Vintage horror story (Lisram, part II)

Disclaimer: niet voor gevoelige zieltjes. Mogelijk schokkend beeldmateriaal.

Zoals ik al eerder in de vintage thread toonde, kocht ik een tijdje terug op eBay een klokje dat ik gewoon té grappig vond om te laten liggen. Het verzenden uit Duitsland kostte meer dan het ding zelf - status defect, toestand best triest met verweerd en gekrast glasje en doffe kast. Het movement bleek een stokoude EB 698 uit begin de jaren '30 te zijn, wat uiteindelijk mijn geluk bleek; het ding was helemaal niet defect, maar gewoon zó vuil dat de robijnloze asjes het niet rondgedraaid kregen.

Nu goed, na een avond van demonteren, schoonmaken, smeren, herassembleren, poetsen en een nagelnieuw glas kondigde ik zo fier als een hele internationale gieterfabriek mijn resultaat aan: de magnifieke Lisram, 17 “medals”, “Swiss model”! Met dank aan @XXoF die opmerkte dat het LisRam is, en niet LisKam zoals ik eerder dacht. :grin:

[ PLOT TWIST 1 ]

Het was te mooi om waar te zijn, en in hindsight had ik het zelfs al op voorhand kunnen zien: het nieuwe glaasje dat ik geplaatst had, had ik onder te hoge druk gezet - wellicht een fractie te groot genomen. Zo hoge druk dat er blijkbaar al minuscule haarscheurtjes te zien waren in die laatste foto. Had ik natuurlijk in mijn euforie niet gemerkt.

Deze ochtend lag de Lisram klaar op de werkbank, en het hele glas was één grote barst rondrom. Ouch. Had ik achteraf gezien ook een foto moeten van maken, maar… wacht maar.

Nu goed, ik heb hier een aantal glazen liggen van in de vier cijfers, dus niets verloren toch?

[ PLOT TWIST 2 ]

En toen de fout: “ik neem dat glas er wel ff snel af”. Zonder het movement er eerst langs achter uit te nemen. De glazenknijper had er zich nog maar net goed rondgezet of… knal, en plots meerdere stukjes glas. En ééntje ervan nam in zijn vlucht de minutenwijzer mee tot in een hoek van 45° :dizzy_face:. Terug proberen rechtplooien bleek een brug te ver te zijn voor het vermoeide wijzertje.

Helaes Pindakaas. Andere wijzers zoeken? Met net toevallig de goeie specs? Ik zie het niet meteen gebeuren. En plus, dit is de magnifieke Lisram, waar originele parts vitaal zijn :sweat_smile: kuch.

Ooit geprobeerd om gebroken wijzers te solderen? Ik toen ook nog niet.

[ HET PLAN ]

Er liggen tientallen tot honderden wijzertjes in alle maten in de nalatenschap waarop ik mijn gepruts presteer, dus ik kon maar beter eens testen alvorens ik het echte werk aanvat, right?

De vrijwilliger werd brutaal onthoofd, for science.

Aanpak; eerst op maat gemaakte stukjes soldeer op elk van de stukjes wijzer proberen laten hechten, en daarna die met elkaar verbinden - en bidden dat dat sterk genoeg is. Uit een restje soldeerdraad met diameter 1mm stukjes op maat fabriceren van een grootteorde kleiner: ik was blij een loupe van x10 te hebben. Maar tinsoldeer is erg zacht dus dat viel mee.

Echt mooi is het resultaat niet in close-up… maar het soldeer houdt het!

[ MISSION: IMPOSSIBLE SOUNDTRACK ]

Goed, dan maar een schietgebedje doen en de stukjes Lisram erbij halen. Kwart ringetje aan de breukkant van het rondje, staafje voor de wijzer zelf…

PS: die foto was inderdaad met de stukken wijzer op rodico, wat ik hoopte zou volstaan om te beletten dat het aanzuigeffect van de plots vloeibaar wordende soldeer, de stukken zou verplaatsen.

PS2: dat bleek ijdele hoop te zijn.

PS3: rodico dat “smelt” is een gore rotzooi. :joy:

Dus dan maar het aambeeldje er bijgehaald, de wijzerstukken met een n°5 vastgehouden met links, en de soldeerbout met rechts…

Nou.

Kon erger uitgevallen zijn! Wel een pak krassen natuurlijk, ook al om er restjes gesmolten rodico af te krijgen. Dus dan maar een korte en héél voorzichtige oppoetsbeurt met 2 vierkante centimeter Cape Cod.

En dan the moment of truth… zou de wijzer het houden of toch afbreken bij het neerdrukken? Zou het überhaupt nog lukken om het uur te verzetten?

[ DE ONTKNOPING ]

Het gerepareerde wijzertje heeft er nu iets meer dan een volledige cirkel op zitten. Het zit een fractie van een millimeter hoger dan voorzien door het soldeer onderaan, en dat zie je als je er goed op let, maar storen doet het niet. Onder een loupe zie je ook wat “battle scars”, maar…

THE MIGHTY LISRAM LIVES TO SEE ANOTHER DAY.

[ AFTITELING ]

Dank voor uw volharding bij het lezen van dit epistel. :smile:

91 likes

Goed gedaan. Ik heb ook wel eens een wijzer aan elkaar gesoldeerd. Het gaat wel, maar het is een heleboel priegelwerk.

2 likes

De volhouder wint…
Je hebt nu wel 17 Metals verdient!

1 like

Wow, erg knap! Leuk geschreven en een magnifiek eindresultaat

1 like

Wat een gepriegel pffff heel knap :clap::clap::clap:

1 like

En spelende man, wat hebben we hier van geleerd? :rofl:
Mooi werk!

2 likes

Ha ha ha, mooi geschreven en leuk dat het gelukt is!

1 like

Chapeau! :tophat:

1 like

Mooi verhaal! En knap werk :+1:t2::+1:t2:

1 like

Complimenten! :+1:. Fraai gedaan.

1 like

Goed gedaan, mooi verhaal :+1:t2:.

1 like

Ervaring is de optelsom van al je stommiteiten, zei mijn grootmoeder zaliger. Ik heb een mooi brokje ervaring erbij dus :sweat_smile:

6 likes

:rofl: :rofl: :rofl:

Dank u wel voor deze. Je (of je grootmoeder zaliger) hebt net een stuk van mijn leven goedgepraat en zin gegeven :joy:

3 likes

Knap gedaan!

Mooi verslag :smile: :+1:
Het leek wel een koortsdroom

Goed, nu de brandjes geblust zijn: welk bandje verdient deze The Revenant style survivor?
@Onrust suggereerde mint bever, maar bever is aan deze kant van de plas bijna onvindbaar en in mint is het al helemaal onbegonnen werk :smile: of het moest zijn zoals @Gjgle77 suggereerde dat @Lexaf commissies aanneemt… :sunglasses:

De opties die op de virtuele tafel liggen:

Ik neig licht naar optie 1 of 5, maar alles ligt open :wink:

Mighty Lisram bandjesonderzoek
  • Optie 1: Green Alligator
  • Optie 2: Mint calf leather
  • Optie 3: Green teju
  • Optie 4: Green lizard
  • Optie 5: Green python

0 stemmers

1 like

Mooie selectie! Benieuwd wat het gaat worden!
Ik heb 1 gekozen maar die python is toch ook wel hysterisch lekker!
Heerlijk leesvoer ook! Knap opgelost die wijzer! Mocht het nog eens losgaan: een splintertje kunststof of lichtmetaal over de breuk lijmen met een puntje transparante 2-componentenlijm. Zou gezien bovenstaand resultaat ook moeten werken, wel priegelen! Heeft iets meer flex en wordt niet bros (tin wel).

1 like

Spannend verhaal, mooi horloge en nóg mooier met python!!

Prachtig verhaal, heerlijk geschreven, dank voor het delen :rofl::+1: