Oei, ja zou kunnen. Ik dacht blauw. Maar zie nu toch meer paars.We gaan het zien!
Op deze zat ik al even te azen, het hoogtepunt van the Battle of the Jewels. Ik had al de 64 jewels versie, nu dus ook de 100 jewels versie, de Oriënt GrandPrix 100 Triostat. Deze kon ik tegen een redelijke prijs kopen, en nu hopen, dat het mechaniek nog goed is.
Waar worden die 100 voor gebruikt?
Voor marketing
Verminderde hete lucht wrijving
Deze prachtige Takano komt deze kant op.
Ricoh bracht dit model in 1998 uit om het 60 jarige bestaan van het merk Takano te vieren, een gelimiteerde oplage.
Horloge ziet er prachtig uit en loopt ook goed volgens verkoper, en ook de originele doos is er nog bij, vandaar dat ik stevig heb moeten bieden.
Maar voor mij een mooie toevoeging voor de groeiende verzameling Ricoh en Takano.
Er zitten wel 100 jewels in, maar ze waren niet allemaal nuttig. Een groot deel zit in de rand om het uurwerk heen, waar het als een soort glijlager voor de rotor dient. In het lager van de rotor zitten dan ook nog wat jewels, en dan heb je er al een stuk of 40 verklaard…
Of het zin heeft? Nee. maar destijds was de marketing zo: Meer jewels is beter. En daar is dit een mooi voorbeeld van. Maar het heeft wel wat om zoiets in je collectie te hebben. Orient was trouwens niet de enige, die een uurwerk met 100 jewels had. Er waren er wel meer, die dit hadden. Maar ze hebben toen afgesproken, dat men geen uurwerken meer zou maken, waar nog onnodige jewels in zouden zitten. Een jewel moet nu ook nuttig zijn.
Je hebt hem dan toch gewonnen? Mooi en bijzonder model.
Was spannend ja, we liepen i het tuincentrum, iedere 10 minuten telefoon erbij om bod te doen
De prijs valt me nog best mee. maar ik begrijp je spanning.
Gaaf ding! Wel een aparte keuze om een ETA erin te zetten en niet iets Japans?
Hebben ze later met de 80th anniversary wel gedaan, daar zat een Miyota in.
Ga ik maar op zoek nog naar een 80 anniversary dan
En hard sparen…
Dure smaak
Die zijn nogal prijzig zag ik net ook…misschien toch maar een nier verkopen
Met dank aan @basvg voor zijn hulp komt deze Tourist Everlight automaat mijn kant op en dankzij goed zoeken komt er een heel gaaf display voor een schijntje de kant van Bas op. De ene hand wast de ander zeg maar.
Alles werkt behalve het lampje vooralsnog. Wellicht iets voor de DOKA totdat dit is gefixt.
Mooie NA … voor allebei