Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Dank u, ik ben zelf ook wel tevreden, was een simpel jobje vandaag. Ik heb niet geprobeerd om er krassen uit te halen, maar mijn bedoeling was om het authentiek te houden met een nieuwe chroomlaag.
Alle beschadigingen die zijn opgelopen in zijn lange leven erin laten zitten, dat vind ik het mooist en vintage.
Ik ben nog niet klaar, over een paar dagen nog even lichtelijk over de polijstborstels, dan komen de krassen er nog beter uit en het geeft wat meer glans die hij nu eindelijk terugkrijgt.

3 likes

Over polijstborstels gesproken…

… ik ga ook kunnen beginnen experimenteren, hopelijk snel. :crossed_fingers:

17 likes

Kek machientje :+1:

1 like

Pfoe, mooi stuk gereedschap!

2 likes

Goed voor elkaar, mooi kastje met afzuiging, fantastisch, en een paar blokken erbij, kun je wel een tijdje mee vooruit, ga je echt veel plezier van hebben.

1 like

Demontage van ZIM een Russisch horloge met kaliber 2602.

Voor mij de eerste Rus die ik ga demonteren. Alle onderdelen lijken in orde, wel ontzettend droog, al jaren geen onderhoud gehad zo te zien.

Ik heb wat opnames gemaakt in volgorde van demonteren.

Het is een uurwerk met kaliber 2602.

Balanswiel is ook een beetje aangetast door de tijd, Russische kwaliteit of zo. Ik heb het nog niet eerder gezien.

Palletvork zit vastgeplakt

Escapewiel

Keyless-gedeelte

Kurkdroog en veer beschadigd, zo te zien.

Morgen in de Elma

3 likes

Ik heb het altijd hele mooie binnenwerken gevonden, die 2602s, prachtige golvende lijnen van de bruggen. Gebaseerd op de Franse LIP R26. De jouwe is een hele oude denk ik, nog van de 1МЧЗ fabriek (1ste Moskou), vanaf midden de jaren 50 kwam de 2602 hoofdzakelijk uit de ЗИМ (Maslennikov) fabriek als ik het me goed herinner.

2 likes

Ik ben het met je eens, mooie lijnen.
Het uurwerk ziet er erg schoon uit, maar is al jaren verwaarloosd en heeft misschien ooit een paar servicebeurten gehad. De schroefjes van het keyless-gedeelte zaten muurvast, de veerton is kurkdroog en de veer heeft tegen de deksel geschuurd.
Ik hoop dat we er weer nieuw leven in kunnen krijgen, dat zou mooi zijn.

1 like

Jeetje, dat ziet er (nog) netjes uit! :ok_hand:

1 like

Wel oppassen met de veer terug plaatsen. Deze hebben een T-haak die precies in een slot moet vallen. Ook het deksel kan maar op 1 manier op de veerton.

1 like

De kast met afzuiging had ik al een tijdje hoor, die is gewoon eens uitgestofzuigd en met doekje schoongemaakt. Zag er een pak minder proper uit daarvoor, hopen acrylschaafsel en dremel-polijst-stof. :smile:

2 likes

Hier nu een Fulton Officer met een hele fraaie AS 1686. Wat een mooi afgewerkt uurwerk is dit.

7 likes

Is goed dat je het aangeeft, bedankt.

1 like

Zim’s onderdelen worden schoongemaakt door vintage Elma

Cleaning zit erop, al mijn bakjes zijn bezet, dus eerst deze even goed schoonmaken en dan de onderdelen terugleggen
.

Palletvork wordt met de hand schoongemaakt; ik gebruik hiervoor hexaan, het vervliegt razendsnel
wel even goed na blazen met de balg.

hexaan, wasbenzine, thinner en alcohol heb ik besteld bij het bedrijf, werken met merken

5 likes

Dus de T-haak moet precies in dat gat komen en de deksel ook. Eerste keer dat ik dit tegenkom. We gaan het eens proberen of dat gaat lukken.

Ik kan niet zien of het T-stuk er goed in zit; ik hoop het wel.

Gewoon lekker doordraaien

Nu benieuwd of het in het gat zit.
Ja hoor, het is gelukt.

7 likes

Arbor zit er ook in, ik gebruik daarvoor dit gereedschap, werkt voor mij het beste. Ik heb al eens meegemaakt met de pincet dat ik een halfjaar later de arbor weer tegenkwam; die was toen met een rotgang uit mijn pincet gevlogen.

Deksel in de goede positie leggen

En goed aandrukken

Ik hoor wat ik graag hoor en dat is de klik

Handschoenen uit en condooms aan, want nu gaan we de onderdelen erin zetten.

Maar eerst even een kleine pauze en een hapje.

4 likes

Yep, zo zit ie goed.
Die T- haak veren schijnen moeilijk verkrijgbaar te zijn.

2 likes

In een van mijn boeken stond ergens beschreven hoe je dat kan “ombouwen” om een gewone veer te nemen, moest je schuin door de veertonwand boren en er een pen inpersen. :thinking:

2 likes

Daar bestaat ook gewoon een tangetje voor:

9 likes

Nooit Bergeon onderschatten voor niche gereedschap :rofl:

2 likes