Fixed that for you. Beginnen kan altijd.
Zal nog ff de foto plaatsen. Het is niet erg, maar het zou leuker zijn als die paar stipjes minder zichtbaar zouden zijn;
Zo is het ook. Ik ga dan ook liever niet verder proberen de plekjes weg te krijgen, liever maskeer ik ze. Maar ik weet niet of dat verstandig is, 0 ervaring.
Ze zijn echter ook zo klein, dat als een miniem drupje verf toch ook zo veel kwaad niet kan, dus ik neig er wel naar om het te proberen.
De kast en achterdeksel zijn inmiddels naar mijn zin
Zelfs zo’n klein puntje verf kan toch heel wat narigheid veroorzaken (ervaring mee!). De kleur kan na droging toch wat anders uitvallen, het stipje verf is bijna altijd groter dan het vlekje wat er zit en je ziet het ALTIJD. Mijn advies: NIET DOEN. De tandjes des tijds zijn onverbiddellijk en er zijn wel heftiger beschadigingen aan een vintage horloge die er meestal gewoon voor zorgen dat het horloge er ook uitziet als een vintage horloge. Hoort er gewoon bij.
Als een beschadiging goed te herstellen is, zoals je dat hier heel mooi bij het kastje en de caseback gedaan hebt is het wel ok, maar bij wijzerplaten is het parool meestal: afblijven.
Eens ondanks de successen die hier heel af en toe passeren…de mislukkingen worden meestal niet gepost
Dat!
Dat topic ben ik destijds gestart (onder mijn vorige account). Vlak daarna raakte ik in de ban van een andere hobby, dus het bleef klungelen.
Na een clinic van @Vinwat heb ik het sleutelen weer serieus opgepakt. Het leren dan. En ja, nu lukt het wel . Inderdaad: het is een kwestie van heel veel oefenen. En: mijn blunders post ik niet meer.
Ja dat weet ik nog, je bent er even uit geweest.
Ach als ik weer eens een blunder maak dan schaam ik me niet om hem te posten, zo leren we allemaal
Dat is ook weer waar.
Dan ga ik niet eigenwijs doen. Ik veeg er nog eens een penseeltje langs, en dan houd ik het daarbij
Bedankt voor de feedback!!
Een leuke uitzondering. Een FE 233-xx met een stalen kast.
Het betreft een FE 233-68-E-21. Dochterlief (7) heeft het meeste van het uurwerk uit elkaar geschroefd

Loopt zeer netjes voor een grabbeltonner!
Kast ook aangepakt. Moet alleen nog een spanringglaasje in. Had 315 besteld en moest dus een 316 zijn…
Merk dat de minuutwijzer nu af en toe het glaasje raakt… dus dat kan echt niet.
Vrees de befaamde wijzerspanning van FE… prachtig lopende secondewijzer en de minuutpijp zegt “bekijk het maar”
Vandaag een Enicar onder handen gehad. Uurwerkje is een AR980. Het horloge is bijvangst uit een lotje.
Als ik zo de archieven op zoek, dan zou dit uit de jaren '60 moeten komen. Echter, dit uurwerkje heeft geen incabloc, en nog balansschroeven op de balans. Ik verwacht dus, dat dit nog wel wat ouder is. De nieuwe Ranfft heeft het wel vaker mis met jaartallen…
Geen echte verrassingen bij dit uurwerkje, het loopt als een trein. Helaas is de kast flink aangetast, en dat doet toch wel wat afbreuk aan dit horloge. Ik heb de kast wel zo ver mogelijk opgepoetst, zodat het er weer redelijk uitziet, maar eigenlijk zou je de kast opnieuw moeten laten vergulden. Dat zou op zich wel een optie zijn geweest, als de kast niet zo’n dunne lugs en bevel zou hebben…
Wat heb je die brush netjes gemaakt zeg
Dank! Was makkelijke dan dat ik dacht. Een AliExpress 3 klauw op de boormachine. Die geklemd in de bankschroef. Op de dremel van de Action een een scotchbrite achtig wieltje van wederom one Ali en de kast laten draaien en met de dremel zo netjes mogelijk heen en weer.
Daarna de kast met de Lidl schijfschuurmachine tot korrel 5000 .
Mooi bedachte oplossingen Heb zelf voor oa het achterdeksel dit gebruikt:
Pneumatisch slijpertje en dan in dit geval de caseback er tegenaan plakken. Dus ook geprobeerd met het glas maar dat werkte niet.
Heb je na korrel 5000 nog iets gebruikt? Zo shiny is de kast dan nog niet, toch? Ik merkte dat ik met polijstmiddel voor autolak een opmerkelijk goed resultaat kreeg vanaf 3000 (5000 heb ik niet liggen). Het polijstmiddel voor lak leek me iets minder aggressief dan van die polijstpasta.
Een snelle haal over de polijst machine.
Moet proces nog wel verbeteren. Als je goed kijkt zie je soms een verkleuring dus moet meer koelen. En misschien wat olie op de schijf bij hogere korrel…
Helemaal perfect hoeven ze niet te zijn, maar even wat strakker maakt grote verschillen.
Complimenten hoor ! Deze heb je echt super mooi opgeknapt
Kwam een “klant” met een Tusal chronograaf bij me die wel eens vaker wat bij mij laat herstellen. De wijzers waren niet uitgelijnd en de startknop van de chronograaf zat vast. Of ik wilde kijken wat er mee aan de hand was.
Zit een Landeron 248 in.
Hamer afgebroken. @TKH vertelde me dat dit een berucht probleem is. Een kak ontwerp.
Dus een nieuwe NOS hamer weten te vinden en er weer ingezet. De veer van de startknop was op een of andere wijze aan de verkeerde kant van het palletje op de hevel beland. Dus ook die weer teruggezet.
Daarna een hoop gepruts met de afstelling van de chronograafwijzer. Het nulpunt was iedere keer anders.
Bleek dat ik de hamer nog moest “afstellen”. Op de hamer zit een conische schroef die er voor zorgt dat de armpjes uit elkaar worden gedrukt en daardoor dichter bij het eivormige schijfje van het secondenrad komt.
Deze zo goed als zo kwaad ingedraaid totdat ik zoveel weerstand voelde en ik bij mijzelf dacht: als ik nu doordraai breekt hij net zo hard weer af.
In overleg met de eigenaar besloten om het zo te laten. Komt behoorlijk dicht naar het nulpunt toe, maar voor 97% tevreden.
Daarna de band nog even door de ultrasoon gehaald en het uurwerk ff afgesteld. Liep 30/40 seconden per dag te snel. Nu schommelt hij mooi rond de nul.
Weet iemand iets meer te vertellen over dit horloge? Zit dus een Landeron 248 in. Maar ik kan er verder niet echt iets meer over vinden. Jaren 60? Of 70?