Ik maak dingen sowieso graag moeilijker dan nodig. En ik sluit mij aan bij het meermaals eerder georeerde âkleurtjeâ. Lekker toch, een beetje sprankelen?
Wel knap dat je 3 fotoâs hebt en plaatst waarbij de gmt wijzer niet of nauwelijks te zien is.
Je zou bijna denken dat je je er stiekem toch aan stoort.
En omdat ik wel regelmatig in India kom, veel over de wereld reis en ook nog een grote liefde heb voor horloges, draag ik een Oris Big Crown ProPilot GMT Calibre 114, valt in de categorie van de resterende 1%! Zo combineer ik mijn passie met mijn werk en draag ik echt iets super functioneels op de pols dat dat meer kan dan die 99% van de GMTâs waaraan jij refereert!
In mijn ogen een heel subtiele verwerking van de GMT functie, de oranje wijzer is de seconderwijzer en het witte pijltje op de wijzerplaat geeft de 2e tijd aan
Mijn gevoel zegt me dat ik met een chronograaf exact kan timen dat de wortels al 2 minuten geblancheerd zijn, en dat het dan tijd is om de courgette nog even een minuutje mee te laten doen.
Gevoel mân reet, als je consistente resultaten wilt die goed zijn is timing soms gewoon belangrijk.
De vraag was echter niet wat jij wilt of doet, je vroeg of er mensen zijn die de functie gebruiken. En ik blijf gewoon vrolijk âjaâ roepen.
Als ik moest kiezen tussen sporten met een G-shock of een infarct met de Hanhart zou ik stijlvol het ziekenhuis in gaan.
GMT wijzer op ⊠GMT tijd (ik werk in luchtvaart, software voor vlucht planning, altijd in Zulu tijd), bezel toont CET aan, en de gewone wijzer lokale tijd (Hanoi op de foto).
Super handig als je elke dag in een andere tijdzone bent.
Eventjes prikken volstaat om te weten of het gaar is, ât is een talent, weet je
Bakken doe ik wel niet, alles precies moeten wegen en afmeten⊠brrr, de horror. Whereâs the fun in that. Plus het feit dat ik niet van zoet houâŠ
Mijn G-Shock is me evenveel waard als mijn BB Pro, of mijn â62 Masâ Seiko, enz. Elk horloge geeft me een even goed gevoel wanneer ik het draag.
Ik kan dus op eender welk moment met een gerust hart (en met een mooi aangeklede pols) naar het ziekenhuis
De GMT complicatie an sich was niet zozeer de reden om voor deze Seiko te kiezen.
Wat me opvalt bij een aantal recente GMTâs is dat de fabrikant verder gaat dan een extra wijzer en een 24h aanduiding ergens.
Bij Longines wordt de hydroconquest in een heel ander en hoogwaardiger kast gestopt dan de standaart hydro. Kan me ook voorstellen dat we in de gmt de nieuwe hydroconquest kunnen zien. Meer verfijnd.
Zo ook de MM200 GMT, Seiko ging verder dan alleen een gouden wijzer en movement. Nieuwe bracelet met geporstelde links met gepolijste vlakjes binnen, heel suptiel. Maar ook een ceramic bezel met andere karteling.
Het geheel ziet we bijzonder uit in beide gevallen en zou mij voorkeur heb en boven de duikers waarop ze gebaseerd zijn. Bad ass maar dan met een verfijnd randje.
koken kun je leren, maar gevoel voor smaak, creëren, combinaties maken en de finishing touch aanbrengen om iets op tafel te zetten dat een ander niet kan, kun je niet leren, dat heb je of heb je niet
Dat laat onverlet dat je sommige dingen gewoon makkelijker kunt timen.
Ik kook al dertig jaar dagelijks, en of ik daar goed in ben of niet kun je aan diverse forumleden vragen, daar hoef ik geen piswedstrijd over te beginnen. Ik heb door schade en schande geleerd om bepaalde zaken gewoon plat te timen. Ook om het proces te laten kloppen. Koken draait verbazingwekkend vaak om timing. Je hebt geen reet aan de perfecte broccoli als je kip in wijn nog 40 minuten weg is van de presentatie.
Ik heb mensen gekend die eten met heel veel gevoel en passie verneukten. Mijn buurman is er zo eentje. Barbecue van 3000 in de achtertuin neerklappen, en met veel gevoel en poeha aan het koken, maar het resultaat is niet te hachelen.
Als je boeken leest van bijvoorbeeld een Heston Blumenthal of welke meer geavanceerde chefkok dan ook, dan ga je zien dat ze hun restaurants zeer zeker niet op âgevoelâ runnen. Als jij een signature dish hebt, en je wilt consistent dezelfde kwaliteit en belevenis op tafel zetten is dat een keiharde discipline, en gewoon strak werk.
Evengoed kun je, door je horizon te verbreden, oplettend te zijn en door van anderen te leren je proces en het op smaak brengen van je eten verbeteren.
Oefening baart daadwerkelijk kunst.
Terug on topic: Als ik een chronograaf om heb gebruik ik die om dingen te timen tijdens het koken. Dat geldt ook voor de duikbezel.
Op vrijwel alle pasta die je kunt kopen staat een instructie met kooktijd. Vrijwel iedereen die wat voor pasta dan ook koopt, koopt dat in een verpakking waar een kooktijd op staat.
Loopgraafdiscussies over gevoel vs ratioâŠNog erger dan over Rolex of hommagesâŠ
Aan de andere kant, alles was al een paar keer gezegd over het originele topic. Iâm out.