Themaweken horloges, "SHOW JE HORLOGE MET EEN CENTRALE ORANJE/RODE SECONDE WIJZER” het thema van deze week. Dit vanaf post 3724 (Deel 1)

Hier mijn reisje door de tijd, aan de hand van wat Tissots :innocent:

M’n oudste Tissot, daterend uit 1857, 4 jaar na de oprichting van Tissot. In die tijd werden onderdelen veel decentraal gemaakt, de uurwerken schoven langs allerlei vakmensen die thuis allemaal wat toevoegden. Uiteindelijk belandden de uurwerken en kasten bij een “comptoir”, zoals veel nu nog bekende horlogefabrikanten zijn begonnen die alle onderdelen samenstelden tot een horloge.
In dit geval in een fraai gedecoreerde zilveren hunter kast met een forse diameter van 60 mm:

Het uurwerk van deze vroege Tissot is een sleutelgewonden Lépine ankergang uurwerk met driekwartbrug:

In de tweede helft van de 19e eeuw kwam opwinden met de kroon in zwang, hier een van de eerste Tissots met kroonopwinding, een 18k mid size hunter uit 1877.

Rond de eeuwwisseling veranderde er van alles; Romeinse cijfers werden vervangen door Arabische, de “open face” modellen werden populairder en de “uittrekkroon” deed z’n intrede zoals te zien aan dit exemplaar met geblauwde stalen kast uit omstreeks 1916.

Rond die tijd kwamen ook de eerste polshorloges voor heren op de markt; Tissot begon daarmee in 1912:

In de Jaren 20 kwamen de “gevormde” kasten in zwang, zilveren wijzerplaten vervingen de emaille platen en er werd werk gemaakt van een gestileerd logo:

Jaren 30 ging gepaard met nieuwe mogelijkheden; rvs deed z’n intrede en er werd geëxperimenteerd met waterdichtheid; hier de eerste waterdichte Tissot uit 1937:

En een uit 1942:

In de jaren 50 verdwenen de cijfers geleidelijk van de wijzerplaten:

Begin jaren 60 moest alles strak:

Jaren 70 kwam met de geïntegreerde bracelet; de eerste Tissot daarmee was de bekende PR516:

Het kwartsuurwerk deed z’n intrede. Ook Tissot deed daaraan mee met een eigen uurwerk, het kaliber 2030:

En daarna de quartzcrisis met uitdagingen om het hoofd boven water te houden. Tissot experimenteerde met afwijkende kastmaterialen met de RockWatch uit berggraniet:

In de jaren 90 deed Titanium z’n intrede:

Vanaf 2000 moest alles groter en deden aanraakschermen hun intrede:

Maar mechanisch werd ook weer hip:

Maar dat moest dan wel te zien zijn aan de achterkant:

En je brengt tegenwoordig natuurlijk themahorloges uit; hier de 3x3 basketball versie van de Gent XL:

Een smartwatch heeft Tissot intussen ook, maar die heb ik nog niet dus dat moet nog even wachten :innocent:

21 likes

Ooooh… Is dat trouwens de limited of het productiemodel?

Wie dem auch sei, prachtig! En jij kunt 'm wel hebben! Bij mij helaas een tandje groot. Hulde!

2 likes

Grappig ook dat dat Einzeigers waren, een soort Meistersinger avant la lettre, zeg maar. Want ze waren zo inaccuraat dat de innovatie van een minuutwijzer nog mijlen ver weg leek.

Ik kan je echter niet echt helpen met een diepe reis de geschiedenis in aan de hand van mijn horloges. Ik heb alleen maar modern spul, met twee uitzonderingen:

Het gouden horloge van opa. Ik denk eerlijk gezegd 14 karaats gouden kast, maar da’s een gevoel, en niet omdat ik ook maar ene reet van goudmerkjes weet, ongeveer in 1960-1965 aangeschaft als zondags horloge, waarschijnlijk bij de Gorter in Emmeloord toen die nog bestond. Dat was de plaatselijke juwelier annex brillenboer die er ook nog staande klokken bij deed. Swanky tent wel, voor de polder, helaas teloor gegaan in de tijd.

De man die mij daar aan m’n eerste brillen hielp, toen ik een ventje van drie a vier was, is dezelfde gast die vorig jaar met pensioen ging van de lokale Hans Anders. Die heeft mij gewoon 45 jaar brillen aangemeten. Zijn opvolger is ook een echte local, die in dezelfde straat woont waar ik opgroeide onder het waakzaam oog van moeder, maar toch is het het einde van een tijdperk.

Dat dit hele riedeltje niet over horologie gaat komt omdat er echt niets opmerkelijks is aan grootvaders horloge. Het is een Duitse 34mm kast met daarin een onopmerkelijk Duits uurwerkje.

Het volgende vintage stuk is uit 1971. Ik heb daar in het NA topic uitvoerig over geschreven, dus ik beperk me tot de feiten: Universal Genève Ferrovie dello Stato Mk II. Emaille plaat, handopwinder, acrylglas. Ik merk dat handopwinders zonder datum vaker gedragen worden dan grootvader’s horloge, want quickset datums waren in de jaren 60 nog ene bonk ellende.

De reis houdt bij mij op met het meest technologisch vooruitstrevende horloge wat ik heb. De The Citizen met op licht aangedreven eco-drive uurwerk wat maar +/- 5 seconden per jaar af mag wijken.

Citizen staat wat mij betreft voor de culminatie van 10.000 jaar ontwikkeling in de tijdmeting, want ze hebben ook de absolute ne plus ultra onder de horloges uitgebracht. @jacobus kassa 1, alsjeblieft, kom er maar in met een 0100. Die doen +/- 1 seconde per jaar.

Overigens las ik net in het statelijke ochtendblad dat de Thorium-klok z’n intrede gaat doen. Ik vraag me af of die ooit op de pols gaat kunnen, want 1 seconde afwijking per 300 miljard jaar, en in een kristal te vatten.

Het fijne zul je er niet van leren, ik denk dat dit een stukje “nieuws in makkelijke taal” moet voorstellen.

9 likes

Mooie zonnewijzer. Meest nauwkeurige horloge ooit. Loopt altijd op tijd, hoef je nooit gelijk te zetten of op te winden. Loopt op zonne-energie. Lekker gecompliceerd ding ook. Wat voor uurwerk zit er in? :stuck_out_tongue_winking_eye:

9 likes

Wat een prachtig overzicht, Wilko! Hier zie je dus een selectie uit een wel welhaast museale verzameling. Heel bijzonder zo’n presentatie uit een collectie van horloges van allemaal één en het zelfde merk. De een nog fraaier dan de andere en met veel liefde en geduld gerestaureerd.
Chapeau voor je vakmanschap!

6 likes

werd ik geroepen? :slightly_smiling_face:
ja het 0100 uurwerk is tot op de dag van vandaag wel het beste uurwerk te verkrijgen (eco-drive wel te verstaan)
geen enkel uurwerk op deze wereldbol doet het momenteel beter.

9 likes

En last but not least, trekt zich niets aan van allerhande moderne flauwekul als zomertijd en zo

2 likes

Dat zou inderdaad eens afgeschaft moeten worden, die onzin. En al helemaal omdat de Duitsers de onzalige notie pushen om de standaard tijd (wintertijd) af te schaffen. Die zijn van de ratten besnuffeld, da’s een heel erg ongezond idee, zo ver van de zonnetijd of natuurlijke tijd af zitten. Bah.

4 likes

Dank! Dit is de kleinere uitvoering. Wel een beperkte oplage inderdaad. De reguliere uitvoering zou voor mij ook te groot zijn. In mijn beleving moet een horloge als dit klein zijn…

2 likes

Mooi horloge, maar euh, dresser, nee.
Te groot, complicaties, datum, stalen band.
Dan zou je een Uboot ook een dresser kunnen noemen :joy:.

4 likes

Dank je Lex :+1::pray:

1 like

Maakt erg weinig uit, gaat erom hoe je de dag indeelt, niet op welke tijd die klok dan precies staat. Het midden van de werkdag valt bijvoorbeeld voor echt bijna niemand op 12 uur :wink:

1 like

Een ouderwets Unitas / ETA 6498-1 uurwerk, ontwikkeld in de jaren 50 (als ik het goed heb)

In een wat moderner jasje; mijn oefenobject van twee jaar geleden

9 likes

Het probleem voor mensen in retail, zorg, fabriek en andere beroepen is dat de tijd voor je wordt ingedeeld. Ik kan min of meer doen en laten wat ik wil, maar 80% van de werkende bevolking heeft die luxe niet.

Er is plenty onderzoek naar gedaan: de standaardtijd zonder halfjaarlijkse wisseling is het gezondste voor mens & natuur.

2 likes

Idem ouderwets Unitas 6498-1 uurwerk uit de jaren 50
In een Duits horloge met aanpassingen aan het uurwerk bij Bruno Soehnle…
En in een gelimiteerd horloge NR 87 van 500 stuks al enige jaren in bezit.

Ben helaas niet zo handig als @BorisK dat ik dit zelf kan maken…
Deze vakschool zit in Duitsland en kunnen dit beter als ik dat is zeker…

7 likes

Monteren oké. Volledige nieuwe kloven ontwerpen, Sonnenschliff en Côte de Genève aanbrengen is effe wat anders :sweat_smile:

2 likes

Nou ben je handiger als ik want ik kan van dat alles wat jij noemt dus niks…
Maar jij hebt hem zelf gemaakt en dat is wel leuker… :+1:

3 likes

wat prachtig beschreven! Wow!!!

4 likes

Dank je Lex en natuurlijk ook voor je input. Oke je weet dat ik een tijd met dit thema bezig ben geweest. Nu tijd vrij gemaakt voor je horloge van M.J Tobias, heeft idd een cylindergang echappement met een cylinderanker uit de periode tussen 1875 en 1880 het geeft een oudere vorm van het ontsnappingsmechanisme aan :grin:, dit was de drukste periode van Tobias. Maar wil natuurlijk meer weten :wink:, is er iets te zien van markeringen en stempels op het uurwerk, dan zou je misschien zelfs een exacte produktie datum kunnen achter halen. Zit mij nu hier een beetje uit te sloven he Lex maar dat heb je natuurlijk wel door :wink:. Maar toch nog een vraag, hebben ze in Engeland ook niet zo’n lijst als mikrolist?
Ben er wel achter gekomen dat het niet veel waarde heeft, maar Tobias heeft ze ook gemaakt met een kroon en die zijn een stuk meer waard :smile: Heb natuurlijk wel de hele site van de familie Tobias gelezen, wat het ook niet echt duidelijker maakt. George was het zeker niet, hij was de handelaar die exporteerde naar de VS.

En wat je schrijft over de boerenstand, ik denk dat er nu ook nog boeren zijn die dat nog steeds doen. Vertrouwen op het verleden zullen we maar zeggen :wink:

Ook natuurlijk de hele site van Lepine gelezen, van deze man kan je gerust zeggen dat het een meester horlogemaker is waarbij sommige onderdelen die hij destijds ontwikkelde heden ten dagen nog steeds terug komen in horloges. Heel leerzaam deze site Lex.

Over Breguet had ik natuurlijk al veel gelezen, waaronder de ontwikkeling van de tourbillon waar men (vooral de rijkeren) heel blij mee was.

Grappig om te lezen dat de Franse en Zwitserse meesterwerken duurder waren dan de Engelse. En dan te bedenken dat zij begonnen met het kopieëren van de Engelse uurwerken.

Nog even en de Chinezen gaan de Zwitserse kopieën ook duurder en beter maken dan de Zwitsers :wink:.

Wat ik echt niet wist is dat de Engelsen als begonnen in 1500 met horloges en klokken.

Maar zeer leerzaam al die sites, kost wel veel tijd om ze door te spitten maar is het zeker waard. Dank voor je leerzame/plezierige verhaal :+1:

4 likes

Ik moest ook lachen om de foto, eigenlijk hoort dit horloge dus thuis bij Lex tussen al zijn pinquins :rofl:

2 likes