Thema: Blauw en Bejaard

image

Ik hou wel van draadjes met een specifiek thema. En dan niet zozeer of alleen over diverse merken met de toevoeging ‘only’. Vooral ook de onderwerpen en thema’s die duiden op een bepaalde eigenschap van horloges. Er zijn zakhorloges, dressers, chrono’s, duikers en vooral horloges met een bepaalde kleur wijzerplaat en bepaalde vormgeving zoals ‘Bauhaus’ of Bullseyes.

In november 2020, dus al zo’n anderhalf jaar geleden, startte ik een draadje ‘Vintage & Vierkant’


Wat ‘vierkante’ horloges uit mijn collectie

Aanvankelijk tot mijn verbazing en later tot mijn grote plezier kwamen er erg veel reacties en prachtige bijdragen met vierkante, bijna vierkante, eigenlijk niet vierkante en rechthoekige voorbeelden van horloges van andere HF leden. Het draadje leeft nog steeds en de laatste bijdrage is van 4 dagen geleden van @Domega.

image

De Recta tank van Domega, deze maand juli 2022

Er is ook een populair thema op het forum dat gaat over blauwe wijzerplaten. Men laat hier graag met name de schoonheid en aantrekkelijkheid van deze horloges zien. Blue is Beautiful!

Ik noem twee posten (postings? Postjes? Draadjes?), die ik gevonden heb:
Ten eerste: ‘Blue dial only’, gestart door @Tare81.

image

De Oris van Tare81, januari 2022

Deze post loopt vanaf 26 januari dit jaar en is met 166 reacties en bijdragen springlevend. De laatste toevoeging is - als ik dit schrijf - van 4 dagen geleden.

De tweede post bestaat al vanaf augustus 2016:
‘Blue only’, ooit ruim 6 jaar geleden gestart door @LeenV

image

De Seiko van LeenV, aug. 2016

Ook deze draad is tot maart dit jaar met bijdrage #804 van @RobGel nog steeds niet in de vergetelheid weggezakt.


Wat mij opvalt bij deze twee draadjes is dat het voornamelijk, zelfs vrijwel uitsluitend, gaat om ’moderne’ contemporaine horloges, die vaak in een of andere variant ook nieuw nog wel te verkrijgen zijn. Prachtige horloges, prachtige ontwerpen, maar weinig oud.
Op enkele soms zeer fraaie uitzonderingen na, zie ik vrijwel geen vintage horloges.

Dit gegeven was voor mij de aanleiding om in het kader ‘blauwe wijzerplaten’ maar weer eens een nieuw topic te starten met als thema: ‘Blauw en Bejaard’.
Vintage horloges met een blauwe wijzerplaat en dan niet zomaar ‘vingt ans d’age’ maar liefst nog wel wat jaartjes ouder dan 20. Die komen vaker voor dan je denkt, maar op het forum zie ik ze niet zo veel. Ik ben daarom eerst maar eens in mijn eigen collectie gedoken om te kijken wat ik daarin terug kon vinden. En dat viel, in ieder geval in aantal, helemaal niet tegen.

HF leden die mijn verhaaltjes regelmatig lezen weten dat je bij mij geen super kostbare zeldzame horloges tegenkomt. Mijn collectie bestaat voornamelijk uit opgeknapt rommelmarktspul, veilingaankopen en beursvondsten, maar ook die zijn soms aantrekkelijk genoeg om ze hier te kunnen tonen en daarvan niet in het minst de blauwe exemplaren.

Na deze inleiding met, vrees ik, weer de bekende veel te lange lap tekst, trap ik dus af met wat zich aan ‘blue mood’ in mijn collectie bevindt.

Allemaal op een rijtje, zodat je goed het verschil in grootte kunt zien. Er zitten geen hele grote polshamburges bij maar wel een paar kleintjes die eerder door een dame als door een heer gedragen zullen worden in de huidige tijd waar zo’n 40mm doorsnede en groter voor de herenpols de gebruikelijke maat is. De grootste 2 zijn de Helsa in het midden met 39mm en het enige quartz horloge in deze rij is de Alfa, de laatste rechts, die met 37mm redelijk groot is voor een vintage. De derde van rechts, een Pronto, is de kleinste met een voor een heel bescheiden mannenpols misschien nog net aanvaardbare 30mm doorsnede zonder de kroon. Op die ene Quartz na zijn 8 van de 9 andere horloges handopwinders. Het felblauwe horloge als tweede van rechts is een Seiko 5 automaat.

image

Hieronder het 11-tal nog eens allemaal apart, met wat specificaties. Voor de datering ben ik uitgegaan van wat de wijze dr. Ranfft in zijn uurwerken database aangeeft voor het jaar waarin het uurwerk waarschijnlijk gemaakt is.

Links: SVEN Een Swiss made Zweeds handelsmerk met een FHF/ST 96 motortje. 31mm doorsnede zonder kroon, stalen kast. Ca. 1965.
Rechts: EPPO. Duits fabricaat met een manufactuur Otero844 uurwerk. 34mm, stalen kast. Ca. 1970.

Links: MORITZ ANCRE. Waarschijnlijk ook in Duitsland geproduceerd (volgens Mikrolisk), maar er zit een Frans Lorsa 238AG uurwerk in. Voor zover ik kan nagaan zou deze Moritz ook een Nederlands handelsmerk kunnen zijn, maar ik heb er geen details over kunnen terugvinden. Ca. 1975.
Rechts: ES. Een mij volkomen onbekend merk. In een grijs verleden is het wel eens genoemd hier op het Forum, maar er zijn geen duidelijke gegevens bekend. Waarschijnlijk een ‘Plakmerk’. Er zit een Zwitsers AS/ST 1950 motortje in en het verchroomde messing kastje heeft een doorsnede van 32mm. Ca. 1965.

Links: ORIS. Swiss made. Géén fake Mumbay Special kleine vintage Oris zoals je die heel vaak op Ebay e.d. aangeboden ziet, met een refurbished Indiaas ST 96 kloon uurwerkje er in maar een echte vintage Zwitserse, met een manufactuur cal. 712 gesteend penanker(!) uurwerk uit ca. 1975. Het kastje meet 31mm en is van roestvrij staal.
Rechts: HELSA. Swiss made. Er is vrijwel niets over dit merk te vinden en het 17 steens uurwerk is niet gesigneerd, behalve dat er Swiss Made op staat. Aan het ontwerp van het horloge te zien vermoed ik dat het eind jaren ’70 is gemaakt. Wie het beter of meer weet mag het zeggen.

Links: MILJONÄR. Een in Zwitserland gemaakt Zweeds handelsmerk. Zoals wel vaker bij vintage Zweedse en Finse horlogemerken vind je in dit horloge een fraai Zwitsers militair ‘Wehrmachtswerk’ in dit geval een A. Schild 1130. Zonde van de gemene kras op de wijzerplaat, maar je kunt niet altijd alles hebben. Het verchroomde messing kastje met een doorsnede van 36mm is ook goed ge(mis)bruikt, maar het ding loopt als een tierelier. Het uurwerk dateert volgens Ranfft uit ca. 1960.
Rechts: PRISMA. Een mooi oud Nederlands handelsmerk ontbreekt ook in deze collectie niet. Voorzien van een Zwitsers FHF/ST 97 werkpaardje. Familie van de ST 96, maar met een hoger tikgetal: 21600 in plaats van 18000. Een vrijwel identiek uurwerkje dus, maar met niet uitwisselbare tandwielen, zoals gewaardeerd Forumlid Ponkewonke in een van zijn leerzame bijdragen onlangs nog uitlegde!
Het horloge zit in een degelijke RVS kast en heeft een draagbare maat van 37mm. Het uurwerkje is van ca. 1980 (volgens Ranfft).

Links: PRONTO. Dit leuke Zwitserse horloge is de kleurigste en de kleinste Benjamin van het gezelschap, met zijn (of haar?) nog net geen 30mm doorsnede. Het merk Pronto is gerelateerd aan de Belgische merken Verdal en Pontiac, vooral bekend door de verbondenheid met de Tour de France.
Er past nog net een ST/FHF 974-1 uurwerkje in. Verwant aan het eerder genoemde ST 97 kaliber, maar dan met een datumschijfje aan boord. Het kastje is van staal.
Rechts: SEIKO. Als één na laatste blauwe veteraan, het enige Japanse horloge in dit Bluesy gezelschap en ook de enige automaat: Een Seiko 5. Naar mijn idee een van de meest iconische horloges ooit geproduceerd. Er bestaan van de ‘5’ talloze model- en uurwerkvarianten. Dit is een model/kaliber 6119-8090, althans dat staat op de wijzerplaat. Het is dus niet eens zeker of dit uurwerk wel in het correcte kastje zit, want op de achter deksel staat 6119-8021 en dat is volgens mij een iets ander model kastje…. Toen hij bij mij arriveerde was het een vrijwel waardeloos wrak, maar met heel veel liefde, aandacht en tijd is deze ‘5’ weer functioneel geworden en mag hij af en toe aan de pols met zijn fel metallic blauwe wijzerplaat. Alle Seiko 5 horloges zijn voor zover ik weet van RVS, deze ook en het kastje meet 37mm; de moderne ‘5-jes’ zijn tegenwoordig wat groter.

ALFA. Als laatste het enige horloge in deze selectie met een quartz aandrijving. Hij mocht meedoen vanwege zijn mooie blauwe wijzerplaat, klassieke vormgeving en omdat er geen goedkoop Japans of Chinees quartzje in zit maar een degelijk Zwitsers ESA 960-111 machientje. Over het (waarschijnlijk) Finse merk Alfa is vrijwel niets te vinden. Na heel veel spitwerk in Google en andere bronnen op het grote web kwam ik er achter dat dit horlogemerk uit Finland afkomstig moet zijn. Het was een hele zoektocht en die ga ik hier niet vertellen, misschien dat ik daar apart nog eens een postje aan wijd. Het 38mm grote kastje is van verchroomd messing.

Tenslotte.
Ik hoop dat ik met mijn presentatie van vintage horloges met een blauwe wijzerplaat, een selectie uit mijn alsmaar groeiende collectie vintage horloges, jullie een beetje heb kunnen vermaken.

Natuurlijk zijn er ook nog exemplaren die niet aan bod zijn gekomen. Er zijn bijvoorbeeld ook blauwe duikers… Ik heb niks met duikers en ik heb er (maar) twee, een Oriënt Ray en een eenvoudige kunststof Casio, maar die zijn niet blauw en ook niet bejaard.

Dan zijn er ook nog de ‘Ouwe Russen’. Die Russische horloges heb ik altijd al als een aparte categorie beschouwd en ik bezit er een aantal waaronder 7 min of meer blauwe. Over die Ouwe Blauwe Russen heb ik al eens eerder geschreven, daarom heb ik die in de bovenstaande selectie buiten beschouwing gelaten. Als er in de toekomst nog weer eens Blauwe Russen bij komen komt er nog wel weer een keer een nieuw overzichtje. En zo niet, dan zijn er ook nog Rooie Russen en Groene Russen en WitRussen en Gouwe Ouwe Russen om te laten zien. Maar dat is voorlopig nog niet zo aan de orde. Off Topic: Een flink deel van mijn verzameling Russische horloges zijn gekocht van eBay handelaren uit de Oekraïne, dus dat geeft toch weer een beetje een iets minder schuldig gevoel…
:ukraine: :crossed_fingers: :+1:

image

Ohhh, de Blauwe Russen komen!

Ik hoop dat er meer HF leden zullen zijn die hun al of niet bekende blauwe horloges hier willen laten zien. Onbekend is bij mij, als het om horloges gaat, altijd extra bemind. Er zwerven er volgens mij nog een heleboel rond in de diverse verzamelingen.
Voorwaarde: een leeftijd die ruim voldoet aan het begrip Vintage. Volgens de letterlijke betekenis komen we dan uit op vóór het jaar 2000, maar naar mijn gevoel is dat nog niet ‘Vintage’ genoeg, ik zou ze liever zien zo vanaf 1980 en vroeger. Hoe vroeger hoe leuker. Foto’s, verhaaltjes erbij, het kan en mag allemaal, ik ben benieuwd!

Wat dit topic betreft: Allemaal weer bedankt voor het lezen en kijken en graag tot een volgend verhaaltje.

Groeten,
Lex

38 likes

Blauw en Bejaard…

Ik beschouw deze blauwe Zoemende Zenith niet als bejaard maar ja… 1975-ish… Dat is toch behoorlijk aan de leeftijd.

Uit efficientie overwegingen (om het woord “luiheid” te vermijden) zou ik voor wat betreft het verhaal willen verwijzen naar:

Ben benieuwd naar de andere bejaarde blauwe exemplaren!

12 likes

Best een beetje bejaard, maar voor mij ontzettend modern. Niet van voor 1980 helaas… maar wel de enige Gruen met blauwe wijzerplaat die ik heb. Mijn vakantie horloge uit 1992 met bling:

Dan heb ik nog wel een echt oudje met blauwe emaille. Een Gruen Orne 11 uit ca 1930.

Verkoopprijs toen 55 dollar wat gelijk staat aan zo’n 900 dollar nu. Voor de vrouw die parijse flair wilde uitstralen en dan ongetwijfeld kado gegeven door een rijke papa of vent. :wink:
afbeelding

15 likes

Blauw, hmmmm:
Anker duikertje uit de voormalige DDR


Timex, een ex die ik heb doorgeschoven naar @BroederBill

Omega Genève Chronostop voor de Italiaanse markt met gepolijste bezel

Altoba, teloor gegaan merk. Geen idee wat, hoe, waarom en wanneer. Wie meer weet: ik hoor het graag

En tot slot de blauwe Buler.

10 likes

Wat een absolute beauty, Jenneke. Zoiets kom je zelden of nooit tegen en zeker niet hier op HF. Geen bezwaar tegen wat meer close up/detail foto’s!

Leuk die Buler! Ik heb zelf ook eens een blauwe Buler gehad, met ik meen een Ebauche Bettlach penanker uurwerkje. Om niet meer te achterhalen reden ook weer weggedaan… Ook geen foto meer van.

3 likes

Deze kwam ook nog tevoorschijn. Oud horloge van mijn Opa. Was ooit blauw maar door de tandjes des tijds wat bleekjes geworden. Ancre - uit de Ruhla (DDR) fabriek. met het overbekende blikken UMF 24-33 uurwerkje. (de 33 = met datum), Zoals bij veel Ruhla’s een rode datum. Altijd weer een extraatje. En ja, de DDR wàs erg communistisch in die tijd. Misschien daarom die rode cijfertjes…

10 likes

Wat een leuk topic. Ik geniet van de verhalen en van de foto’s.

3 likes

Super mooi

3 likes

B&B is m.i. terecht apart in een topic ondergebracht, goed initiatief weer van @Lexaf :+1:t2: 's even in archief gespit natuurlijk:

10 likes

Ik pak die uitdaging op @Lexaf. Blauw en bejaard klimt ouder dan de horloges die ik hier laat zien. Ze zijn immers nog geen 80 jaar oud, maar de ondergrens van circa 50 halen ze zeker.

13 likes

Je verveeld je nooit met deze trouwe zoemer. :blush:

Oud keurig Russisch dametje. Bijpassend in de bloemetjes dan maar?

Facinerende kleur. Turquoise/ blauw?

10 likes

Tof die Meister anker :hugs:

1 like

Bij deze van voren en opzij. :heart_eyes: Binnenkort toch maar eens kijken of ik de wijzerplaat ietsje schoner kan krijgen.

En uit het oefen laatje nog 2 dames modellen van wat mindere kwaliteit.

11 likes

Dan maar meteen 2 tinten blauw.

16 likes

Weer een leuk Lexaf thema, dat moet ik supporten.

! 20201011_120602

15 likes

15 likes

Prachtig horloge. Bijzonder. En een mooi verhaal erbij!
image

1 like

image
En dat leverde een hele mooie blauwe ‘Nederlandse’ Commodoor op! Gaaf ding!

Ruim voldoende!
image
Oh, die is mooi!
Gave Timexen en Kelton. Hele mooie Nepro en supergave Tissot Navigator!
Een mooie verzameling. Dank voor het delen.

Dat geldt ook voor jou Blauwtjes, @Omega_73. Hoe oud is dat Vostok duikertje?

Turquoiseblauw is ook blauw.

Dank! Wow, die Velona! En voor de rest ook een mooie verzameling. :+1:

2 likes

Gelukkig. :blush:

1 like

image
Ik zeg: Niet Doen! Wordt ie niet mooier van. Het is waarschijnlijk een zilveren of verzilverde wijzerplaat en daar ga je die vlekjes nooit meer uit krijgen, er komen wel andere en grotere vlekken voor in de plaats. Hij is mooi zoals ie is!
Qua leeftijd ben je voorlopig kampioen. Qua bejaard, begin jaren '30. Hoewel…
Deze:


Is waarschijnlijk van de zelfde leeftijd, mogelijk iets jonger.
Amerikaans fabrikaat. Merk/ontwerper is ‘Mildus’. Het uurwerkje is Zwitsers, een AM640. Het kastje is van platina (jouw Gruen mogelijk ook). Zowel bij jouw als bij mijn sierlijke dametje is de wijzerplaat weliswaar niet blauw, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het gave blauw van het emaillewerk en dan zitten er bij mij ook nog twee diamantjes in. Toch vind ik jouw exemplaar als geheel mooier. Ik had mijn Mildus al eens eerder laten zien op HF, maar in dit thema mag ie denk ik nog wel een keer. Hier nog even aan de pols van Mw. Lexaf.

Inmiddels is het horloge in gebruik en in bezit van mijn dochter.

Nog even speciaal voor jou, @Jenneke, gezien je interesse in antieke Amerikaanse horloges, m.n. Gruen…
Ik vond onlangs, op de antiek/rommelmarkt langs de oude grachtjes in Delft, bij een boekenstalletje dit boek:


Mooi gedrukt en met veel foto’s geïllustreerd, met veel info over jouw interessegebied.
Het is een uitgave uit 1989, ISBN 3-7667-0935-6.
Beiden waarschijnlijk niet meer zo te koop, maar nog wel antiquarisch aangeboden op het grote web.
O. a bij Buchfreund.de


De Amerikaanse uitgave “American wristwatches” is uit 1988.
image

https://www.abebooks.com/book-search/author/stewart-unger/
Misschien kende je deze uitgaven al, zoniet is het misschien de moeite waard om ze aan te schaffen. De vraagprijzen zijn niet hoog.

6 likes