Tudor/Kenissi ontwikkelt een in-house chronograaf uurwerk

Tudor/Kenissi ontwikkelt een in-house chronograaf uurwerk

Tudor timmert de laatste jaren lekker aan de weg. Het is bijna teveel om op te noemen; het openen van tal van nieuwe boutiques, werken met nieuwe materialen, METAS certificering (waarbij ze de wens hebben uitgesproken de hele collectie METAS-certified te willen hebben), heel-veel nieuwe modellen en een gloednieuwe state-of-the-art productiefaciliteit in Le Locle waarbij robots de helft van het werk doen.

Nieuwe productiefaciliteit van Tudor en Kenissi

Only Watch
We zijn halverwege 2023 en terugkijkend op de releases van Tudor is er één model wat er voor mij uitspringt, en dat is de “Only Watch” uitgave van de Tudor Prince Chronograph. Behalve dat Tudor het aandurft om terug te grijpen op de naam “Prince” is het uurwerk voor mij het grootste nieuws. Want in dit unieke horloge huist een gloednieuw prototype chronograaf uurwerk in-house ontwikkeld door Kenissi. Nu heb ik vorig jaar al een keer een artikel geschreven over de uurwerken van Tudor-Kenissi, dus eigenlijk is dit een vervolg daarop. Ik probeer dan ook niet teveel te herhalen.

Kenissi prototype chronograaf
In de press-release van Tudor hebben ze het nieuwe prototype uurwerk flink in de schijnwerpers gezet. En terecht! Want dit geeft ons een inkijkje in de toekomst van Tudor. Van ingekochte ETA uurwerken naar volledig in-house uurwerken die behalve COSC ook nog METAS gecertificeerd zullen zijn en flink de wind uit de zeilen halen van concurrenten.

Tudor “Navitimer”
Nu heeft Tudor natuurlijk al een uurwerk met een chronograaf, in de Tudor BB Chrono, de MT5813. Alleen is dat geen Ă©cht Tudor-Manufacture omdat het in de basis een uurwerk is van Breitling, de befaamde B01. Breitling en Tudor lenen elkaar uurwerken uit; Tudor de drie-hander die o.a. in de Pelagos en BB58 zit en Breitling zijn chronograaf die ook in de Navitimer en Chronomat zit. Nu is het wel zo dat Tudor enkele aanpassingen (of specificaties) heeft laten doen op de B01. Waaronder de afwerking (‘sand-blasted’ in plaats van ‘polished’) en
 (dat kan ik helaas niet vertalen): “regulator, made up of a free sprung balance wheel with four adjustable masses” .

247918863d193335a4e4461fba85d3b7
Breitling B01 in-house

Tudor MT5813 gebaseerd op de Breitling B01

TUDOR MT59XX
Het nieuwe prototype uurwerk is net als de huidige chronograaf van Breitling een column wheel chronograph. En ook de verdere specificaties zijn hetzelfde zover ik dat heb kunnen vinden. Nu is aan de foto wel al te zien dat het uurwerk er iets anders uitziet en qua afwerking meer in lijn ligt met het eigen uurwerk van Tudor/Kenissi; de drie-hander en GMT. In het persbericht heeft Tudor zijn ook de dimensies opgesomd. Ik was zelf benieuwd of het prototype uurwerk wellicht dunner en kleiner is dan de B01, maar helaas zijn de dimensies vrijwel gelijk met een diameter van ca. 30,8mm en 7,2mm dikte.

Kenissi Prototype MT59XX, mogelijk ter vervanging van de MT5813/B01

Wat exact de reden is dat Tudor vol inzet op een eigen chronograaf in plaats van door te gaan met de B01 van Breitling is gissen, maar ik doe een poging.

De release van de B01 was destijds “a big thing” voor Breitling, inmiddels 14 jaar geleden. Het merk heeft altijd al bekend gestaan om zijn chronograaf horloges, maar deed dat vaak met Top-grade uurwerken van Valjoux (tegenwoordig onderdeel van ETA) die vervolgens ook COSC werden gecertificeerd. Maar na 5 jaar van ontwikkeling lanceerde Breitling in 2009 de nieuwe Breitling Chronomat met het “first ever” eigen in-house uurwerk, de B01. Een enorme prestatie! :100:

Enkele jaren later in 2017 kondigde Breitling en Tudor een partnership aan waarbij Tudor de B01 van Breitling zou gaan gebruiken voor de Black Bay Chrono die op datzelfde moment is gepresenteerd. Mogelijk dat Tudor noodgedwongen het partnership is aangegaan om de BB Chrono op tijd uit te kunnen brengen en niet nog jaren te moeten wachten op de ontwikkeling van een eigen chronograaf. Nog los van de kapitale investering van vermoedelijk miljoenen Zwitserse Franks.

Nu Tudor de B01 gebruikt kunnen ze rustig verder ontwikkelen op hun eigen in-house chronograaf die we mogelijk al snel gaan zien
 Want nu het uurwerk al wordt gebruikt in deze “Only Watch” Prince kunnen we voorzichtig concluderen dat we toch minimaal al over de helft zitten qua ontwikkelingstijd. :pray:

De 5 jaar ontwikkeltijd van de B01 van Breitling lijkt overigens ongeveer gelijk te zijn aan het eerste manufactuur uurwerk van Kenissi (de drie-hander MT5602) die in 2015 werd gelanceerd voor de Black Bay 41mm, 5 jaar nadat Kenissi aankondigde hiermee aan de slag te gaan.

Persoonlijk vind ik het enigszins een spijtige ontwikkeling dat Tudor bezig is met een eigen chronograaf, omdat ik zowel Breitling als Tudor een warm hart toedraag. Dat Breitling na exact 125 jaar bestaan een compleet in-house uurwerk weet te ontwikkelen wat zo goed presteert vind ik een enorme prestatie. :clap: Ik zou het mooier vinden als Tudor daarmee verder gaat en dat samen met Breitling verder ontwikkelt. Maar deze stap van Tudor laat wel zien dat ze steeds meer de richting van hun grote broer Rolex (eerste keer dat ik het noem :cowboy_hat_face:) op gaan als ‘manufacture’, met een collectie van horloges en uurwerken met de hoogste specificaties en standaarden, wat voor Tudor METAS zal zijn.

Het partnership van Breitling en Tudor was in 2017 aangekondigd en er is uiteraard nooit bekend gemaakt voor welke duur dat zou zijn, maar het zou bijv. kunnen dat de eerste termijn van het partnership in 2027 afloopt, na een eerste 10 jaar termijn. Ook al blijf ik mij wel afvragen wat Tudor nog verder kan verbeteren aan het in-house uurwerk van Breitling, behalve onafhankelijk te zijn van Breitling. Wat wellicht de voornaamste reden is. :grimacing:

Breitling B01 in-house

MT5602-U MASTER CHRONOMETER
Nog even een leuk uitstapje. In de onlangs gepresenteerde Tudor BB41 Burgundy METAS huist het caliber MT5602-U, waarbij de letter U staat voor het METAS-certified uurwerk. Ook de finishing is net iets anders dan wat we eerder hebben gezien bij de uurwerken van Tudor en wijkt ook af van het standaard MT5602 uurwerk die we in de standaard OG BB41 vinden. Qua specificaties lijken beide uurwerken wel hetzelfde te zijn, maar 100% zeker weet ik dat niet. :face_with_monocle:

Links het standaard COSC 5602 uurwerk en rechts het 5602-U "MASTER CHRONOMETER uurwerk

Kenissi voor Fortis, Tag Heuer, Breitling, Chanel, Norqain
Nu is het geen geheim dat de uurwerken van Kenissi (drie-hander en GMT) ook zijn te vinden in de duurdere modellen van Fortis, Tag Heuer, Breitling, Chanel en Norqain.

Opvallend genoeg noemt het relatief nieuwe horlogemerk Norqain het een “Manufacture Caliber NN20/2”, maar geeft bij navraag wel toe dat het uurwerk in de faciliteit van Kenissi wordt gemaakt. Zelf geven ze aan dat de term “manufacture caliber” betekent dat het uurwerk niet voor iedereen beschikbaar is en in opdracht wordt gemaakt. Daarom blijven termen als manufacture caliber en in-house altijd een grijs gebied. :fire:

Het is natuurlijk maar de vraag of Tudor doorgaat met het leveren van hun uurwerken aan andere horlogemerken. Het is ook voor te stellen dat Tudor hier op een gegeven moment mee stopt. Een beetje net als wat Swatch Group heeft gedaan met de ETA uurwerken. Ik kan me dat wel voorstellen, want behalve voor het geld heeft Tudor er weinig belang bij om hun eigen uurwerken te verkopen aan concurrerende horlogemerken. Maar ongetwijfeld is dat ook afhankelijk van de volumes en capaciteit. Mogelijk dat dit pas gaat spelen als Tudor een tekort krijgt aan eigen uurwerken en alles nodig heeft voor de eigen productie van Tudor modellen.

De ontwikkeling van een geheel in-house chronograaf uurwerk heeft mij in ieder geval verbaasd en vind ik een interessante ontwikkeling. :nerd_face: Ik vind Tudor dan ook één van de meest interessante horlogemerken en ik denk dat het merk ons nog veel vaker zal verbazen de komende jaren. :muscle: Zeker zolang ze modellen uitbrengen in een goede mix van ‘heritage’ en de wat meer gedurfde eigen designs waar de Pelagos serie een ijzersterk voorbeeld van is.

77 likes

Heerlijk stuk! Dank voor het delen.
Inderdaad jammer dat ze het uurwerk niets iets dunner hebben gemaakt.

4 likes

Interessant stuk, leuk om te lezen. En dat terwijl ikzelf eigenlijk niet zoveel met Tudor heb.

1 like

Dank voor het interessante stuk. Geeft een mooi inzicht in de ontwikkeling en koers van het merk (dat ik een warm hart toedraag) Tudor

1 like

Allemaal leuk op HF: plaatjes kijken, nieuwe aanwinsten bewonderen, poezentopic, ontsporende topics

Maar zo’n verhaal is echt een welkome toevoeging! Bedankt :+1:

8 likes

Wow, bedankt voor dit informatieve en super-professionele artikel!
:muscle: :100:

3 likes

Sterk topic!
Goede toevoeging

1 like

Leuk stuk!

1 like

Nice, bedankt voor het delen en schrijven!

1 like

Dank voor het delen!

1 like

Lekker stuk leesvoer :+1:

1 like

:ok_hand:t2:

1 like

:ok_hand:t2:

1 like

Interessant stuk. Qua uurwerken zijn ze goed bezig bij Tudor.
Alleen vind ik het qua modellen aanmerkelijk minder interessant.

2 likes

Graag gedaan! En insgelijks voor jouw ‘battle’ stuk. :ok_hand:
Wat dat laatste betreft heb ik bij Tudor altijd het idee dat ze niet altijd al hun kaarten op tafel leggen.

Mooi stukje proza

1 like

Geweldig stuk om te lezen! Bedankt.

1 like

Heerlijk zulke prachtig geschreven stukken.

1 like

Mooi artikel voor HF :ok_hand: Ik zie wel eens zwakkere bijdragen voorbij komen. Ga zo door!

Is dit uurwerk bedoeld voor een zichtbodem? Ik zie dat eigenlijk nooit bij Tudor.

2 likes

Enkele Tudors hebben een open back case, waaronder de BB58 925

2 likes