Het kaliber is Recta G6
Een opwindstift. Nederlandse benaming.
Zo te zien op de foto is onderin de foto de tap goed te zien en die is krom.
Het zou rechtgebogen kunnen worden, maar daar moet je wel wat ervaring en wat kennis voor in huis hebben om dat te doen, plus dat je speciaal gereedschap moet hebben.
In het tweede geval moet de tampon eruit worden geslagen en een nieuwe tampon in de schacht worden geperst.
Ook daar moet je de juiste gereedschap voor in huis hebben en de ervaring om een tampon te wisselen. En uiteraard de juiste tampon in de juiste maat bij de hand hebben.
Conclusie, een projectje dat bij een onervaren sleutelaar direct in een doosje komt te liggen en ergens in een laatje verdwijnt.
dixi
De kans dat het breekt is meer dan 95%.
de tap is gehard en zal vermoedelijk breken als het wordt verbogen.
De enige manier is om de tampon te ontlaten, pas dan is er een kans dat het gebogen kan worden. Ook dan is de kans groot dat het breekt.
Maar geen nood, het nu ook niet te gebruiken.
Er heeft kennelijk iemand aan gezeten die met grof geweld er aan heeft zitten prutsen.
dixi
Ik heb eerst maar eens opgezocht wat jij hier met tampon bedoelde. Want wat moeten niet-sleutelaars wel niet denken bij deze tekst
Een tampon in de Nederlandse volksmond is namelijk wat anders, maar zou wel in het hele verhaal passen
Ik heb de plaat radiumvrij gemaakt en de wijzers opnieuw gelumt, nu vind ik de wijzers iets te donker dus dat ga ik weer veranderen naar iets lichter.
De twee kleine onderdeeltjes aan het uiteinde van de cilinderbuis zijn tampons.
Die worden dus los in de buis geperst.
de tampon is overig enigszins taps waardoor het goed ingeperst kan worden en blijft vastzitten.
dixi
Ik heb nieuwe lume aangebracht en het moet even drogen en dan morgen weer een foto hoe het is geworden.
Ik heb een vraagje over deze Focus met kaliber EB 8810
Een penanker waarbij de balans in orde is, maar het wil niet lopen.
Wijzerplaat ziet er nog goed uit.
Omdat ik zo’n penanker niet uit elkaar ga halen ging ie weer compleet in de Elma
En ook de kast in de ultrasoon, en ik intussen bezig met het opknappen van het glaasje, ik had deze maat niet liggen dus dan maar de oude terug erop.
Nu het grote moment, zou ie weer gaan tikken!?
En ja hoor, de Elma heeft hem weer aan het tikken gekregen.
Nu komt mijn vraag, moeten die pinnen ook een beetje olie hebben? Ik dacht dat het niet de gewoonte was om die pinnen te oliën. Die worden toch gepolijst?
Dat steentje in de balansbrug laat ik met rust, het tikt nu en ik ga het toch toevoegen in de verzamelbox en niet dragen.
Ik heb een vraag gesteld op het topic, ‘welke vintage draag je vandaag’ is erg offtopic dus ik heb de vraag hierheen verhuist, zodat Lex hier verder kan beantwoorden als hij dat wil.
Die EB uurwerken zijn heel eenvoudig, die kunnen heel makkelijk uit elkaar.
Dat kan met ieder uurwerk. De kunst is hem, die ook weer in elkaar te krijgen…
Nou laat ik het dan zo zeggen dat die EB uurwerken ook prima weer in elkaar te zetten zijn.
Weet ik. Dat geldt wel voor meer penankers. Het is iets lastiger, dat geef ik toe. Ik ga binnenkort me wagen aan een Aseikon, waar een UMF uurwerkje in zit. Maar eerst heb ik nog wat andere projectjes liggen.
Ruhla’s zijn heel erg makkelijk. Alleen de balans terugzetten is even een truukje.
Zo’n EB 8800 is ook gemakkelijk. Vaak is het asje van het 2e wiel slecht en dat zie je niet als ie in zijn geheel in een schoonmaakmachine gaat.
Deze is onderweg naar mij, een Bora zakhorloge heb niet heel veel van het merk kunnen vinden.
Duits denk ik gezien het Duitse zilvermerk, met een veel gebruikt uurwerk van Ancre?
“Ancre” is een algemene aanduiding dat het om een “fancy” horloge met ankergang gaat, uit een tijdperk waar het merendeel nog een cilindergang had. Dus geen merk op zich
Het binnenwerk is Zwitsers en komt vaagweg bekend voor, maar uitpluizen zal voor morgen/overmorgen zijn
Nee hoor, deze kreeg je bij een pakje boter denk ik:
Grapje natuurlijk hè
Mooi horloge!
Ik vroeg me af wie de eerste zou zijn met deze opmerking dacht zelf ook gelijk aan