Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Inderdaad. Ik heb zelf zo’n vergulde hand blok omdat ik toen zo snel geen poeder kon vinden, maar poeder is handiger.

1 like

Top!! Ga ik dat aluin ophalen als het schroefje breekt.

1 like

Kast is verchroomd, morgen nog oppoetsen.

4 likes

Intussen de kast zachtjes opgepoetst.

2 likes

Wat is er mis mee? Loopt hij niet goed?

1 like

Hij loopt heel goed, ik heb de kast opnieuw verchroomd.

5 likes

En dat in minder dan 20 minuten tijd!

4 likes

:rofl:

Haha, nee, zo snel gaat dat niet. Foto links is, ik dacht van gisteren. Ik was er vandaag rond 14.30 uur aan begonnen, en zo rond 17.30 uur was het klaar.

2 likes

:joy::joy::joy::joy::joy:

1 like

Eén van mijn leukste militaire stijl vondsten van vorig jaar, nu weer tot leven gewekt

13 likes

Quartz werkje is defect dus we gaan er een nieuwe inzetten ! Eerste project voor mij dus :crossed_fingers:t2:

8 likes

dat ging vrij aardig !

even 2 foto’s want filmpje is lastig… maar super blij met het resultaat.

voor degene die ook eens willen proberen met het swappen van een quartz werkje… wat heb je dan nodig.
ik zal hier even delen hoe ik het gedaan heb:

we beginnen met een kapotte Seiko en een nieuw 7N43 quartz werkje.

dan moet de kast natuurlijk open, ik doe dat met deze unit, kan natuurlijk ook met handopener.

als de deksel eraf is dan de kroon/sitft eruit halen. en kan het uurwerk uit de kast genomen worden… vergeten foto’s van te maken… vergeef mij het is mijn eerste projectje.

dan heb ik voor het verwijderen van de wijzers de nodige veiligheidsmiddelen gebruikt:

een kaartje speciaal voor het beschermen dan de wijzerplaat.

dan een plastic velletje over de wijzers zodat als ik ze los wrik ze niet de lucht in schieten.

met de 2 rode hevels heb ik de 3 wijzers in een keer opgelicht van de wijzerplaat.
hierna alles verwijderd en netjes in een bakje gedaan.

dan het uurwerk en de wijzerplaat gescheiden deze zit gewoon op het uurwerk geklikt met 2 pootjes en kan je dus voorzichtig loswrikken aan beide zijden.
dan de wijzerplaat op het nieuwe uurwerk geklikt.
de kroon/stift terug geplaatst en de in de tijd verzet stand de kroon net zo lang gedraaid dat de datum verspringt. 00:00 uur.
dan kunnen we nu de wijzers terug plaatsen en daar gebruik ik deze unit voor maar kan ook met hand tools.

de wijzers zijn hier nu gemonteerd en met de kroon in de verzet positie check ik even of de wijzers (uren /minuten) vrijlopen van elkaar. en daarna in de gesloten positie zodat de secondewijzer gaat lopen even checken of deze ook mooi vrij loopt.
dat deden ze mooi en kon de boel weer in elkaar gezet worden.

zo nu kan hij weer in al zijn schoonheid gedragen worden !

bedankt voor het meekijken en wellicht tot een volgend project.

Groet Stef.

14 likes

Fijn dat het gelukt is!
In principe is de folie genoeg bescherming, dat kaartje heb je dan niet nodig :+1:t2:

1 like

ja beetje overkill dacht ik al toen ik bezig was maar volgende keer ff zonder proberen,
heb een saffier besteld voor de SNZH55 dus die ga ik eerst doen qua glas van deze is het lastig om zonder deze te verwijderen de goede maat te vinden. en deze is nog in best goede staat dus kan ook zonder glas wissel ermee door…

2 likes

Ach blijven oefenen, het is een super leuke hobby :+1:t2:

2 likes

Moet nog een keer in de spoelmachine, maar nu met t handje gangbaar gemaakt. Is nu na 10 minuten gestopt, zit ergens nog vuil en oude olie, maar wel potentie voor mij als prutser om te oefenen.

6 likes

Losgeraakt contact op de donor van mijn jeugdhorloge. Dood als een pier. Het kastje was al beschadigd. Dus een leuk project om onderdelen te verzamelen en te zien hoe zo’n vintage Swatch in elkaar zit.

Glaasje verwijderd
Wijzers eraf
Stem moet er niet uit, dat stond wel in de omschrijving (niet nodig!)
Wijzerplaat duw je er vanuit de batterijopening uit met een sateprikker

Et voilá

2 likes

Even een updatetje tussen door maar allebei de vastgeroeste schroefjes zijn los gekomen zonder te breken!! :muscle:t2::muscle:t2::muscle:t2:
@TKH
@wbcoupe

1 like

Goed om te horen, dat is altijd het beste :+1:
Succes verder!

1 like