Van Vostok naar Rolex (project beëindigd)

Als klein kind raakte ik geïnspireerd door het verhaal van een man die een paperclip via een omweg wist te ruilen voor een huis. Dat leek me ook wel een goed idee!
Ik viste snel een paperclip uit de kast en ruilde deze bij m’n moeder om voor een balpen. Toen deze weer werd geruild voor een gum die minder waard bleek te zijn was ik er ook wel weer klaar mee eigenlijk.

Toen @Captaingingerbeardd een tijd geleden een topic opende waarin hij zijn Casio langzaam ging upgraden tot een horloge uit het hogere segment moest ik weer aan dit idee van vroeger denken.

Er lag hier nog een Vostok in de doos die ik nooit gedragen heb. Dat leek me een mooie start.
Het betreft een Komandirskie met 24 uurs dial die ik in een opwelling had gekocht nadat ik hem hier op het forum voorbij zag komen. Ik wou hem uiteindelijk gaan modden maar dat is er niet van gekomen.

Ik plaatste de Vostok in het blauwe deel en al gauw meldde @Batossai zich.
Hij had een Spinnaker Hull Tactical die ie niet droeg. Een meet&greet bij de plaatselijke Mac werd geregeld en we hebben een leuke deal weten te maken.

Een Spinnaker stond al een tijd op m’n lijstje maar ik was nog niet overtuigd dus dit is een mooie gelegenheid om het merk eens te proberen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik positief verrast ben door het horloge.
Spinnaker gebruikt een Seiko NH35 uurwerk wat voor die prijsklasse een prima en betrouwbaar uurwerk is.
Met de open caseback waarop het Spinnaker logo staat kun je een klein beetje van het uurwerk zien.

Verder vallen de wijzerplaat met reliëf en de gedeeltelijke Roman numerals op. Het zwarte datewheel past mooi en maakt dat het datumvenster niet te veel opvalt.

Met z’n 42mm is het horloge iets aan de grote kant maar toch valt ie mooi op de pols en is ie niet storend groot.
De rubber strap voelt redelijk comfortabel.
Verder is ie 10 atm waterdicht en heeft ie een gehard mineraal glas met AR coating, Super Luminova lume en een gesigneerde schroefkroon. Al met al een hele dikke voldoende op het gebied van prijs kwaliteit.

Ik ga dit horloge de komende tijd dragen en kijken hoe het bevalt. Daarna gaat ie weer op de nominatie voor een volgende ruildeal.

“Maar verwacht je nou echt die Vostok van een paar tientjes te ruilen voor een Rolex?” hoor ik jullie denken.
Nee, natuurlijk niet. Het gaat me ook niet persé om een Rolex. Ik heb niet echt een grail watch en dit is een leuke manier om in verschillende prijssegmenten verschillende horloges te proberen en zo m’n smaak wat beter te leren kennen.
Je kent het geneuzel wel: het gaat niet om de bestemming maar om de reis er naar toe. Zoiets.

Natuurlijk ga ik die bekende paperclip ook niet voor een huis ruilen zonder zelf af en toe wat knaken te moeten schuiven.
Als je in dezelfde markt blijft zul je af en toe bij moeten leggen want je wilt uiteindelijk omhoog in kwaliteit. Niemand gaat zijn Panerai ruilen voor een SKX puur omdat ie die mooier vindt. Ik heb trouwens nog een SKX in de aanbieding mocht iemand deze ruil toch zien zitten

Is het dan niet verstandiger om het geld apart te zetten en gewoon te wachten tot ik iets moois tegen kom? Verstandiger wel, maar is het leuker?
Dit doe ik vooral omdat ik het leuk vind en ik zie wel waar het toe leidt. Kortom #it’sallaboutthejourney geneuzel.
Ik ben in ieder geval van m’n paperclip af en ben benieuwd naar wat ik allemaal voor horloges in handen krijg.
Jullie ideeën zijn van harte welkom!
:paperclip::paperclip::paperclip::paperclip::paperclip::paperclip::paperclip::paperclip::paperclip::paperclip::paperclip::paperclip::paperclip::paperclip::paperclip::paperclip:

Mocht iemand een toekomstige deal met de Spinnaker zien zitten, ik sta open voor suggesties, wel via PB uiteraard.
Voorwaarden zijn wel dat je met een concreet voorstel komt en het horloge in nette staat is. Vintage doet deze zoektocht niet mee, dat is lastiger te ruilen heb ik het idee.

49 likes

Kan een leuk topic worden. Ik ga het in de gaten houden en ben benieuwd! Ik wens je een mooie horlogereis!

1 like

Laten we maar ruilen! :joy:

35 likes

Crea Bea :grin:

1 like

Niet verklappen dat je steeds een beter horloge wil dan dat je aanbiedt. Althans, niet op dit forum.

Maar dat is juist de bedoeling van dit hele idee :blush:
Ik ben ook niet van plan een minder horloge te ruilen voor een betere.
Als ik kan ruilen met eventueel een bijbetaling doe ik dat graag, zo ben ik ook aan dit horloge gekomen. 2 mensen blij. Als ik geen ruildeal kan sluiten gaat ie in de verkoop en koop ik iets anders terug. Eventueel met een paar piek extra er bovenop. En die éne keer dat ik met gesloten beurs een “beter” horloge kan krijgen zou leuk meegenomen zijn maar dat is niet de insteek.

3 likes

Ja, dat is ook een beetje de manier zoals ik het doe. Sparen is beter, maar telkens een upgrade kopen is leuker :+1:

1 like

Het was wat relativerend bedoeld.
Ik vind het een leuk idee en ik hoop ook dat dit item te volgen blijft. Succes gewenst.

1 like

Ok, dan begreep ik het verkeerd. No offense.

Thanks, ben benieuwd waar het gaat eindigen.

1 like

leuk man, wie weet werk je jezelf zo een segment of wat omhoog en heb je van alles om de pols gehad om daar te komen.

Succes.

1 like

Is Rolex je eind :joy: bestemming?

Nuff said…

1 like

Ok, de Spinnaker zit al een paar dagen om de pols en ik moet toegeven dat ie best goed bevalt. Hij draagt prima met de rubber band en de dial blijft interessant om naar te kijken.

Moet ie dan al weg? Nee hoor, hij mag best nog even blijven. Toch wil ik me alvast gaan oriënteren voor een nieuw horloge. Voordat het zover is zijn we vast wel weer een tijdje verder.

Hebben jullie nog tips voor horloges waar ik me op kan richten met eventueel een kleine bijdrage vanaf mijn kant? Met klein bedoel ik een paar tienen. In ieder geval geen 100 + want ik wil niet iedere maand een paar meier uitgeven aan horloges die niet lang blijven, dan is de lol er snel af en kan ik beter gelijk iets duurs kopen.

Zelf had ik een Seiko Mini Turtle of een Orient Mako III Kamasu in gedachten. Ben benieuwd waar jullie allemaal mee op de proppen komen.
Ik sta voor veel open, het moet alleen wel een net horloge zijn en geen vintage.

Heb je iets om te ruilen? Dan mag je me via PB een voorstel doen.

1 like

Je gaat een Vostok toch niet vergelijken met een paperclip? :thinking: :wink:

2 likes

:smirk:

Bedankt @CrimsonCisa voor de foto. :wink:

4 likes

Vostok rulezzz
En houdt zich qua polstijd prima staande in mijn “collectie”.
Het bezel systeem is wat ehhh primitief, maar werkt wel.
Heel voorzichtig beetje buigen (met YouTube filmpje erbij) en je “stelt de action” van de bezel…

2 likes

De Spinnaker is vanochtend in alle vroegte de deur uit gegaan. Precies op het moment (eigenlijk was het later maar dat klinkt minder romantisch) dat de deal werd beklonken verscheen het volgende horloge al weer in het blauwe gedeelte.

Een merk dat ik net als de Spinnaker altijd al een keer heb willen proberen. Dit wordt er ééntje die wel in de smaak gaat vallen, dat weet ik nu al.
De foto’s? Die volgen morgen als ie op de mat valt :hugs::hugs::hugs:

4 likes

Ben benieuwd.

1 like

Ik ook :grin: zag dat we het allebei niet lang hebben vol gehouden deze keer :sweat_smile:

1 like

Hier is het volgende exemplaar in de ruilreeks:

De Citizen Prodiver 50th Anniversary.
Een jubileumuitvoering van de Prodiver om hun 50e verjaardag binnen Europa te vieren. Het is een “limited” edition waar er 2000 van zijn gemaakt.

Dit is de eerste keer dat ik een Citizen om de pols heb en ik moet bekennen dat ie goed bevalt. Nu al, want ik heb hem pas een dag.
Overall looks zijn gewoon oké en alles voelt goed.
Enige minpuntje is de rotor, die is best hoorbaar maar dat schijnt Citizen eigen te zijn.
De bezel is een 60 kliks versie en draait lekker. Je voelt hem echt in de “kliks” vallen. Heel anders als bijvoorbeeld de SKX die er 120 heeft. Voor mij maakt het verschil niet uit, ik gebruik die bezel verder niet.
De looks van de bezel bevallen ook goed, het is weer eens iets anders dan karteltjes rondom.

De rubber band zit best lekker maar voor de looks heb ik hem even op een nato gezet. Killer combo if you ask me :sunglasses:

Ik had bij de koop niet echt op de maat gelet maar eenmaal op de pols was ik blij weer eens een 40mm om te hebben. Dat is toch wel mijn sweet spot. De voorgaande horloges in dit project waren allebei 42mm en dat is eigenlijk nèt te groot naar mijn mening.

Mooi hè 40mm? Wat schept mijn verbazing toen ik net in de specs keek? Hij is dus 42mm :thinking: gelukkig valt ie klein en hij draagt heerlijk op de pols.

Met zijn 200mtr water resistance hoef ik niet bang te zijn dat tijdens het wassen van mijn handen er een spetter op komt.
De dial heeft de bekende ronde uurmarkers maar wel met een mooi chromen randje er omheen. Dat geeft het net wat meer uitstraling, verder nog een gesigneerde schroefkroon op 8 uur en een set leuke wijzers.

En zoals jullie gewend zijn van Citizen wordt ook deze geleverd in de alom bekende duikfles:

Verder is het gewoon een heerlijk horloge met een eigen smoel en ik baal nu al dat deze straks ook weer weg gaat. Maar ach, die :paperclip: moet een :house: worden, of in mijn geval die Vostok een Rolex. Maar eerst ga ik even van deze genieten want hij is echt :ok_hand:t3::ok_hand:t3::ok_hand:t3:

16 likes