Themaweken horloges, "SHOW JE HORLOGE MET EEN CENTRALE ORANJE/RODE SECONDE WIJZER” het thema van deze week. Dit vanaf post 3724 (Deel 1)

Nog een Chinees. Merk: Parnis. Een label wat een aantal jaren geleden redelijk populair was, maar waarschijnlijk mede doordat er nogal eens kwaliteits issues waren tegenwoordig wat uit de belangstelling geraakt.
Mogelijk dat het hele merk inmiddels zelfs niet meer bestaat, als ik in Google op ‘www.parnis.pro’ (the official website)
klik, krijg ik dit:

image

De Parnis horloges waren vooral populair bij liefhebbers van de wat grotere maten. Deze heb ik, ook al weer een paar jaar geleden, overgenomen van een forumlid, die 'm wegdeed omdat ie ‘los in de kast zat’. Dat was inderdaad een kwaliteits issue, het hele uurwerk zat met losse schroeven in de kast. Open gemaakt, de schroefjes netjes vastgedraaid, et voila, monsieur Chinois zat weer stevig vast in zijn huisje.
Verder naar mijn smaak een mooi simpel ontwerp. Met zijn bijna 43 mm stalen kast voor mij aan de forse kant, ik draag normaal kleine jaren '60 en '70 vintage horloges, geen 43, maar 34 mm, maar ach, voor de verandering…
Ik vind de blauwe wijzers en cijfers mooi, echter het piepkleine datum venstertje is een misser, je kunt daar zonder loupe niet de datum op aflezen. Dat hadden ze dus beter gewoon weg kunnen laten. Wat het uurwerk betreft: een automaat, geen idee welk type of caliber nummer, het lijkt mij een afgeleide van het bekende standaard Miyota automaatje. Na de kleine ingreep om het uurwerk vast te zetten heb ik er daarna nooit meer een probleem mee gehad. Ik draag 'm af en toe en ik heb het idee dat ie netjes gelijk loopt. Ik moet zeggen dat ik 'm nog nooit op de timegrapher heb gehad, maar wat niet weet wat niet deert…
Verder is het ding een beetje een bandenslet, zoals je op de foto’s kunt zien. Alle bandjes zijn wel uit eigen keuken.

9 likes

De Beijing automatic.

8 likes

Komt mij heel bekend voor, maar ja er woont hier ook een kleptomaan he :wink:.

O ja, Assie zoekt nog een leerbandje voor deze 19mm en ietsje donkerder dan de wijzerplaat, dus als iemand er nog eentje heeft liggen, pb doet wonderen :smile:

2 likes

Heb even die site gelezen van dat Tongji handwindertje, was op WuS een item over en de gebruiker was er niet ontevreden over.
Deze had 19 jewels, of ze allemaal wel een functie hebben kon ik niet vinden. Het tikgetal zal ook wel hetzelfde zijn denk ik als die van jou met het SS 4-19 uurwerk. Was idd een afgeleide van een Zwitsers uurwerk. Misschien toch een leuk om die op de timegrapher te leggen :wink:

Ik heb nog wel e.e.a van Parnis kunnen vinden, maar niet het model dat jij hebt. Het is overigens nog een jong merk dat in opgericht is in 2005 in de stad Guangzhou. Maar welk uurwerk erin zit zou ik niet weten, er werd vanalles in gestopt zoals Miyota, Dixmont, Sea-Gull.
Ook zat er in de ene mineraal glas en in de andere weer saffier, denk dat er bij jou mineraal glas zit (als ik het mis heb, gewoon zeggen he). En ja wat het datum venstertje betreft, onzin natuurlijk.
Maar je kunt je wel lekker uitleven op het maken van bandjes voor die Parnis. Maar ik kreeg gisteren ook een nieuwe Citizen Orca binnen ook met zo’n klein datum venstertje, echt niet te lezen. Ja misschien als je nog heel jong bent. Van mij hadden ze die weg mogen laten :wink:.
Je ziet Lex, heb wel mijn huiswerk gedaan :grin:

1 like

Goedemiddag vrienden,

Jawel, heb ook nog wel een paar Chinese horloges. Dus voor nu een Addiesdive duikertje. Wel met een dial van 50mm en 5 ATM en onder de motorkap een Miyota2115. Kunnen mijn fragiele polsjes best wel hebben. Maar heb vandaag maar gewoon een Rus om de pols, bedoel horloge he :wink:.

Fijne dag nog iedereen :+1:

5 likes

Alsjeblieft, 2000 antwoorden leesplezier.

4 likes

Ook deze 2 weer :grin:

10 likes

10 likes

Topic ken ik Chris, maar moest even voor de laatste week snel een thema bedenken en dan lekker op vakantie. Heb in dat topic ook wel eens wat geplaatst. Maar zoals je ziet wordt er ook leuk gereageerd in dit topic en is maar voor 1 week, in de vakantie neemt Lex het even 2 weken over, dus wees een beetje aardig voor hem. :wink:

Gr, je vriend Ferry

2 likes

12 likes

Gaan we weer naar Tenerife Ferry?
We zijn er nog niet uit. :bolivia:

2 likes

Nee we gaan eerst naar Kreta, nog nooit geweest, benieuwd hoe het daar is en natuurlijk na de zomer weer naar Tenerife :sunny: :wink: en doe ik je broer natuurlijk de groetjes :grin: (alleen jij weet wat ik bedoel :smile:).

4 likes

13 likes

Er is niet zoiets als één Tongji. Je hebt ze van enkele euro’s die echt heel belabberd zijn en aan de andere kant heb je fraaie en netjes afgewerkte versies al dan niet met complicaties, zoals de Merkur triple date hier een paar posts boven.

4 likes

Klopt, heb ook meerdere sites bekeken. Gebruiken ook in de verschillende Tongji’s horloges diverse uurwerken. Alle waar naar zijn geld toch :wink:

1 like

Daar is die weer😁

13 likes

Zoet hè van Ferry… :innocent:

Ter aanvulling op Ferry en als reactie op jouw gewaardeerd commentaar:
Je hebt gelijk. Maar er dubbelt wel eens vaker een topic. Daar ligt niemand wakker van, maar bedankt voor je verwijzing.

Toch is het hier ook leuk want in het Middel Kingdom worden er voornamelijk nieuwe uitgaven getoond en besproken. Heel nuttig want dan zie je nog eens wat die Chinezen tegenwoordig allemaal op de matkt gooien.

Deze themaweek van Ferry is toch een beetje anders, want hier krijg je als het goed is ook te zien wat er enige tijd geleden als Chinese waar bij de HF leden is binnengedruppeld. Het hoeft nu niet direct vintage te zijn, maar best veel Chinese ‘merken’ , merknamen en horlogefirma’s hebben een vrij korte levensduur en daarna hoor je er nooit meer iets van. Dan is het toch aardig als zo’n horloge, dat om wat voor reden dan ook door een HF lid interessant wordt gevonden toch nog eens wordt vertoont. Liefst met een verhaaltje erbij over actergrond, herkomst en -eventueel- geschiedenis.

Zie als voorbeeld mijn bijdrage over het Parnis horloge. Veel leesplezier in het ‘Middle Kingdom’ dus en -aanvullend- voor deze week ook hier voor met name de misschien wat oudere exemplaren.

5 likes

Je wilde toch een leer bandje 19mm die iets donkerder is dan de wijzerplaat. Moet je dat ook aangeven natuurlijk, genoeg aardige leden die wel zoiets hebben liggen :wink:

Staat er nu😂

1 like

Helaas pindakaas, geen chinees hier:

afhaal_chinees_400x400

2 likes