Noem het een uitzicht! De eerste foto’s beloofden niet dit resultaat.
Vakwerk!
Een zeer indrukwekkende restauratie inderdaad!!
Deze AS 1950 had -1 keer raden- problemen met de wijzerklemming.
Ik dacht dat het een emaille wijzerplaat was. Maar toch niet.
Wel fraaie Breguet stijl.
Er heeft een secondenwijzer op gezeten ooit. Maar ik vind het zonder ook wel mooi.
Mooi plat…
En wieltje kunnen knijpen of vervangen?
Kunnen knijpen ja. Met het tooltje dat ik een tijdje geleden heb gekocht lukt dat steeds beter…
Onder het motto wie’t kleine niet eert ist groote niet weert… brocantevondst weer levend gemaakt OPTIMA ART DECOOTJE
Bij aanschaf
En met wat aandacht
Stond stil van jaren in een lade te liggen en draait al enkele dagen mooi op tijd
Ik had een leuke mazzel vorige week. Van een kennis een leuk projectje gekregen.
De kroon had alleen nul effect dus daar zat een manco.
Transmissierad miste volledig.
En een beurtje mocht ook wel.
Toch kreeg ik hem niet gelijk fijn lopend… veerton en derde wiel hoogte aangepast, want die konden elkaar raken.
Spiraal geplooid
En het anker bleek gechipt dus die ook vervangen.
Nou daar spugen we niet op!
Glaasje met loupe was niet niet meer te redden.
Een passende vervangend glaasje staat al in de Cousins winkelwagen, maar gisteren net al een pakketje van ze ontvangen dus dat kan later altijd nog…
En dan het resultaat:
knap werk
Mooi geworden!
Heel fraai! En het lukte dus ook om het transmissierad te vinden?
welk tooltje bas?
Ja heb wat ETA donor uurwerken en stukken.
Zeker de moeite waard dit exemplaar, Gefeliciteerd!
Vraagje die hopelijk in dit topic goed op z’n plaats is: ik probeer dus een Seiko op te knappen waarbij op de wijzerplaat een paar kleine puntjes zitten. Het is geen “los” stof, ik krijg het niet weggeveegd, en ik heb nog niets “harders” ondernomen dan dat. Ik ga er vanuit dat het een soort verwering of aanslag is, en overweeg de kleine puntjes aan te stippen met op kleur gebracht verf. Ik kan de kleur testen op de rand van de wijzerplaat, de verwering rond de rand is namelijk niet zichtbaar. De wijzerplaat heeft ook een zekere textuur waardoor ik hoop dat een kleine “retouche” niet opvalt. Alternatief is natuurlijk er met m’n tengels vanaf blijven.
Kunnen jullie tips geven?
Foto upload lijkt niet te werken dus foto’s kan ik later delen
wijzerplaten, ik heb het ook al een aantal keer geprobeerd bij horloges.
Mijn werkwijze nu is op blazen en met een zacht kwastje licht vegen na “AFBLIJVEN”
Iets proberen te verbeteren gaat bij mij 99,9% van de tijd verkeerd.
Ik kijk liever tegen een vlekje aan wat er al 50 jaar zit, dan tegen een blank stukje staal waar ik de lak heb kapotgemaakt.
Repareren is niet voor me weggelegd maar opwinden en batterij vervangen gaat nog aardig
We zijn weer aardig bij

Fixed that for you. Beginnen kan altijd.
Zal nog ff de foto plaatsen. Het is niet erg, maar het zou leuker zijn als die paar stipjes minder zichtbaar zouden zijn;
Zo is het ook. Ik ga dan ook liever niet verder proberen de plekjes weg te krijgen, liever maskeer ik ze. Maar ik weet niet of dat verstandig is, 0 ervaring.
Ze zijn echter ook zo klein, dat als een miniem drupje verf toch ook zo veel kwaad niet kan, dus ik neig er wel naar om het te proberen.
De kast en achterdeksel zijn inmiddels naar mijn zin
Zelfs zo’n klein puntje verf kan toch heel wat narigheid veroorzaken (ervaring mee!). De kleur kan na droging toch wat anders uitvallen, het stipje verf is bijna altijd groter dan het vlekje wat er zit en je ziet het ALTIJD. Mijn advies: NIET DOEN. De tandjes des tijds zijn onverbiddellijk en er zijn wel heftiger beschadigingen aan een vintage horloge die er meestal gewoon voor zorgen dat het horloge er ook uitziet als een vintage horloge. Hoort er gewoon bij.
Als een beschadiging goed te herstellen is, zoals je dat hier heel mooi bij het kastje en de caseback gedaan hebt is het wel ok, maar bij wijzerplaten is het parool meestal: afblijven.