Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Schuren schuren en weer een laag; dit is de vierde koperlaag.

2 likes

5e laag en geschuurd, het begint ergens op te lijken.

5 likes

6e koperlaag zit erop, komt bijna aan het einde

7e laag

Morgen nog even nalopen en eventueel de lunette nog wat aandacht geven.

4 likes

Is al dat werk, al die uren, het waard om een oude Delbana op te knappen?
Ik vind van wel, zeker met zo’n prachtige plaat.

Delbana in koper, morgen wordt de kast verder aangepakt.

5 likes

Vandaag nog een koperlaag aangebracht, en doorgegaan met nikkel, palladium en chroom

Delbana moest van ver komen. Ik heb nu gereedschap en materiaal besteld, waardoor ik hopelijk niet meer zoveel koperlagen hoef te leggen en ook dat het wat sneller werkt met een andere methode. Het is een combinatie van twee methodes; ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren.

7 likes

Vandaag heb ik deze Tissot opgehaald.
Gekocht voor 50 €, met de bedoeling om te proberen de plaat op te knappen.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Het bouwjaar is ergens in de 1940s

Door de werkmethode die ik ga toepassen, zal de radiumverf oplossen. Als dat gebeurt, kan het naderhand weer hersteld worden met nieuw lume.

3 likes

3 likes

Warm water 60 a 65 graden en je legt de plaat er enkele minuten in, en met een stukje schuimrubber deppen op de plaats die je wilt schoonmaken. Niet op de print deppen, eventueel als laatste doen als het nodig is.

Een paar hardnekkige vlekken die er vandaag niet afkomen.

Radiumverf is erop gebleven; ik heb het ook niet aangeraakt, wil het zo origineel mogelijk houden.

Ik laat het nu drogen en ga morgen verder.

Ik heb het even nagekeken en deze Tissot is van 1944.

8 likes

Vanmiddag verdergegaan met de plaatrestauratie.

Het glaasje is net een maatje te klein, dus er komt nog een ander glas in.

Niet alle letters hebben het overleefd, maar dat kan altijd nog bijgewerkt worden, dat is geen probleem. Belangrijker is dat het logo nog geheel intact is.
Ook fijn dat de radiumverf heeft standgehouden en het origineel is gebleven.

12 likes

Certina van de week binnengekomen, nu wordt de kast opgeknapt.

3 likes

Prachtige plaat
Nu de kast nog even een beetje opknappen.

Diameter kast is 36 mm

4 likes

Chroomstrippen

Het chroom is gestript
Wat je nu ziet is nikkel, het nikkel wordt ook gestript. Dat is een chemisch proces en duurt ongeveer 1.5 uur.

4 likes

ongelofelijk resultaat! echt een hele verbetering. is dat gelukt met enkel water? verder geen middel aan toe hoeven voegen?

2 likes

Dank je, Dirk, geen toevoegingen, alleen warm water en een stukje schuimrubber.

2 likes

Ik ben nu met twee kasten tegelijk bezig; de Certina vraagt veel tijd en soms kan ik tussen door aan een andere kast werken.
Ik ben nu met een voor mij onbekend merk bezig, het heet Baronet. Ik heb het gekocht voor 1 euro, startbedrag was 0,09 cent, er was al op geboden, dus ik moest over 0,13 cent heen bieden. Dus ik zet 1 euro in en er is niet meer overheen geboden.

Het betreft dit horloge, de Baronet.

De kast is aardig kaal geworden, heel veel krasjes, maar geen diepe krassen.

Binnenin tikt een F 465. Diameter kast is 33,5 mm, lugs 16 mm

Ik heb het een paar koperlagen gegeven en het nikkel zit erop

Ik denk dat ik morgen er nog wat koperlagen opzet. Ik heb het alvast even omgedaan om een indruk te krijgen van hoe het eruit zou kunnen zien. Ik zie dat de krassen nog duidelijk zichtbaar zijn.

Uurwerk loopt goed, de stift zat er nog in, dus een kroontje erop gezet en het liep meteen.

12 likes

Mooi klassiek horloge Wolter. En nog een fraai uurwerkje op de koop toe.

2 likes

Dank je Dirk, en dat voor 1 €
Ik ben net klaar met de nikkellaag voor de Baronet. Gisteren al een nikkellaag aangebracht, vandaag toch nog een koperlaag aangebracht en een tweede nikkellaag. Nu hangt de Certina in het nikkelbad. Certina heeft aardig wat tijd gekost, vooral met het schuren. En het heeft volgens mij wel iets, maar niet veel geholpen. We zullen zien wat het is geworden. Er komen vandaag nog foto’s van beide horloges.

2 likes

Hier zijn ze weer, Certina en Baronet.

8 likes

Is hier nog iets van te maken?
Gekocht om een uitdaging aan te gaan; eens kijken in hoeverre ik hier nog iets van kan maken.

7 likes

De Hover is weer terug van de operatiekamer.
Uurwerk moet nog een service krijgen. Het lijkt wel in orde, maar ik kan de wijzers niet verzetten en krijg het kroontje niet dieper in het uurwerk. Dus misschien vandaag nog even uit elkaar om te kijken wat er aan mankeert.

Mooie kleur plaat

6 likes