Wat is jouw eerlijke verhaal?

Ik ben het met je eens…

Maar bijvoorbeeld kijkend naar het model van Longines de conquest Chrono… in prijs stukken lager dan de Daytona, maar toch in mijn hart zou ik dan toch eerder die daytona om me pols willen, terwijl ik die Longines esthetisch mooier vind (nu gaat het los zeker?):rofl:

1 like

De planeten staan niet meer goed :cry:

Voor 12 juli vorig jaar, klopt het wel :smile:

Toen stond mars rechts van de zon, niet links :cry:

Om nou te decoreren voor die ene keer in de 30 jaar dat een horlogemaker een GS moet openmaken om hem goed te laten werken is ook wel een beetje overdreven :stuck_out_tongue:

2 likes

Wat een nonsens. Jouw enige kwaliteitscriterium is accuratesse en dan vergelijk je dus een quartz uurwerk met een mechanisch uurwerk? Dan is volgens jou een Pulsar quartz dus ook een kwalitatief beter horloge dan een Patek Philippe want hij is nauwkeuriger? :joy:

6 likes

Uiteindelijk wil iedereen toch die rolex. :grinning:

1 like

“me opa, me horloge” :cold_face:

3 likes

Je koopt toch wat jezelf mooi vindt? Ik in elk geval wel. Ik word overigens wel beïnvloed. Met name hier op HF, maar ook door veel te passen in winkels, op beurzen en tijdens gtg’s.

Mijn liefde voor horloges startte met Tudor dankzij mijn zoon. Kende de link met Rolex niet en deze vind ik ook niet interessant. Nadien hier veel gelezen en geleerd. Typen, merken en modellen er ging een wereld voor mij open.

Na veel verschillende merken, modellen en types te hebben gepast en enthousiast te zijn geworden in een grotere breedte, zie ik bij mezelf weer een versmalling. Omdat ik nu meer kennis heb, meer gepast heb, weet ik beter wat ik wil.

Iedereen wil een Rolex is gelukkig onzin. Zo koos ik onlangs voor mijn eigen grail, de Staudt guilloche chronograaf en bijvoorbeeld niet voor een OP, welke in dezelfde prijsklasse zit. Waarom?

Ik hou van chronografen, de blauwe wijzerplaat is zo mooi :smiling_face_with_tear:, de gebruikte techniek om de guilloche wijzerplaat te maken is uniek en zo zijn er nog meer redenen om deze als mijn grail te bestempelen. Daar kan geen marketing campagne tegenop :grin:

Kijk dan

14 likes

Ik heb even gekeken: het was 12 juli 2023. Scherp.

1 like

Je moet wel goed lezen. Ik heb geschreven “Mijn belangrijkste kwaliteitscriterium voor een horloge is momenteel nauwkeurigheid”. En aan prestigieuze namen als Patek Philippe heb ik lak. Ik weet niet wat die kosten, maar ik vermoed zomaar dat ik er een stuk of wat Citizen ONE’s voor zou kunnen kopen, die tussen de 5 en 10K kosten en die dan met hun nauwkeurigheid van 1 sec./jaar veel beter aansluiten bij mijn aanschafcriteria voor een horloge.
En wie ben jij trouwens om mijn voorkeuren weg te zetten als nonsens?

1 like

Rotterdam he…

1 like

Staudt is geweldig. Ben het met je eens.

3 likes

Jij ook goed lezen dan :wink:. Je voorkeuren vind ik minder relevant, je mening vind ik nonsens. Bovendien benoem je geen ander kwaliteits-criterium dan nauwkeurigheid. Ik blijf erbij dat je quartz niet met mechanisch kunt vergelijken. Iets met appels en peren maar zoals men zegt: “Lets agree to disagree”.

Sluit ik me bij aan!

4 likes

Mooie discussie.

Ik denk dat het ook lastig is te vergelijken. Aan de andere kant heeft het beide iets… van 1 techniek een andere nieuwere accuratere techniek maken is natuurlijk iets voor te zeggen.

Wat is dan beter? Geen idee. Ik probeer het altijd aan de hand van dit soort vragen helder te krijgen:

1. Waar is het effect/bewijs op de langere termijn?
  2. Ten opzichte van wat is het 1 beter dan het andere?

Ik werk in de radio techniek wereld (portofoons en zenders) en daar ia altijd de discussie tussen analoog en digitaal.

Digitaal voordelen en nadelen en analoog ook. Toen het digitale net kwam, was dit het! Alleen het effect en bewijs op langere termijn laat ook zien dat klanten voor analoog weer kiezen. Betrouwbaar, goed verstaanbaar etc.

De uitzondering is dan dure, uitgedachte digitale techniek. Waar analoog klinkt als digitaal…

Vergelijkbaar met high end quartz? Waarbij het voelt als mechanisch?

1 like

Ik blijf dit toch geweldig vinden hoor :star_struck:
De afwerking met de Zaratsu, het rustige quartz getik. Altijd een ZEN momentje.

Verder kan ik even goed genieten van mijn Breitling,Seiko en Citizen automaat of de oldskool Hamilton handwinder.

Ontopic en dus mijn eerlijk verhaal zou ik nog wel eens een GS Spring Drive willen dragen.

Maar om nu alleen voor de zwevende wijzer (en waarschijnlijk snowflake dial) een horloge te kopen is ook weer wat :slight_smile:

1 like

Leuke vergelijking! Ik ben als afgestudeerd HTS-er E ooit begonnen bij een ontwikkelingslaboratorium van Defensie. Daar moest op een gegeven moment (ergens rond 1973) iets gemaakt worden dat het stralingspatroon van een ronddraaiende radarantenne kon nabootsen. Dat heeft de wiskundige vorm van een sin(x)/x kromme.
Nu was er een oudere medewerker, oud-labhoofd, die vond dat ik dat met analoge schakelingen moest maken. Ik vond dat maar niks en gaf aan dat het veel beter en stabieler zou werken als we die kromme digitaal in een geheugen zouden programmeren en dat met een bepaalde snelheid zouden uitlezen. Dus mijn vriendje bij de computerafdeling gevraagd of hij zoiets kon maken. Dat kon en wilde hij wel en zo gebeurde. Het werkte zoals het zou moeten werken en die schakeling met een analoge deler is er nooit gekomen.

1 like

Bedoel je “eerlijk” dan in de zin van “ik lees de Playboy voor de goede interviews”? M.a.w. je koopt een Rolex of een Omega om er mee te laten zien dat je het kunt betalen (want een VC, een PP, een IWC, een JLC, laat staan een Parmigiani, zegt geen hond wat) en erbij wilt horen (bij wie dan? Bij Bicep? Of René Froger? of eerder bij Robert Swaak of bij de gemiddelde miljonair aan de Eeuwigelaan?) maar je verschuilt je achter het argument van de iconische heritage, de techniek, de traditie? Zal bij velen hier best wel iets van beide argumenten inzitten (of juist het tegenovergestelde: ik wil juist géén Rolex vanwege de poenerige associatie. Als ik de bijdragen in het groen van bepaalde cowboys :face_with_hand_over_mouth: lees dan zit daar ook wel wat in…).
Ondanks mijn oorspronkelijke (geveinsde? vermeende?) aversie jegens bijvoorbeeld Rolex, heb ik er inmiddels twee (een bescheiden OP en een DJ, omdat ik ze gewoon mooi vind), maar blijf ik toch grotendeels weg van het groene deel (sommigen daar reageren sneller en vooral ongenuanceerder dan hun eigen schaduw onder het mom van “grapje”), maar kan ik net zo goed genieten van mijn Serica Commando, Tissot PRX, Seiko Alpinist en Citizen Tsuyosa en, eerlijk, ja ook van mijn San Martin Leyenda Diver (sic!) en Proxima’s uit Middle Kingdom.

10 likes

Quartz getik plus sportschoolmuzak = -1.

Niet miepen Ruud.

Speciaal voor jou een geluidloze quartz :rofl: