Van de mods: Verandervoorstellen

Vrinden,
Omdat de laatst ingevoerde regels in combinatie met de nieuwe mogelijkheden (trustlevels, vlaggen etc) niet ideaal lijken, willen we graag proberen daar iets aan te doen. Nu zijn er wel al een aantal ideeën maar wellicht hebben jullie er ook nog wel een paar waar wij nog niet aan gedacht hadden. “Wij”’ ziet er overigens iets anders uit dan een tijdje geleden want Mcfr (Marco) is gestopt als moderator. Nadat hij vele jaren zijn ziel en zaligheid in het forum heeft gestopt vond hij het mooi geweest. Hij blijft uiteraard horlogeliefhebber en lid, dus we zullen hem nog wel voorbij zien komen hier. Wij danken hem voor al zijn inspanningen!!
Ook Henrik doet een klein stapje terug. Hij blijft de eigenaar (en dus de boel betalen) maar zal zich minder actief met het forum gaan bezighouden. Gebeurtenissen en problemen op het forum waar we normaal de eigenaar (Henrik) voor benaderen heeft hij overgedragen aan mij.
Omdat het aantal moderatoren daarmee ook minder is geworden zijn we inmiddels in gesprek met versterking op dat gebied en daarover binnenkort meer.

Enfin, de voorstellen en ideeën die er zijn zal ik hierna uit de doeken doen. En let wel, daarmee is het niet gezegd dat het dit ook wordt. Jullie reacties op deze post laten we zwaar meewegen!!
Allereerst het verkoopgedeelte.
De mogelijkheid tot verkopen is nu naar tl-2 en dat lijkt goed te gaan. Je moet echter zelf blijven opletten met wie je zaken doet.
Het schorsen voor één dag voor reageren in het verkoopgedeelte wordt een beetje aangepast. Is je advertentie een uur na plaatsing nog niet compleet? Dan wordt hij gewoon verwijderd.
“Uppen” van de advertentie gaat naar één keer per week.
De advertentie met meerdere bandjes (nr 3 verkocht, 6 gereserveerd etc) moet ik nog iets voor bedenken. Wellicht biedt een apart gedeelte (“onderdelen en bandjes”) enig soelaas.
Verkochte horloges moeten naar een eigen sectie. Het is nu inderdaad rommelig en het zou fijn zijn als alles wat verkocht is, wordt verplaatst.
Het lijkt wenselijk om meerdere gedeelten te hebben.
Bijna alles zit nu in “Algemeen” terwijl wat extra mogelijkheden wel handig zijn.
Een apart gedeelte voor “is dit echt, wat is dit waard, weet iemand wat dit is” voorkomt veel ergernis. Als je iemand wilt helpen kan je dat daar doen, en vind je dat iemand zich eerst maar eens voor moet stellen of erger je je aan die vragen, dan ga je er gewoon niet heen.
Off Topic is ook wel een spannende. Er is behoefte aan én het gaat steeds mis. We hebben daar vanalles gezien en meegemaakt. Beledigingen, bedreigingen maar ook schitterende initiatieven zoals meetings, koopadviezen etc.
Uiteindelijk hebben we hem gesloten omdat we als beheerders bijna een dagtaak hadden aan het modden. Als we hem opengooien moet er dus wel wat gebeuren.
Een rondje Off Topic langs de internetfora leverde (behalve rode wangen) mij het inzicht op dat als het ergens écht uit de hand loopt, het zelfcorrigerend vermogen van het forum in werking treedt. Als meerdere mensen een vlag plaatsen, sluit het topic vanzelf. Maar nóg mooier zou zijn als daar alles mag. Niet geschikt voor tere zieltjes en niet voor beheerders. Als je daar niet tegenkan, heb je er ook niets te zoeken. Plaats wat je wilt, alle onderwerpen toegestaan. Er is echter ook en keerzijde. Wordt je daar afgebrand, beledigd, uitgelachen en zelfs bedreigd, dan sta je er alleen voor. Wij komen er niet en zijn niet verantwoordelijk (die timmer ik juridisch wel dicht).
Overigens, als alles mag mag vlaggen dus ook!
Gevolg daarvan is wel dat de horloge-gerelateerde gedeelten schoon blijven van alle onzin en dat weer een écht horlogeforum wordt.
En om ervoor te zorgen dat we geen “vreemden” aantrekken wordt Off Topic alleen bereikbaar voor TL-3 leden! Nieuwe leden en leden die weinig komen, kunnen dus niet in Off Topic en kunnen dat dus pas verdienen als ze eerst iets horloge-gerelateerd bijdragen.
Ok, tot zover. Wat vinden jullie ervan?
Er is nog genoeg te roepen. Over bans, schorsingen of over het bovenstaande…
Komt u maar!

74 likes

@Jur,
Klinkt erg goed allemaal.
Ben erg benieuwd!
Top actie!

Alleen het uppen van een advertentie naar een week is wel erg lang denk ik zelf.

4 likes

Fijn om te horen dat er over verandering wordt nagedacht en dat de input van de leden wordt gewaardeerd!

Je zou kunnen overwegen om of-topic inderdaad voor l3 te maken en dan alleen op verzoek zichtbaar. Als je er geen interesse in hebt zie je het dan ook niet.

1 like

Beste Jur, bedankt voor je input! Kan me in bovenstaande vinden.

Eens met nijmegen!

Tot zover klinkt alles goed, ben blij als het Off Topic weer terug komt! Edoch “alles mag daar” betekent hoop ik wel “alles binnen de wet”… ? @Jur ?

Goede gedachtengangen dus! Prima! :slight_smile:

2 likes

Goede ideeën! Vooral de veranderingen in het verkoopgedeelte zijn hard nodig om alles wat ordelijker te krijgen. Één keer per week uppen vind ik echter ook wel weinig, misschien elke 4 dagen.

Nieuwe provider/server, frisse blik, prima initiatieven…

Ik zeg: hulde en go modteam!

5 likes

Prima plan overzichtelijkheid is altijd goed.
4 dagen een up voor een advertentie lijkt me prima ipv een week. En bedankt dat we onze gedachten als lid mogen delen.

Gr Bram

2 likes

Het is de vraag niet hierboven; maar vind dat de Moderators puik werk leveren!!

Wat mij betreft passen zij het forum aan naar eigen inzicht / verbeterideeën. Uiteraard is het mooi dat wij als leder mogen meebeslissen/praten, maar denk dat daar toch tig verschillende meningen over zijn.

2 likes

Klinkt als een frisse wind door het Forum! :thumbsup:
Offtopic weer open voor TL3 vind ik een uitstekend idee! :grinning:

Mods : keep up the good work!

2 likes

Mee eens. Zeer fraai dit initiatief en ook de keuze om ons leden mee te laten denken en input te kunnen geven. Ik laat de punten even bezinken en zal dit topic verder volgen voor alle input van overige leden en mods…

:thumbsup:

Was het verlagen van de trustlevels voor verkoop van horloges hier niet een test?
Hoe is die test uitgepakt volgens jullie (moderators)?

Het offtopic weer terug is wel erg leuk!

Lees niets verkeerds moet ik zeggen, en zal qua overzicht ook sterk verbeteren. Die zelfredzaamheid komt vast goed, maar moet wel zeggen dat er grenzen zijn lijkt me. Vlaggen en automatisch sluiten kan werken maar dat moet niet zorgen voor onterechte pesterijen. Kans is vrijwel nihil, maar het zal je maar gebeuren. Klein beetje moderator spelen kan dus wellicht helpen. Of benoem binnen tl3 aparte moderators.

Kleine suggestie op basis van ervaring op ander forum: zorg dat off topic niet zichtbaar is op hoofdpagina waar alle meest recente onderwerpen staan. Ondanks tl3 zal het populair zijn en dan is het fijn dat je geen vervuiling hebt met horloge gerelateerde topics qua overzicht. Kortom, je moet in submenu apart naar off topic.

5 likes

Klinkt allemaal doordacht, prima voorstellen!

Wat misschien nog een optie kan zijn is een of twee leden van het forum een TL3+ status geven (als dat kan) zodat zij het Off-topic met een lichte hand zouden kunnen moderaten. Houdt je het nog een beetje netjes daar. Leden die zich hiervoor aanmelden kunnen via een democratische poll worden gekozen. Hebben wij hier ook onze eigen verkiezingen :grin:

1 like

misschien de “only” topics officeel maken,
zodat je bij vragen mbt een bepaald merk alles relatief netjes bijelkaar hebt staan

wil je iets weten over je seiko batterijtje of schakels dan ga je naar het Seiko forum, en voor je Rolex vragen ga je naar het Rolex Forum,

voor de wat obscuurdere merken en microbrands dan een verzamel forum instellen.

wil je je Seiko toch bespreken of showen in het “algemene forum” dan hoeft dat geen probleem te zijn alleen zodra iemand zijn Rolex als topic in het Seiko forum knikkert dan even een tik op de vingers of verplaatsen naar het passende forum.

6 likes

Klinkt goed.

Betreft de bans.
Zou de reden vd ban niet meer banwaardig zijn ivm het nieuwe offtopicbeleid , ban opheffen?

Hulde voor het offtopic voorstel! Draagt m.i. bij aan de community.

2 likes

Prima ideeën, weinig aan toe te voegen :+1:

Twee vragen:

  • Een week wachten met het uppen van een advertentie lijkt me aan de lange kant, kan dit niet na 4 dagen…?
  • Is er een mogelijkheid om de recente ban van een aantal vertrouwde forumleden ongedaan te maken (in elk geval in overweging te nemen)?

Zoals je aangeeft heeft een forum een zelfreinigend vermogen, deelnemers die zich (ernstig) misdragen worden vanzelf wel buiten de groep geplaatst.

Groeten,
Rob

3 likes

Klinkt goed, duidelijk verhaal. Een Idee; een prijs van en tot toevoeging in horlogemarkt zodat je op prijs kan zoeken.
Ik zou dit handig vinden gezien het budget van een ieder weer anders is en je eerder je horloge in je eigen prijs segment kan vinden. Daarentegen is het ook leuk om door de advertenties te struinen. Of dat je zelf hiervoor kunt kiezen zonder dat het een marktplaats gehalte krijgt.

Goede voorstellen. Uppen van verkoopsadvertenties om de week vind ik ook wat weinig. Vier dagen zoals hierboven voorgesteld vind ik ideaal. Zelfregulatie van off-topic via een vlagsysteem lijkt me mooi. Plaatsen wat je wil en alles toegestaan zie ik nog niet zo gauw werken op een (openbaar) forum, ook al is het dan in het off-topic gedeelte.

1 like