Toon hier je penanker kampioenen

.
Zo mooi aan de buitenkant en zo eenvoudig (of mag ik primitief zeggen?) aan de binnekant.
Welk kaliber is dit?

3 likes

Inderdaad erg mooi, Lex.
Het blijft een kwestie van smaak, natuurlijk, maar ik vind veel horloges met penanker zeer geslaagd van vormgeving.
Het uurwerk is volgens mij een Lorsa, een Frans exemplaar; nu eens niet uit Besançon of de Jura, maar uit Annemasse, Haut-Savoie.

5 likes

:100:

Eens!

4 likes

“Lorsa” in Google brengt me o.a. HIER

Lorsa 651, dus :rightwards_hand:

Zoals ik al schreef in het topic “Welke vintage draag je vandaag” is dit een Lorsa 651.

4 likes

You loose some, you win some! :smiling_face:

2 likes

Te stil hier… en dat terwijl penankers niet echt bekend staan als stille uurwerken. :wink:

8 likes

(kruislings uit een ander topic)

2 likes

You don’t say!

Ik moet eigenlijk eens wat verse opnemen… twee jaar geleden al, jezus.

2 likes

9 likes

Tijd voor wat tikgeweld!

14 likes

Hongkong penanker ?!

Denk ik tenminste :innocent:

10 likes

Uurwerk lijkt identiek met een Frans HP (Parrenin) uurwerk.

Edit: "…faute d’investissement, la SA des Etablissements Parrenin est placée en redressement judiciaire en 1974…
Maintenue par ses cadres de reconduction d’exploitation en reconduction d’exploitation, elle est reprise en 1977 par son principal client, la société Remex International Precision Time LTD, de Hong Kong… "

Bron: Patrimoine en Bourgogne-Franche-Comté
(https://patrimoine.bourgognefranchecomte.fr/)

5 likes

Glaasje moet ik nog vervangen, het uurwerk loopt nu mooi op de werkbank, maar nog niet bij beweging.

6 likes

Sjieke Penanker! REF 21. Haha. Maar geen 21 steentjes denk ik? Welk uurwerk zit er in?
Mikrolisk geeft geen sjoege op LEROYAL, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al geprobeerd.

1 like

Le Royal is een merk uit de Besançon, ik zag ze wel vaker op Vinted en Leboncoin met mooie kasten, chique wijzerplaten en goedkope prijzen.

Zit nu al heel de avond om de pols, nadat het was blijven lopen. Gaat goed.

4 likes

Eén brok horloge geschiedenis daar, die omgeving van Villers-le-Lac en Besançon. Ik denk dat als je daar in een willekeurige tuin van een van die horlogedorpjes in de grond gaat spitten dat je dan een schop vol horloge onderdelen naar boven haalt.

2 likes

En wat radium…

3 likes

Ben bang van wel ja. De plantjes geven daar licht.

5 likes

Mooi horloge, zoals opvallend veel penankers.
Maar het uurwerk komt niet uit Besancon, Villers-Le-Lac, of de Franche-Comté, maar wat zuidelijker.
Het is een Lorsa, type 651, uit Annemasse, in de Haut-Savoie.

2 likes