Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Alle onderdelen weer brandschoon, de deksteentjes van de balans, boven en onder zaten zo vast geplakt dat ze niet los kwamen, niet in de alcohol en ook niet in de wasbenzine, ten lange leste heb ik ze stuk voor stuk in de ultrasoon gelegd, en binnen een paar minuten kwamen ze los.
Morgen in elkaar zetten.

Ik heb in deze missie al een klikveer verloren, toen ik de brug met veertje in de Elma had gelegd is het ergens mis gegaan, de klikveer is nergens meer te vinden, ik heb de potten nagekeken, nog niets gevonden, misschien kan ik er zelf 1 maken, het is zo’n rond slap veertje.
Ik zal morgen nog een keer alles goed nakijken.

5 likes

Klopt, ik had een juiste maat past die hendel er niet in, moet er zo’n dunne in, dan zou je de veer zo nauw moeten maken om grip te krijgen, is gewoon waardeloos.

1 like

Waardeloos niet. Ik heb de gaten opgeboord op men draaibankje en kan ze gebruiken zoals de bergeon. Kunt is in het verenwinder topic kijken op HF voor meer info. :smile:
Met de accuboor opboren zou ook moeten lukken als je voorzichtig doet.

1 like

Ik heb goed nieuws, ik heb het veertje weer gevonden, och, wat ben ik blij.

8 likes

Dan moeten we dat maar doen hé, even opboren.

1 like

Deze ook gevonden, ook leuk om te lezen.

1 like

Ja daar heb ik het destijds in gepost. Doet zijn werk prima :slightly_smiling_face:
Wil je het goed doen moet je wel twee bergeon windertjes bestellen (alleen het pinnetje) bij cousins.

1 like

Bijna weer in elkaar, tot nu toe is het soepeltjes verlopen. Ik heb het youtube filmpje waarbij de man met de hand de veer in de veerton erin zet bekeken, en ik was eigenlijk van plan om dat ook eens te proberen, ik had de deksel er al af gehaald en zag dat alles er schoon uitzag en heb wat grease aangebracht en de ton weer afgesloten, dus toch niet geprobeerd om het met de hand de veer er weer in te zetten, ik kijk straks eerst wat de amplitude doet, komt het niet boven de 250 à 260 dan ga ik alsnog de veer er uit halen en smeren en met de hand er terug in zetten.

Ik ga nu het keyless gedeelte monteren.

2 likes

Zo doe ik dat altijd. Nooit een probleem mee gehad. Laatst wel een keer een nieuwe veer in een zakhorloge gezet. Dat was ff meer werken :sweat_smile:

3 likes

Nee dan moet je een klok een nieuwe veer geven! :crazy_face:

2 likes

Het ziet er niet goed uit, de foto’s komen zo.

Hier ben ik weer, misschien kunnen jullie aan de hand van de foto’s mij vertellen wat er aan de hand is.

De eerste foto.deze dus, ziet er redelijk goed, dat geeft hoop voor de andere posities, dacht ik.

Maar dat pakte heel anders uit dan verwacht

Verticaal zag het er niet goed uit

Dan de plaat boven, wat zou dat laten zien, nog slechter dus.

Ik ben een tijdje bezig geweest, dus ik breng het weer in de positie van de eerste foto, plaat onder dus
en dan geeft het weer heel andere data dan de eerste foto in dezelfde positie.

Wat denken jullie ervan? te veel of te weinig olie of toch de veer schoonmaken en terugzetten.

Ik kan ook nog een video-opname maken waarbij je kunt zien dat volgens mij de veer niet precies in het midden ligt, ik zie niet dat de spiralen tegen elkaar aankomen.
Ik zal dat even doen, maar dat duurt even voor het geüpload is naar YouTube.

Ik heb hier de opname, misschien kunnen jullie iets zien aan de spiraalveer wat niet helemaal in orde schijnt te zijn.

Ik heb geconstateerd dat na een paar uurtjes de energie uit de veerton daalt naar een amplitude van rond de 210, ik draai het weer helemaal op en de amplitude steeg naar 260.
Dus ik ga toch de veer er uit halen en servicen, mocht dit niet helpen dan zet ik er een nieuwe in.

Ik heb er een nieuwe veer ingezet, is wel 3 cm korter, maar de hoogte en dikte zijn gelijk met de oude veer.

Verticaal en met de plaatkant boven is er een enorm verschil met de plaatkant onder.

Dus de nieuwe veer heeft het probleem niet opgelost

Ik dacht eerst dat de spiraalveer niet in het midden lag, maar dat valt mee, zo te zien ligt het wel goed.

20250415_002511

Morgen maar weer uit elkaar halen en alles nog een keer goed reinigen, ik weet zo niet waar het aan kan liggen, maar verticaal en met de plaatkant naar boven zit er ergens wrijving die er niet moet zitten.
Ik heb toch het vermoeden dat de nieuwe veer minder sterk is als de oude, met het opdraaien van de nieuwe voelt het een beetje slappies, dus nu de oude er toch uit is ga ik de oude servicen en er opnieuw inzetten, de veer ziet er nog goed uit. Kijken of dat iets scheelt.
Ik kan de oude met de Ali verenwinder weer in de ton zetten, nu werkt het wel

Trouwens, ik heb nu geen problemen meer om een arbor te plaatsen met dit stukje gereedschap gaat het een stuk makkelijker.

Morgen weer verder knutselen, ik ga nu eerst even plat, tot straks.

5 likes

Oef, ja, da’s een pak. Dial up ziet er prima uit, niks aan te verbeteren daar. Maar meer dan 100 graden verschil is wel extreem.

Bijkomende rare is dat je een rare wobbel hebt in de lijn dial down, maar anders niet. Met welke frequentie gaat die op en neer? Kijk misschien ook eens naar de tap van de balans aan de kant van het kompas of die recht en afgerond is, die heeft weinig te doen dial up maar veel in de andere posities.

2 likes

Heb je de piton niet te hoog in de brug gestoken?
Ik denk dat je spiraalveer iets raakt.

2 likes

Bedankt voor jullie advies, de aandachtspunten die jullie opperen zal ik naderhand eens toepassen, het uurwerk heeft nu ongeveer 12 uur gedraaid en de data ziet er nu een stuk beter uit.

Ik denk dat dit wel acceptabel is, ik zou nog eens kunnen proberen met de ouwe veer omdat die volgens mij iets sterker is, maar ik laat het nu even hierbij.

Cobana is weer in volle glorie en klaar voor het topic, ’
welke draag je vandaag’.

8 likes

Het volgende horloge betreft een Fulton, het loopt niet en mist een seconde wijzer, ik heb nog secondewijzers liggen, hopelijk past het op dit uurwerk.
Ik ga het uurwerk nu demonteren en een service verzorgen, hopelijk krijg ik het weer aan het tikken.
Cal. AS 1686

3 likes

Uurwerk erg vuil zoals je kunt zien.

Alle onderdelen in de Elma
Patine en de bruggen eerst met de hand schoongemaakt, vooral de steentjes goed aandacht aan besteed.

Werkplek weer in orde gebracht voor montage van de onderdelen

Onderdelen worden nu gespoeld, even een rustig moment om naar de vogeltjes te kijken.

7 likes

Alle onderdelen brandschoon en gereed voor montage.

2 likes