draag je vandaag?’.
Ik ben benieuwd hoe lang dat nog doorgaat… Wat mij betreft heel lang nog.

Maar dan heb ik het hieronder getoonde (luxe) probleem: Een Zondagse dresser kiezen uit een theedoos vol.
Ja, ik bewaar mijn klokjes voor een deel in theedozen. Past precies, kost geen :poop:, is zeer overzichtelijk en stapelbaar. :slight_smile:

Zo dus.

Dit zit er in, in de loop der jaren bij elkaar gesprokkeld op marktjes, beurzen, eBay en natuurlijk ook HF.
De Rotary midden onder is een NA, sinds gisteren in huize Lexaf aanwezig. Vandaag opgepoetst en in deze doos toegevoegd. Daarvoor moest een rose goudkleurig exemplaar wijken, die woont nu weer op een ander plekje in de collectie.

Nog even vergroot:
midden boven:

Lucerne met Ronda 213A gesteend penanker uurwerk.

BWC met ETA 2451 automaat

Palerma met caliber FHF 974

Pronto Sportal met een AS 1604 motortje

De zeldzame Kasper met een in house 1400 caliber

Bimesa met zijn 61(!) jewels ETA 1680 automaat.

Rotary met een AS 1702-03 aandrijving

Sinds gisteren in huis (maar nu al netjes opgepoetst): Nog een Rotary. Deze loopt op een AS 1710

En tenslotte het enige horloge in dit groepje met een vierhoekige kast: Een Sandoz, powered by het overbekende FHF/ST 96 uurwerkje.

De Keuze was overigens voor vandaag al gemaakt: om de pols zit vandaag de Kaspar.
Zie: [Welke vintage draag je vandaag? Deel VIII - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges]

Niet alleen keuzestress dus welke Rolex deze maand moet worden aangeschaft. In mijn geval een beetje lekkere keuzestress binnen de eigen collectie. Komt overigens ook de relatie met Mevrouw Lexaf ten goede, over deze keuze hoef ik geen financiële verantwoording af te leggen.
“Heb je nou alweer een nieuw horloge gekocht?”
“Nee schat, deze had ik al een tijdje…” :astonished:

38 likes

Je hebt toch ook nog ergens een heel mooie Nicolet Watch liggen? Die krijgt ook maar weinig draagtijd geloof ik…

1 like

Deze zou ik kiezen.

1 like

De pronto

wat mij betreft - mooi

1 like

Ik zou voor de Rotary linksonder gaan, die vind ik het fraaist. :grin: Maar uiteraard moet de rest ook draagtijd krijgen, dus gewoon degene kiezen die je al het langst niet gedragen hebt, zo doe ik het meestal (voor zover ik dat nog weet, ik houd niet echt bij wat ik wanneer draag :sweat_smile:)

3 likes

Mooie collectie en ook leuke tip over de thee dozen.
Misschien is het kiezen zo moeilijk omdat ze allemaal goudkleurig zijn met een witte sunburst plaat, je weet niet waar je kijken moet :grin:

2 likes

Geweldig Lex. :grin::ok_hand:t3:
Het zijn allemaal pareltjes.
De Sandoz is wel heel gaaf, maar is stiekem net zo leuk als de Pronto…:wink::+1:t3:

1 like

Wat een mooie verzameling vintage horloges. Ik ken er niet veel van, dus mooie inspiratie om er het een en ander over te zoeken en lezen.

1 like

Klopt, Ruben, die is er ook nog, maar hij krijgt wel aandacht hoor. ik heb 'm een paar dagen geleden nog omgehad. Maar, hij zit in een ander kluppie. Die dressers hier hebben allemaal een goudkleurige kast en de Nicolet woont in zijn eigen doosje. En als ie nog eens naar een theedoos verhuist gaat ie samen met andere stalen klokjes…
Hier spreekt de dwangmatigheid en beroepsmisvorming van een oud archivaris. Alles moet gesorteerd zijn en bij elkaar horen. Misschien ben ik wel een Autist met late roeping?

Zie mijn opmerking hierboven… Zo weet ik dus juist wèl hoe ik moet kiezen… :rofl:

3 likes

Easy de enigste die niet rond is :smile:

1 like

Wat een fraaie collectie Lex. :heart_eyes:
De Bimesa springt er voor mij uit vanwege de rust van de wijzerplaat en de wijzers. Meer heeft een horloge niet nodig.
Op plaats 2 de Kasper vanwege de zeldzaamheid en de aanzet van de lugs.
Wat je nieuwe Rotary betreft valt me op dat de uurwijzer wel erg kort is. Maar de aanzet van de kroon en stift aan de onderzijde van de kast is wel erg apart. Die onderkant is trouwens vrij fors aangevreten, wat voor materiaal zit er onder de goldplate?

2 likes

Die theedozen…zo zitten ze hier ook al een aantal jaren opgeslagen.

4 likes

Voor mij als lichte autist zou het vrij eenvoudig zijn. Op de eerste zondag van de maand begin ik linksboven en weer elke zondag van links naar rechts en van boven naar onder.

Heerlijk overzichtelijk…

Zucht…

1 like

Nu je het zo zegt… ja, inderdaad die is heel kort. Ik heb 'm met een loep nog eens heel goed bekeken en het lijkt er niet op dat ie afgebroken of ingekort is of zo. Twijfels… Gezien de vorm, met bij beide wijzers de ‘rug’ over de lengte van de wijzer, lijkt het mij wel een originele.
Overigens heeft de andere Rotary óók zo’n korte urenwijzer. Stijlbloempje van de makers?

Het is een heel dunne / ondiepe kast. Het heeft aan de voorkant een losse bezel, waaronder de wijzerplaat zit, het horloge met wijzerplaat moet er dus aan de voorzijde uit. De verdikking in het middendeel van de kast is dus nodig om de stift er goed doorheen te laten gaan. Mooier dan een los ingezette bus.

Toen ik het horloge overnam van forumlid @Smoothsecondscom wist ik dat die onderzijde fors aangevreten/beschadigd was, hij liet duidelijke foto’s in de horlogemarkt rubriek zien. Desondanks vond ik het de moeite waard om het horloge van hem over te nemen. De puntgave klassieke wijzerplaat en het mooie AS 1710 uurwerkje gaven de doorslag.

Geel koper of geel ‘base metal’.
Zo zag het er eerst uit:

Na heftig borrelen in de ultrasoon met Dasty, daarna koperborstel op de polijstmachine en met de hand na poetsen werd het zo:

En zo ziet het er uit met het klikdekseltje er op.

Niet echt fraai, die achterkant, maar de voorkant wel en… het kan niet altijd kaviaar zijn…

4 likes

Heb je erg mooi gedaan!

1 like

Ja hè, zo zou 't moeten. Bleef het maar bij één doos. Helaas zijn het er (veel) meer.
Voor de gein hier nog de inhoud van een andere. Ook alle 9 vintage, maar nu met stalen en chromen kastjes.
van links naar rechts en van boven naar onder (zoals jij ze dus zou kiezen :slight_smile: )

Leijona - Mildia Sport - Velona
LUKU - Mauthe - Services
Renov - Stipto de Luxe - Ancre

Verzamelaars zijn ook maar mensen, moet je maar denken…

9 likes

Via PB kreeg ik van @Rickwick deze reactie. Omdat anderen dat misschien ook willen weten of leuk vinden geef ik hier mijn antwoord aan hem ook maar even door in het topic zelf.

Die theedozen komen bij Xenos vandaan, alhoewel ik denk dat die leuke dozen met de glazen voorkant met de tekst ‘Villars sur Ollon 1911 SUISSE’ er wel niet meer zullen zijn.

Maar bij zaken als Xenos en Blokker hebben ze wel regelmatig van dat soort dozen met 9 of 6 of zelfs wel 12 vakjes, laatst zag ik heel mooie exemplaren van bamboe hout, ook met een glazen deksel. Waar je op moet letten is dat ze diep genoeg zijn. Hou als maat aan de dikte van het horloge van wijzerplaat tot gesp als ie om je eigen pols zit + 1 cm. Als de doos te ondiep is stoten ze voortdurend met het glas tegen het deksel, en dat gaat niet lang goed natuurlijk.

[quote="Rickwick
Waar heb je die kussentjes vandaan waar de horloges om zitten?
[/quote]

Die kussentjes zijn geen kussentjes maar iets heel erg cheap ass simpels. Een stukje karton van een keukenrol met daaromheen van dat witte schuim wat je op de rol koop voor onder laminaatvloeren. Het zelfde spul wordt ook wel als verpakkingsmateriaal gebruikt. Stukje keukenrol, strookje schuim er twee lagen dik omheen gerold, aan de onderkant aan beide openingen een nietje erdoorheen, et voila!

Het kan nog eenvoudiger: Vaak worden (elektrische) apparaten en artikelen verpakt in dozen met een soort van wit hardschuim (geen piepschuim!). Dat snijd ik in blokjes die klem in een vakje van zo’n theedoos passen. Horloge er omheen en hatseflats!

Dure horloge opbergkasten, cassettes en bergsystemen zijn aan mij niet besteed. Mijn collectie is vrij groot, maar het gaat voor bijna alles om zeer NIET kostbare horloges. Spul van beurzen en rommelmarkten dat ik opknap. Daar past het niet voor om van die dure chique dozen te kopen, Ik besteed dat geld liever aan… wat dacht je… nog meer horloges.

13 likes

Mooie collectie en goed idee, die theedozen!

Is die kast roze goud ?

1 like

Nee, het is geel goud plating. Maar op de foto van de (beschadigde) achterzijde zie je het wel een beetje roze worden. Dat is van het poetsen, een teken dat je bijna door de goldplating heen gaat. Eerst wordt het een beetje roze, daarna weer geel, maar dan zit je echt op het koper! :frowning:
In dit geval was het een compromis: de ingevreten stukken zo polijsten dat het zwart en groen geoxideerde koper er weer een beetje glad en schoon uitzag, in combinatie met het risico dat de gold plating er omheen ook een tik mee kreeg. Bij een duurder of zo je wilt kostbaarder horloge zou ik dat nooit gedaan hebben, maar bij dit horloge was de aanschafprijs (iets meer dan 3 tientjes) er naar. Dat risico wilde ik wel nemen.

1 like

Weer wat geleerd, dank je!

1 like