Pfff gelukkig - ik maakte me toch een beetje zorgen
Ga maar alvast nadenken waar ik straks mee kom, pfff dat gaat discussies opleveren verwacht ik
Jij hebt nog geen strafwerk gehad…
Let op, het nieuwe thema komt er zo aan. Heeft iedereen een paar uurtjes meer tijd om te discussiëren, vanavond en komende week
Goedenavond thema vrienden,
Themaweken “toon je microbrand horloge” dit vanaf post 2359
Jaja vrienden, ik weet het, er zijn al 2 topics waarbij dit voorbij komt. Zoals microbrand only en wat zijn jullie criteria, of definities van een microbrand.
Gisteren zat ik nog op watchUseek waar tot in 2022 een leuke discussie stond over wat nu eigenlijk een microbrand is. Hetzelfde geldt over het topic in het HF over de definities van een microbrand. Zoals bij watchUseek en op het HF zijn er diverse meningen wat nu eigenlijk een microbrand is. Op het HF was de laatste post in mrt 2024. Lijkt mij dus een leuk thema voor 1 week en wie weet wat voor discussies en horloges er voorbij komen, verras mij maar
Mijn beperkte definitie zal ik hierbij geven, welke dus niet de enige waarheid is. Vandaar dus, leuk als er 1 weekje discussies voorbij komen met natuurlijk ook de nodige horloges. Post je een horloge, vertel er dan bij waarom dit een microbrand is volgens jou en evt de specs van dat horloge.
Definitie microbrand: Een klein bedrijf dat vaak door 1 of een paar mensen is opgezet, waarbij men een horlogekast/band heeft ontwikkeld en waarbij men deze horloges over het algemeen door een ander laat produceren in kleine aantallen. Uitzonderingen daar gelaten. Hoezo een discussie. Heel simpel, er zijn ook grote bedrijven met naam en faam die ook uurwerken of componenten elders laten produceren en dit dan geen microbrand noemen. Laat de discussie maar losbarsten en post vooral veel microbrand horloges, let wel dit duurt dan hooguit t/m zaterdag en is zondag zoals gewoonlijk vrije keus dag.
En neem zeker een kijkje bij: https://www.watchuseek.com/threads/brands-that-should-no-longer-be-micro-and-other-thoughts.5371396/
En bij: Wat zijn jullie criteria, of definities, van een microbrand? - 11 van HorlogeOpa
Zal ik in dit thema veel moeten afkeuren, denk het niet. Dit keer laat ik dat aan de deelnemers over, die natuurlijk dan wel met goede argumenten komen en lief tegen elkaar blijven. Mag je kritiek hebben op mijn definitie, natuurlijk, ben niet van porselein
Ik trap af met de representator van Brunmontagne, wat in mijn ogen zeker een microbrand is, welke goed gelukt is en tevens een HFLE op het forum is geweest in 2021 .
Verder denk ik dat met dit thema, veel leden mee kunnen doen
Heb je dus meerdere horloges die in dit thema passen , probeer het dan over de week te spreiden en niet alles op 1 dag posten.
Hoop dat er weer veel leden meedoen met dit thema .
En natuurlijk kan je iedere dag een foto posten en zoals jullie weten, zondag vrije keuze dag.
En natuurlijk wens ik iedereen weer een leuke themaweek , en een beetje zon kan ook geen kwaad
Nou nou John, niet overdrijven he. Vertel jij maar eens wat meer over je Stabilo. Dan zal ik je alvast een voorzetje geven
Kijk hier maar eens naar:
Gr, je vriend
Roland Kemmner was in dienst bij Fricker als productie-ingenieur. Hij nam in 2007 jaar ontslag en begon een eigen bedrijf. Hij was betrokken bij de productie van Dreadnought en rondde het Precista-project af (als ik me goed herinner).
Hij biedt zowel Zwitserse als Chinese uurwerken aan onder zijn eigen merknaam.
Beslist een microbrand.
Deze week sla ik over.
Ik heb voornamelijk vintage horloges en heel veel zijn van onbekende en niet meer bestaande merken. Het wordt wat lastig om bij al die merken eerst een speurtocht te starten om te achterhalen of het ooit 60 jaar geleden een microbrand was.
Niet alleen microbrand, ook micro!
Ik schat 32 millimeter.
Hoeveel wil je er hebben hier? Ik kan er wel tientallen plaatsen Wil je dan van elk merk 1 voorbeeld of meerdere modellen binnen 1 merk?
Hier alvast een eerste voorzetje, 5 stuks

Hoffman is een merk uit Amerika en ontstaan in 2016.
Met het idee om de racechronograaf uit 1960 opnieuw uit te vinden.
De Racing 40 Midnight was het eerste horloge dat ze maakten en was een redelijk succes en in 2018 werd dit op Kickstarter geïntroduceerd en in 2019 werden de horloges aan een breder publiek voorgesteld en begon de verkoop vorm te krijgen.
Ze hebben quartz horloges en mechanische in deze stijl en wat duikhorloges voornamelijk met verschillende kleuren wijzerplaten.