Voordelige starters watchcollectie

Genoeg keus hier op de kermis :joy:

2 likes

Gewoon een duiker altijd goed!

Lekker zelf zoeken en passen waar mogelijk, deze jongens geven goede reviews over heel veel merken onder de 1000 en dan leer je ook veel zoals op welk uurwerk te letten en glastype.

[You searched for under 1000 | Two Broke Watch Snobs]

https://twobrokewatchsnobs.com/?s=under+1000

Met 38mm als sweet spot zou ik voor de Murph gaan. Een mooi verhaal rond een mooi merk.

Edit: Of de Maurice Lacroix Pontos.
Vermoedelijk te klein voor mij vanwege de aanwezige bezel. Maar ik zie 'm hier wel graag terug.

6 likes

Als je wil beginnen met verzamelen, zit je al snel aan 6+ horloges te denken. En geen zorgen, dat doosje wat je nu al net wel/net niet gekocht hebt raakt snel genoeg vol. Begin anders eerst met drie opeenvolgende zoektochten:

• Speuren naar betaalbare vintage horloges; een leuke Certina, Longines, Universal Geneve of zelfs een beetje afgekloven Omega. Uren zoekplezier, uiteindelijke schade tussen de 200 en 450 euro. Maar voor dat geld wel een leuk (automatisch) uurwerk en met een beetje geluk niet al te snel een eerste tripje naar de horlogemaker. Ik ben zelf voor een Yema gegaan:

• Op onderzoek naar microbrands, zijn er vele te vinden. 2e hands vaak goed betaalbaar, soms wel ‘goed gebruikt’, maar voordeel is; er zijn vaak geen namaak variaties van, en bieden een kwalitatief horloge, waar soms de grote merken nog een puntje aan kunnen zuigen, voor een fractie van de prijs. Nadeel, 2e hand niet altijd goed te vinden, maar nieuw kost het ook niet de wereld. Schade: tussen 400 en 900 euro echt heel veel leuks te koop. Christopher Ward, Baltic, etc. etc.
    En zie hier; Een CW The Twelve

• Een echte zwitser uit een niet zo populaire tijd (vaak de 80s of 90s). Omega, Breitling, IWC… echt wel wat te vinden tussen de 1000 en 2000 euro, nadeel; zit vaak al wel snel een tripje naar de horlogemaker aan vast, maar je kan geluk hebben. Kost iets meer research om per horloge wat de diepte in te gaan, en wat vergelijking op verschillende sites. Maar als je dan je eerste Seamaster 300m, of Breitling Chronomat om de pols hebt, voelt dat wel echt super. In mijn geval een Planet Ocean (die was niet zo populair toen ik m kocht onder de 2000 euro, dat is nu wel anders :wink: ):

Succes en veel plezier!

4 likes

Ik ben voor!

NA: Maurice Lacroix Pontos Date 6 - Youngtimer met Vintage Vibes

1 like

Hi,

Ik beschouw mezelf niet als verzamelaar… maar bij ‘toeval’ heb ik wel een hoop horloges (ik zou ze moeten tellen, weet niet precies hoeveel).

Extreem gemixed, ik koop gewoon wat ik leuk vind, zit niet echt een systeem in. Sommige zijn wat kostbaarder, maar veel zijn echt niet duur:

• zo vind ik jaren ‘80 geïnspireerde Casio’s grappig en handig (stopwatches, countdown counters, etc), kosten een paar tientjes per stuk

• iets duurder maar hartstikke leuk zijn ook Timex horloges. Ik heb een paar mechanische Snoopy’s, een quartz, en een New Yorker-versie

• dan natuurlijk Seiko’s: als je goed zoekt kun je nog Seiko 5’s vinden voor €150-200, superleuke mechanische horloges. De nieuwe edities zijn duurder, maar via bv Chrono 24 kun je oudere modellen nieuw kopen in bv Duitsland

• daarnaast heb je leuke en goede microbrands (bv Maen, Traska, TimeFactors die Smiths maken en Dreadnought, MrSmith, en ga zo maar door)

• zelf heb ik altijd een zwak gehad voor vintage horloges: wel oppassen, daar kun je je vingers aan branden en/of ze kunnen ook duur zijn, maar bijvoorbeeld laatst voor een paar ‘00€ een supermooie NOS Enicar Ocean Pearl Quartz uit 1986 op de kop getikt, en jaren een geleden een gave Citizen Jet Rookie ook voor een paar ‘00),

• en dan heb je merken als Citizen en Laco die ook heel redelijk geprijsde horloges van hoge kwaliteit en originaliteit bieden

Kortom, als je open staat voor afwisseling en niet alleen uitbent op grote hype-merken is er zoveel leuks te zien, je eigen voorkeuren in te ontdekken, en met beleid te kopen. Veel plezier!

3 likes

Chronomat dit jaar 2 keer gekocht via forum tegen zeer de juiste bedragen.

De 2e zoek ik nog foto’s

7 likes

2 likes

Kijk hier eens rond:

1 like

Je hebt nodig:

• De duiker cq toolwatch
  • De dresser, het chique horloge
  • Het veldhorloge
  • Een horloge met chronograaf
  • Een beater, Casio bij voorkeur
  • Een vintage erfstuk

Dan nog z’n mooi Ali doosje om de boel in te bewaren.

Al met al zou je ongeveer op onderstaande uit moeten komen.

Of je doet lekker je eigen ding. En koopt wat je mooi vindt. Misschien eindig je wel met 50 bijna dezelfde horloges van één merk. Dat is pas een collectie.

Allereerst welkom op dit prachtige forum vol informatie en inspiratie.

Waar kun je een collectie mee starten…
Seiko5 is reeds genoemd. Dat is wel een leuke.
De Citizen Tsuyosa is ook aantrekkelijk.
Tissot PRX is populair.

Orient heb je al gekocht, zeker leuk.
De Seiko Presage lijn heeft ook veel moois.

Maar ik zou ook willen zeggen, loop niet te hard van stapel. Neem er een stuk of 3 die allemaal anders zijn (maatvoering, automaat of quartz, verschillende banden etc.) en draag ze in afwisseling, een paar dagen achtereen per stuk. Beoordeel van daaruit wat je nu het meest aanspreekt en oriënteer dan verder in een richting.
Dat scheelt op de lange termijn wel het een en ander.

Mooie reis toegewenst!

Misschien starten met wat praktisch is. Werk je op kantoor of doe je veel fysiek werk. Ben je sportief en wil je tijden bij gaan houden . Hou je van avontuur en moet je horloge veel kunnen stoten en misbruiken.

Hoeveel budget heb je en is je wederhelft ermee eens.

Ga je stiekem onder de motorkap kijken?

Start met wat merken die betaalbaar zijn. Seiko, Citizen, Casio en Timex. Zijn geen hommages maar je ziet veel overeenkomsten met duurdere merken.

Varieer met mechanisch opwind of automaat. Eco-drive, kinetic, batterij, solar enz

Kies vooral wat je mooi vindt. En ja, dat kan je over een tijdje niks vinden. Gebeurt ons allemaal, je persoonlijke smaak moet zich ontwikkelen. Hypewatches lekker links laten liggen, maar ook dat moet je lekker zelf weten…

Mijn dikke tip zou de citizen tsuyosa shore zijn. Kan lekker casual, maar mistaat ook niet bij een overhemd.

Timex heeft ook lekkere knallers hoor

2 likes

Ja dat lijkt me een goed plan! DM me! :smile: :+1:

Mijn tip (aan mijn vroegere zelf) zou zijn om te beginnen met kijken naar (tweedehands) citizens. Originele ontwerpen, goede prijs-kwaliteit verhouding, veel verschillende mogelijke types, modellen en maten.
Mocht je het niet mooi vinden dan is er een goede markt om hem weer te verkopen zonder teveel verlies. Slaat hij wel aan dan heb je gelijk een prima merk om de pols wat altijd behouden kan blijven.

Bij goedkopere merken / Chinese merken ga je uiteindelijk wellicht toch tegen het gebrek aan originaliteit of kwaliteit lopen.

Welkom op het forum :slightly_smiling_face:
Begin gewoon met één horloge en als je echt niet meer zonder een tweede kan, dan koop je die erbij
Ik denk niet dat je teveel moet focussen op het aanleggen van een collectie

Ik sluit me bij @Jim-1 aan. Als ik het zo lees, gaat het je in eerste instantie niet direct om een bepaald merk, maar om het soort horloge. Als je dan hebt uitgefilterd waar uiteindelijk je hart het meest naar uitgaat, kun je naar merken gaan kijken. Quartz of auto maakt als uitprobeersel ook niet zoveel uit. Quartz is over het algemeen goedkoper. Dus heel algemeen mijn idee:

-duikhorloge: maakt niet zoveel uit welk merk, in principe zijn ze allemaal hetzelfde: staal, rond, vrij dik, met een duikring en goede lume. 40mm-42mm. Zoek er een rubberen band bij om af te wisselen.

-fieldwatch. Ook hier maakt het merk niet zoveel uit, want ook vaak hetzelfde principe, staal, rond met duidelijke cijfers en lume. 38mm-42mm. Zoek er een NATO of leren band bij om af te wisselen.

-chrono. Zelfde verhaal. 40mm. Zoek er een leren band bij om af te wisselen.

-dresshorloge. Daar heb je natuurlijk een grotere keuze in qua kastvorm, diameter (34mm-38mm), dikte 6mm-10mm, wijzerplaten, wijzers, datum-geen datum, dus daar zou je er best een stuk of drie van kunnen doen, op leer. Koop er een paar leren bandjes bij voor andere kleuren en structuren.

-GADA (iets G-shock-achtigs): je vindt ze leuk (ik niet) of oerlelijk (yep!). Eigenlijk niet echt een horloge, maar een soort rekenachtig apparaat waar je ook de tijd op kunt aflezen. Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf bepalen.

Tweedehands kopen is zeker een optie, de kop is er dan al vaak vanaf dus je betaalt niet de hoofdprijs en de keuze is reuze. In het blauw hier is best wel wat te vinden, en naast Chrono24 is Vinted best een optie, ik zou me niet bang laten maken.
Wil je toch nieuw, dan is Aliexpress een overweging waard. Wat hier nog wel eens “meuk” wordt genoemd, zijn in feite prima horloges voor een betaalbare prijs (vaak tot 200,-), als je ermee kunt leven dat het grotendeels afgekeken ontwerpen zijn. Maar om uit te proberen wat jij leuk vindt is dat best een prima alternatief, ook voor horlogebanden, zeker om mee te beginnen.

1 like

Ga ook verder kijken dan wat er in etalages ligt.

Sinn, Damasko, … zie je niet vaak in Nederland of België, maar zijn zeker interessante optie voor toolwatches, beaters.

Een Gshock, met multiband, om alle horloges juist te zetten is onmisbaar.

Als iemand die zelf in 1,5 jaar een leuke ‘entry’ verzameling heeft opgebouwd: Kies wat je mooi vindt, de merken Citizen, Seiko en voor mij persoonlijk ook Tissot, bieden eigenlijk wel voor haast iedere smaak een mooi horloge aan, Zowel (Solar)Kwarts, als mechanisch/auto . Dan een beetje spreiden, Dress, Duiker, Chrono etc. En dan vanaf daar kijken wat je het liefst uit de la haalt elke dag, verder lezen en zien wat je mooi vindt. En dan misschien een keer sparen voor een echte beuker!