Als klein kind raakte ik geïnspireerd door het verhaal van een man die een paperclip via een omweg wist te ruilen voor een huis. Dat leek me ook wel een goed idee!
Ik viste snel een paperclip uit de kast en ruilde deze bij m’n moeder om voor een balpen. Toen deze weer werd geruild voor een gum die minder waard bleek te zijn was ik er ook wel weer klaar mee eigenlijk.
Toen @Captaingingerbeardd een tijd geleden een topic opende waarin hij zijn Casio langzaam ging upgraden tot een horloge uit het hogere segment moest ik weer aan dit idee van vroeger denken.
Er lag hier nog een Vostok in de doos die ik nooit gedragen heb. Dat leek me een mooie start.
Het betreft een Komandirskie met 24 uurs dial die ik in een opwelling had gekocht nadat ik hem hier op het forum voorbij zag komen. Ik wou hem uiteindelijk gaan modden maar dat is er niet van gekomen.
Ik plaatste de Vostok in het blauwe deel en al gauw meldde @Batossai zich.
Hij had een Spinnaker Hull Tactical die ie niet droeg. Een meet&greet bij de plaatselijke Mac werd geregeld en we hebben een leuke deal weten te maken.
Een Spinnaker stond al een tijd op m’n lijstje maar ik was nog niet overtuigd dus dit is een mooie gelegenheid om het merk eens te proberen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik positief verrast ben door het horloge.
Spinnaker gebruikt een Seiko NH35 uurwerk wat voor die prijsklasse een prima en betrouwbaar uurwerk is.
Met de open caseback waarop het Spinnaker logo staat kun je een klein beetje van het uurwerk zien.
Verder vallen de wijzerplaat met reliëf en de gedeeltelijke Roman numerals op. Het zwarte datewheel past mooi en maakt dat het datumvenster niet te veel opvalt.
Met z’n 42mm is het horloge iets aan de grote kant maar toch valt ie mooi op de pols en is ie niet storend groot.
De rubber strap voelt redelijk comfortabel.
Verder is ie 10 atm waterdicht en heeft ie een gehard mineraal glas met AR coating, Super Luminova lume en een gesigneerde schroefkroon. Al met al een hele dikke voldoende op het gebied van prijs kwaliteit.
Ik ga dit horloge de komende tijd dragen en kijken hoe het bevalt. Daarna gaat ie weer op de nominatie voor een volgende ruildeal.
“Maar verwacht je nou echt die Vostok van een paar tientjes te ruilen voor een Rolex?” hoor ik jullie denken.
Nee, natuurlijk niet. Het gaat me ook niet persé om een Rolex. Ik heb niet echt een grail watch en dit is een leuke manier om in verschillende prijssegmenten verschillende horloges te proberen en zo m’n smaak wat beter te leren kennen.
Je kent het geneuzel wel: het gaat niet om de bestemming maar om de reis er naar toe. Zoiets.
Natuurlijk ga ik die bekende paperclip ook niet voor een huis ruilen zonder zelf af en toe wat knaken te moeten schuiven.
Als je in dezelfde markt blijft zul je af en toe bij moeten leggen want je wilt uiteindelijk omhoog in kwaliteit. Niemand gaat zijn Panerai ruilen voor een SKX puur omdat ie die mooier vindt. Ik heb trouwens nog een SKX in de aanbieding mocht iemand deze ruil toch zien zitten
Is het dan niet verstandiger om het geld apart te zetten en gewoon te wachten tot ik iets moois tegen kom? Verstandiger wel, maar is het leuker?
Dit doe ik vooral omdat ik het leuk vind en ik zie wel waar het toe leidt. Kortom #it’sallaboutthejourney geneuzel.
Ik ben in ieder geval van m’n paperclip af en ben benieuwd naar wat ik allemaal voor horloges in handen krijg.
Jullie ideeën zijn van harte welkom!
Mocht iemand een toekomstige deal met de Spinnaker zien zitten, ik sta open voor suggesties, wel via PB uiteraard.
Voorwaarden zijn wel dat je met een concreet voorstel komt en het horloge in nette staat is. Vintage doet deze zoektocht niet mee, dat is lastiger te ruilen heb ik het idee.