Tweefactor Verificatie - Handleiding!

Hierbij een handleiding voor degene die het lastig vinden om tweefactor verificatie te activeren. Ik weet dat er een ander topic loopt, maar daar is de discussie gaande en zo verdwijnt deze handleiding snel naar de achtergrond. Graag hier dus geen discussie starten. In de FAQ is het ook zichtbaar voor iedereen die nog NIET is ingelogd.

Ik heb het zo eenvoudig mogelijk proberen te maken voor iedereen!

Mocht dit niet gewenst zijn @anon45872503 dan haal ik de post weer weg!
Maar ik dacht; zo helpen we elkaar verder!

33 likes

Mooi initiatief!

Voor degenen die geen zin in / behoefte hebben aan externe authenticators, hier een oplossing die ook werkt.

Altijd handig om keuzes te hebben :wink:.

7 likes

Ow? Dacht dat dit een 2fa sleutel betrof.
Zoals dit

1 like

Die fysieke versie is veel handiger en gemakkelijker.

Ik vul gewoon mijn verjaardag in en hapsakee ben binnen.

1 like

@RDK Ik zal hier ook even een handleiding voor maken! Dat kan inderdaad ook. De “fysieke” sleutel is eigenlijk een beetje misleidend zie ik nu, je kunt namelijk gewoon een extra code bedenken ipv een fysieke sleutel

3 likes

Maar dit breekt dan toch het hele doel van 2fa?

Als je een datum pakt, lijkt mij dit toch super makkelijk te breken met iets als hashcat of hydra ofzo?
Niet dat ik hier zelf ervaring mee heb. Maar een datum 4 tot 8 cijferige code lijkt mij geen kunst tegenwoordig.

Of mis ik iets?
Bij een autenticator app is er ook een code natuurlijk, maar die is steeds maar kort bruikbaar en veranderd dan automatisch.
Een fysieke sleutel zoals ik hierboven liet zien, is nog een heel stuk veiliger, maarja. Dan moet je geld gaan uitgeven en ook meteen 2 kopen voor het geval je er 1 kwijt raakt.

1 like

Het hoeft geen cijfercode te zijn. Het is simpelweg een extra barrière.

2 likes

Nee, aangezien die 2FA zich fysiek op het apparaat waarop je wilt inloggen afspeelt.
Ik kan er voor kiezen om mijn schermbeveiliging op te heffen dmv vingerafdruk (welke ik niet gebruik) of 5-cijferige pincode.
Een hacker kan er dus niets mee op afstand.

1 like

Aa top. Dan heb ik niets gezegd :sweat_smile:

1 like

Ik heb de QR code uit je handleiding nu al 5x gescand, maar het werkt echt niet…

6 likes

Goed dat HF dit doet. Gisteravond Microsoft Authenticator gedownload en gebruikt en dat ging vlekkeloos. Voor mijn werk gebruik ik ook dit soort apps.
Maar wat ik me nou afvraag (beetje noob hier)… Het installeren en gebruik ging zo kinderlijk eenvoudig. Stel dat iemand mijn wachtwoord weet en zelf zo’n app download, dan is ie toch ook zo binnnen?
Stel dat mijn telefoon het begeeft, wat dan?

Hij heeft niet de juiste instelsleutel die hf heeft gegenereerd voor jouw 2FA app.

1 like

Dank! Maar HF weet toch niet welke telefoon ik gebruik voor die app? Die is gekoppeld aan hetzelfde mailadres als van het forum, is dat het dan?

Nee dat heeft er niets mee te maken. Het is een zelfde soort systeem als de bijna een Reader van de bank.

1 like

Ik heb een HF login en ww, daarvoor heeft HF voor 2FA een QR code/instelsleutel afgegeven die ik in mijn google authenticator app heb ingevuld.

Iemand die mijn HF login en ww kent kan niet inloggen op HF want er moet ook een juiste 6-cijferige uit de app ingevuld, zonder instelsleutel van mijn login lukt dat niet.

2 likes

Heb even ge-AI’d (Gemini) en ik denk dat ik het nu snap. Ik moest natuurlijk al ingelogd zijn voordat ik die QR krijg.

Ik neem aan dat dit een grapje is;)

Als dat niet zo is: je moet de QR code van je scherm scannen, niet van de handleiding

Oh man wat kan ik irrationeel slecht tegen AI gegenereerde afbeeldingen :no_mouth:
Doet uiteraard niks af aan je goed bedoelde intenties.

2 likes

Drama aangemeld en twee factor
Zou ik een mail krijgen om verder te gaan.
Komt geen mail. ???
Nieuw E Mail gemaakt krijg ik wel een mail.
Waarom werkte mijn E mail niet meer ?
Ging jaren goed Apple Me werkt dat niet ?
Werkte eerst wel en opeens niet meer ?